מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נוער ישראלי מתנדב לבריגדה

איתי וסבתא בביס בתוכנית הקשר הרב דורי
סבא אברי חייל בבריגדה, 1945 בבלגיה.
סיפורו של סבא רבה אברהם (אברי)

שמי אירית מאיר נולדתי ב1949 בחיפה. הסיפור הוא על אבא של סבתא- אברהם (אברי) פורגס .

אברי נולד בצ'כוסלובקיה ב-1922.  בגיל שש עשרה ערב מלחמת העולם השניה, הוא עלה ארצה עם עליית הנוער, והגיע לקיבוץ גבע, בספטמבר 1939. בקיבוץ למד בשעות אחה" צ  עם חבריו לקבוצה, ובבקרים הם עבדו בכל עבודה שנדרשה בעיקר בחקלאות.

משפחתו הגרעינית נשארה בגולה. לאור הסיפורים שהגיעו לארץ על מה שקורה ליהודים באירופה, הוא החליט לפני סיום הלימודים להתנדב לצבא הבריטי (טרם הקמת הבריגדה היהודית).כדי להתנדב נסע לירושלים למרכז עלית הנוער, והגיש בקשה מיוחדת להפסיק את הלימודים, על מנת להתנדב. שם ניסו לשכנע אותו שיסיים קודם שנתיים של הכשרה, ורק אח"כ יתנדב אך הוא התעקש. יחד עם עוד שני חברים התנדב לצבא הבריטי.

הם גויסו לתותחנים עברו הכשרה צבאית בצריפין, ושמרו באמצעות תותחנים בנמל חיפה, ובאזור צפון ים המלחב קיבוץ בית הערבה. כאשר נוסדה הבריגדה הם עברו לבריגדה וירדו דרומה למצרים. אחד מחבריו חלה ואושפז בבית חולים במצרים, והם נשארו רק שני חברים,

בהמשך הם הכירו חברים חדשים, ובמסגרת הבריגדה הועברו ממצרים לאיטליה. בצפון איטליה באזור נהר הפו השתתפו בקרבות קשים מאוד. היה קשה אך הם נלחמו באומץ, ולבסוף הביסו צבאות בעלות הברית את הגרמנים, ומלחמת העולם השניה הסתיימה.

לאחר סיום המלחמה ב 1945 הם סייעו במסגרת ארגון  "הבריחה" להבריח ניצולי שואה, במשאיות של הבריגדה, מאזורים שונים באירופה, למקומות ריכוז בצרפת קרוב למרסיי. במשאיות הם הסתירו את הניצולים ע"י כיסוי המשאיות בברזנט גדול. בשלב מסוים הבריטים לא אהבו את הסיפור והעבירו את חיילי הבריגדה לבלגיה. משם יצא אברי עם חברים, ועם רכב שקיבלו מהבריטים, המטרה היתה כביכול לחפש צנחנים בריטים שנטשו במלחמה את מטוסיהם באזור צ'כוסלובקיה, ושרדו את מלחמת העולם השנייה, אך למעשה הם חיפשו ניצולים ממשפחות יהודיות, ממשפחות חבריהם ומשפחותיהם.

כאשר אברי הגיע לביתו נודע לו כי כל משפחתו הגרעינית נספתה בשואה. היה לו מאוד עצוב וקשה, כאשר התבררה לו העובדה, כי נשאר לבדו בעולם, ואיש ממשפחתו הגרעינית לא שרד, אבל הוא המשיך הלאה בחיים החדשים, למרות הקושי. חודשים רבים הוא שירת באירופה, ורק לעיתים רחוקות קיבל חופשה ונסע לארץ ישראל.

באחת מהחופשות הוא התחתן עם דבורה- אמא של סבתא. דבורה הייתה מאותה קבוצת הכשרה בקיבוץ גבע. הקבוצה עברה מאוחר יותר לקיבוץ צעיר, שרק נוסד בגליל העליון- שדה נחמיה (חוליות), שם חגגו להם את מסיבת החתונה שלאחריה חזר אברי לאירופה.

בכל התקופה הזאת, מדינת ישראל עדיין לא הוקמה.

אחרי פירוק הבריגדה, חזר אברי לארץ. כשנוסד צה"ל הוא הצטרף כקצין לחיל התותחנים.

הזווית האישית

איתי: למדתי על תולדות המשפחה שלי הנרחבת, נהנתי מאוד כשסבתא באה וסיפרה לי את הסיפורים על סבא רבא.

סבתא: נהנתי מאוד מהידוק הקשר עם נכדי איתי, הפרויקט חשף קטעים חשובים בהיסטוריה המשפחתית, למשפחה כולה.

מילון

עליית הנוער, בריגדה, ארגון הבריחה
תנועת "הבריחה" פעלה באירופה משלהי מלחמת העולם השנייה ועד להקמת מדינת ישראל והייתה אחראית להברחתם של כשלוש מאות אלף ניצולי שואה ממזרח אירופה לכיוון דרום מערב – אל נמלי הים התיכון (עמותת תנועת הבריחה)

ציטוטים

”היה לו מאוד עצוב וקשה, כאשר התבררה לו העובדה, כי נשאר לבדו בעולם, ואיש ממשפחתו הגרעינית לא שרד, אבל הוא המשיך הלאה בחיים החדשים, למרות הקושי“

הקשר הרב דורי