מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נוף ילדותי – חיים אלפסי

חיים אלפסי ונכדתו לישי
חיים אלפסי בצעירותו
הילדות לצד הכינרת וחיי עמל ויצירה

הסיפור נכתב במסגרת פרויקט חונכות פר"ח בגליל תחתון. הפרויקט בשיתוף פר"ח, מפעל הפיס, מרכז צעירים ואגף החינוך של מועצה אזורית הגליל התחתון. 

חיים אלפסי נולד בשנת 1954 בבית החולים הסקוטי שבעיר טבריה. הוריו, ניסים וקלרה, שעלו ארצה ממרוקו בשנות ה-50, התיישבו בטבריה ונולדו להם עשרה ילדים: שישה בנים וארבע בנות, חיים הוא האמצעי שבהם.

אביו עבד בסולל בונה ואמו הייתה עקרת בית. תחילה ביתם היה ממוקם על שפת הכנרת ליד המלון העתיק בטבריה "גלי כנרת", ומאוחר יותר עברו לגור בבית הממוקם ליד קבר הרמב"ם. לדבריו, ילדותו בטבריה היא "התקופה היפה בחייו". לאור הקירבה לכנרת, חיים ומשפחתו היו מבלים בה זמן רב. הם היו שוחים הרבה, עושים על האש על שפת החוף ואפילו מכבסים בה את הבגדים שלהם.

נוף ילדותו של חיים

תמונה 1

אורח החיים בביתם היה דתי מסורתי וכחלק מכך למד בתלמוד תורה ביבאס שבטבריה. בבגרותו, למד את מקצוע המסגרות בעפולה. בשנת 1971 בגיל 18 התגייס לצה"ל ושירת בגדוד 12 בחטיבת גולני שלוש שנים. לאחר מכן המשיך בשירות מילואים פעיל במשך 20 שנים נוספות. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים ב-6 באוקטובר שנת 1973 נלחם חיים ברמת הגולן. לדבריו, זוהי הייתה "מלחמה על הבית".

חיים בעת שירותו הצבאי

תמונה 2
לאחר סיום שירותו הצבאי חזר לעבוד במקצוע המסגרות ואף עבר לסיני למשך ארבע שנים כדי לעבוד ובסיומן חזר ארצה. לאחר חזרתו החל לעבוד בעסק המשפחתי בטבריה הנקרא "סטקיית אלפסי" שהוקם בשנת 1966 על ידי אביו, ובה עבד עד יציאתו לגמלאות. בשנת 1979 הכיר חיים את אתי וכשנה לאחר מכן התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים: בר, מורדי ואדווה.

חיים הוא אדם יצירתי מאוד, מגיל צעיר היה יוצר עבודות מלאכה בידיו, ובביתו מונחות רבות מיצירותיו. הוא עובד עם חומרי גלם שונים ומגוונים כמו אבן, מתכת ועץ ועושה שימוש חוזר במוצרים קיימים. בביתו תלויים שני צילומים גדולים. האחד, של העיר העתיקה טבריה והשני של האזור בטבריה בו גדל. לידן, ניתן לראות מגנט של יחידת גולני מאירוע 70 שנה ליחידה כסמל גאווה ליחידה שבה שירת שכל כך אוהב. נוסף ליצירותיו, אפשר למצוא בביתו של חיים גם חפצים שונים ומיוחדים מן העבר, ביניהם מכונת כתיבה ישנה, מכונת תפירה שהייתה שייכת לאמו ועוד רבים.

מכונת התפירה שהייתה שייכת לאמו של חיים

תמונה 3

מיצירותיו של חיים

תמונה 4

הזוית האישית

הנכדה לישי ואור: הייתה לנו הזכות להקשיב לסיפורו של חיים, להרחיב אופקים וידע העיר טבריה ועל החיים באותה התקופה, ולקחת חלק בפרויקט כה חשוב.

מילון

הרמב"ם
רבי משה בן מימוּן היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות. עליו נאמר "ממשה עד לא קם כמשה" והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול". הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף וכרופא גם בתרבות הערבית והאירופית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מלחמת יום הכיפורים הייתה מלחמה על הבית“

הקשר הרב דורי