מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתכון הגונדי עובר מדור לדור

יהודית ורועי בקשר הרב דורי
ביום ספורט של החטיבה הצעירה
במשפחה שלי הכל התחיל כשסבתא רבא שלי רצתה להכין בצעירותה "גונדי". הגונדי הינו מאכל פרסי מסורתי שעובר מדור לדור מזה  200 שנה. סבתי מאוד רצתה להכין גונדי אך לא ממש ידעה כיצד להכין. לא נשאר קרוב משפחה שידע להכין. היא ניסתה להכין, אך לצערה היה זה ניסיון כושל. היא נאלצה לזרוק את כל הקציצות כי הבשר התפורר לה.
היא הייתה מאוד מאוכזבת אך בכל זאת לא התייאשה. הכישלון רק חיזק אותה יותר – היא התעניינה יותר והלכה לשוק העירוני כי רצתה מידע יותר מהימן וחשבה לעצמה שתוכל לקבל מידע אצל הסוחרים בשוק המקומי.
ואכן סוחרי השוק ידעו במדויק את המרכיבים של הגונדי ונתנו לה את המתכון הדרוש להכנתו. לאחר שקנתה את המצרכים הדרושים עוד באותו היום הגיעה הביתה והייתה נחושה להכין את הגונדי ואכן יצאו לה קציצות "גונדי" לתפארת. היא שמרה את המתכון שכתבה ע"ג הדף מהסוחרים ונהגה להכין מאכל זה בקביעות.
גם אני, דור שלישי, נוהגת להכין מאכל לאומי זה כשמירה על המסורת וכמאכל לאומי. בני משפחתי מאוד אוהבים גונדי.  בביתי אם אין גונדי מוכן, זה כאילו אין אוכל.
מתכון להכנת גונדי
המצרכים:
600 גרם חזה עוף, 250 גרם חומוס טחון, 2 בצלים בינוניים, 1 כף כמון,1 כף הל, חצי כפית כורכום, פלפל שחור, שמן זית, מעט מים
אופן ההכנה:
בקערית גדולה מכניסים את הבשר  והחומוס, מגרדים את הבצל במגרדת או טוחנים.
לאחר מכן מוסיפים את יתר החומרים ומערבבים היטב.
משרים את הבלילה 10 דקות.
יוצרים כדורים (מרטיבים את הידיים מידי פעם כדי שהכדור לא יידבק לידיים), מרתיחים סיר עם מים, מוסיפים לו גזר, תפו"א, שום, כף וידה, 2-3 לימון פרסי, כרפס, חומוס גרגירים שטופים.
כשהירקות כמעט בשלים מכניסים את הכדור הראשון ואם הוא צף מכניסים גם את השאר ואם לא, אז ממתינים שירתח.

 

מילון

גונדי
מאכל מסורתי בקהילת הפרסים, מלפני 200 שנה שעובר מדור לדור

ציטוטים

”למדתי שבבית של פרסי אם אין גונדי זה כאילו אין אוכל“

הקשר הרב דורי