מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נחמה ירון הספרנית של גני תקווה

עם התלמידות: נועה, לירז וענבר
נחמה ירון בספריה החדשה בגני תקווה
נחמה מספרת לתלמידות על גלגולה של הספרייה עד למעונה החדש

אנו תלמידות כתה ט' בחטיבת הראשונים בגני תקווה: נועה שרגא, לירז אלישיב וענבר קונרס, בחרנו במסגרת המעורבות חברתית להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי במיזם מיוחד לתיעוד סיפורי גני תקווה לציון 70 שנותיה. בחרנו לשמוע את סיפורה של נחמה ירון הספרנית הותיקה של היישוב.

 נחמה ירון הספרנית הותיקה בגני תקווה

תמונה 1

נחמה עברה לגני תקווה עם משפחתה לפני ארבעים שנים, בשנת 1982. כשעברה ליישוב ביקרה במסגרת הכרת היישוב החדש לספרייה, זו הייתה הפעם הראשונה, שנחמה ביקרה שם, וכבר בביקור הראשון שוחחה עם הספרנית במקום ונוצר ביניהן קשר, כמו שהיא מספרת: "הספרייה והספרנית מצאו חן בעיניי". הספרנית הציעה לה להצטרף אליה ולעבוד בספרייה. נחמה קיבלה את ההצעה והתחילה לעבוד בספרייה. אנחנו הגענו למפגשים עם נחמה בספרייה החדשה בחודש דצמבר, ממש ימים לפני פרישתה לגימלאות. בתאריך 31.12.2022 נחמה יצאה לפנסיה אחרי 40 שנה של עבודה במשרה מלאה בספרייה. ואנחנו זכינו להפגש איתה, להקשיב לסיפוריה ולתעד אותם.

נחמה גרה כל שנות חייה בקריית אונו, שם עברה עליה ילדותה ונעוריה, היא למדה בבית הספר היסודי "ניר" ובתיכון בן צבי. לנחמה יש תואר שני בספרנות. בשירותה הצבאי נחמה הייתה חובשת צבאית. לפני שהתחילה לעבוד כספרנית, נחמה עבדה כמזכירה בתל השומר ועבדה עם פצועי צה"ל.

לימודי הספרנות

נחמה למדה ספרנות באסמ"י (ארגון ספרני ישראל). אסמ"י היה הארגון המקצועי של הספרנים והמידענים בישראל. הארגון, שפעל עד לפירוקו בשנת 2021  נוצר בשנת 2009, כאיחוד בין אגודת "אס"י" לגוף שכבר נשא את השם "אסמ"י".

כיום אס"י כבר לא קיימת, אך יש את האפשרות לעשות תואר שני בספרנות. כשלומדים ספרנות לומדים בין היתר קיטלוג (כלומר איך לסדר את הספרים על המדפים, לפי אלו נושאים ולפי איזה סדר ועוד'), לומדים על הקשר בין הקורא לספרן (איך לתקשר עם הקוראים, איך להתייחס לבקשות הקוראים?, איך להתמודד עם קוראים שלא מכבדים את הספרייה וחוקיה ועוד'). פרק מיוחד מוקדש ללימודי ריהוט ועצוב הספרייה, הנגישות, הנוחות, לריהוט בספרייה יש חלק גדול בחווית הקריאה, באווירה של הספרייה וכמובן בעיצוב שלה.

 גלגוליה של הספרייה בגני תקווה

עד לראשת המועצה הנוכחית של גני תקווה, ליזי דלריצה, הספרייה לא קיבלה עדיפות. המבנה הראשון של הספרייה היה בבית הספר רביבים הישן, אחר כך הספרייה עברה לאולם ספורט לא שמיש בבית ספר ליד מרכז הספורט "לידר", אחרי עוד כמה שנים הספרייה עברה לחדר קטן ליד "מזון דור" ברחוב הרי יהודה. משם הספרייה עברה למבנה הנוכחי שלה שנבנה במיוחד בשביל הספרייה – כחלק מקריית החינוך בשכונה החדשה.

מי שתכננה את המבנה היא אריכטקטית מגני תקווה וכאשר היא תכננה את המבנה היא הייתה צריכה לחשוב על היבטים שונים בתכנון כמו תאורה, נגידות, מקומות נעימים לקריאה ועוד.

 הספרייה החדשה בלב הקמפוס של קריית החינוך בגני תקווה

תמונה 2

הספרייה החדשה

"הספרייה הציבורית גני תקווה היא מרכז תרבותי וחינוכי המציע אפשרות להעצמה אישית ולבילוי איכותי בשעות הפנאי. הספרייה ממוקמת בלב הקמפוס של קריית החינוך: בקומה העליונה – ספרי קריאה למבוגרים, לנוער ולילדי כיתות ד' ואילך, ספרי עיון ומתחם מייקטק. בקומה האמצעית (כניסה) – ספרי קריאה באנגלית למבוגרים ואולם לכנסים. בקומה התחתונה – ספרים לילדי כיתות א'-ג' ולגיל הרך, מתחם לגיל הרך, ומתחם משחקים אינטראקטיבי פדגוגי." (אתר הספרייה)

 הספרייה החדשה בגני תקווה בדרך הים

תמונה 3

עכשיו כשנחמה מסיימת 40 שנות עבודה בספרייה היא מספרת שאלו היו 40 שנה של למידה, העצמה וקשרים חזקים גם עם הצוות וגם עם הקוראים. נחמה מספרת שהיא עוזבת את הספרייה אחרי 40 שנה במשרה מלאה, מה שהיה מאוד קשה. היום, נחמה יכולה להגשים חלומות נוספים, כמו למשל נגינה בקלרינט, והיא סיפרה שהיא מתכננת לחזורולהמשיך לנגן בתדירות גבוהה יותר, בנוסף הייתה רוצה להשתמש בזמן הפנוי הרב שיש לה עכשיו בשביל ללמוד, ללכת לחוגים, להתנסות ביצירות שונות ובמיוחד בפסיפס.

 קטע מתוך הראיון עם נחמה ירון המספרת על הספרייה בגני תקווה

הזוית האישית

בימים אלו כשנחמה יצאה לגימלאות אחרי 40 שנות עבודה כספרנית הותיקה של גני תקווה אנו מאחלות לה בהצלחה בדרכה החדשה והרבה נחת והנאה משתי בנותיה ליהי ורוני, ומשלושה נכדיה. אנחנו נתגעגע אליה!!

נועה שרגא: למדתי מהעבודה המון על ההיסטוריה של הספריה של גני תקווה ולהכיר את הספרנית נחמה,נהנתי מאוד מהתוכנית היא לימדה אותי רבות

ענבר קונס: למדתי מהעבודה על מה שהיה בגני תקווה לפני שהגעתי לגור כאן ועל העבר של הספרייה. אני הכרתי את נחמה אחת הספרניות הותיקות בספרייה שלנו והכרתי אותה ואת החיים שלה. נהנתי מאוד מהתוכנית ולמדתי המון

לירז אלישייב: למדתי מהעבודה על הספריה המון דברים , על איך הספרייה הגיע לכאן ואת כל התהליך בשביל שהיה לספריה מקום להיות , למדתי על נחמה ועל מה שהיא עברה כשעבדה בספריה .

מילון

אסמ"י
אסמ"י היה הארגון המקצועי של הספרנים והמידענים בישראל. הארגון, שפעל עד לפירוקו בשנת 2021, נוצר בשנת 2009, כאיחוד בין אגודת "אס"י" לגוף שכבר נשא את השם "אסמ"י". (ויקיפדיה)

ליזי דלריצ'ה
ליזי דלריצ'ה (נולדה ב-3 בנובמבר 1965) היא ראש המועצה המקומית גני תקווה וסגנית יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל.

ציטוטים

”נחמה מספרת שאלו היו 40 שנה של למידה, העצמה וקשרים חזקים גם עם הצוות וגם עם הקוראים.“

הקשר הרב דורי