מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתי לומדים לקרוא ולכתוב?

חתונת סבתי
לידת אבי
בסיפור זה תשמעו על העלייה והקליטה של עולי טורקיה מהדרכים הראשונות ועד היום.

אני נולדתי בשנת 1947 בארבעה עשר לשביעי באיסטנבול שבטורקיה. הבית שבו גדלתי היה בית עם שלוש קומות עשויי מעץ עם באר. בבית דיברנו טורקית ולדינו.

עליתי לארץ בשנת 1958.מסלול העלייה מאיסטנבול לישראל היה בטיסה ישירה. 
עלינו בהחלטה משפחתית. המקום הראשון שאליו הגענו הוא כפר קדימה, הייתי בת 11 ,
עליתי הישר לכיתה ו' ,למרות שלא ידעתי לכתוב ולקרוא. בהמשך למדתי בכוחות עצמי. נאלצתי לעזוב את בית הספר בגיל 13 בכדי לעבוד.
תקופת העבודה נמשכה כ- 4 שנים עבדתי בשדה פרחים ובקטיף כותנה.
בגיל 17 רציתי להתחתן עם חיים(ז"ל) ואכן התחתני בשנת 1964, עברנו לתל אביב לשכונת שפירא.
ילדתי את בני הבכור מרדכי. לאחר לידת הבן הבכור נולד שלום לאחר 4.5 שנים נולד הבן השלישי אברהם לאחר חמש שנים נולד ראובן. אני הייתי בת 29 ובעלי חיים היה בן 37.
בעלי עבד קשה בבית דפוס כדי לפרנס שש נפשות. המשפחה גדלה ועברנו לדירה גדולה יותר בקריית שלום לאחר שבני הבכור סיים את תקופת גן החובה והיה צריך לעלות לכיתה א' .את המשך לימוד הקריאה והכתיבה השלמתי יחד עם בני שלמד אז קרוא וכתוב בכיתה א'. וככה המשכתי עם שאר בניי כדי לדעת יותר טוב את השפה. לאחר שגדלו התחלתי לצאת לעבוד כסייעת בגן ילדים ובצהרון מטעם עירית ת"א . כעבור שנתיים עבדתי במשביר לצרכן וכעבור 4 שנים נכנסתי לעבוד בשק"ם של המשטרה בדיזינגוף ולאחר מכן העבירו אותי למשטרת סלאמה והייתי מנהלת העבודה כשנתיים ומשם עברתי למשטרת בית-דגן עד שיצאתי לפנסיה בשנת 2009. בתקופה זו בעלי עבד כמוביל רהיטים כאשר לקח אותי יום אחד לעבודה הוא קיבל מכה באף מהטנדר ונאלצנו לנסוע למיון ובבית החולים (איכילוב) לאחר בדיקה גילו שיש לו אי ספיקת הלב והוא בזמן זה היה כבן 54 בלבד. כתוצאה מגלוי זה, נשתל בגופו קוצב לב ולכן היה חייב להפחית את שעות  עבודתו. בינתיים הבן הבכור התחתן עם רונית בשנת 1991. שלום התחתן גם ב-1995 עם אילנית וכבר בשנה זו לרונית ומוטי היו שני בנים (חיים ועומר) בעלי הספיק לראות שלושה נכדים והבכור חיים כהן ששמו על שם בעלי, עומר אחיו, טל ,ונועה (אני). בעלי מת שבועיים אחרי שנועה נולדה, במשך השנים נולדו עוד שישה נכדים ונכדות. השנים הראשונות לאחר מותו היו למשפחה מאוד קשות במיוחד כי חיים (בעלי) היה הדמות שאיחדה את כל המשפחה ביחד בארוחות שישי בבקרים של ימי שבת ובחגים. כיום אני עובדת עם שלום בני  השני ,בעסק שלו . אני מאוד אוהבת להזמין את המשפחה אליי ולדבר איתם.

מילון

קדימה
המושבה קדימה שוכנת דרומית-מזרחית לנתניה וצפונית לכפר סבא,מקור השם "קדימה" בדבריו של חנקין: "צעדנו צעד קדימה"

ציטוטים

”המשפחה זה הדבר החשוב ביותר“

הקשר הרב דורי