מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתימן למושב אלישיב

תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר
סבא וסבתא בחתונה שלהם
סיפור עלייתם של הורי טרם הקמת המדינה

שמי אביטל עמירם, נולדתי בשנת 1952 במושב אלישיב שבעמק חפר.

אני בת להורים שעלו בשנות ה  – 30 של המאה ה – 20 למושב אלישיב. להוריי היו עשרה ילדים וכולם נולדו בארץ. חלקם טרם הקמת המדינה.

אבי מנחם נולד בשנת 1918 בתימן, אביו דוד שהיה אב בית דין בתימן נפטר כשאבי היה ילד, בתימן הייתה גזירה שכל ילד שאבו נפטר טרם היותו בגיר, הילד עובר לאחריות המדינה, ונלקח לבית יתומים, אבי הצליח לחמוק מגזירה זו, ובגיל שתיים עשרה, עלה עם אמו לארץ באוניה מהעיר עדן, שבתימן.

הם התיישבו בפתח תקווה, ומשם עברו לנתניה, ובשנות ה – 30 הגיעו למושב אלישיב.

אמי שולמית, נולדה לסבי שלום ואמה מרים, שעזבו את תימן בשנת 1923, והחלו את עלייתם לארץ, ברגל דרך סודן מצרים, ומתעלת סואץ באוניה עד יפו. אמי נולדה בדרך בשנת 1924. בהגיעם ליפו המשיכו למעברת ראש העין. ראש העין – היישוב התפתח על בסיס המעברה של עולים מתימן שעלו לישראל במבצע האווירי "על כנפי נשרים". בשנים 1949–1950 התיישבו עולים מתימן בקרבת המחנה הבריטי בראש העין, סביבו הוקמו 1,500 אוהלים. נראה שבמעברה שהו כ – 35,000 עולים. הקשיים ששררו במדינה חלו גם על שירותי הבריאות, החינוך והרווחה במחנות העולים. (אתר המעברות).

בשנת 1928 נאספו עשר משפחות ונלקחו לאדמות ואדי חווארת' שהיו שייכים לשבט חווארת', ונקנו בעזרת תרומה גדולה של יהדות קנדה.

עֵמֶק חֵפֶר הוא עמק במישור החוף, לאורך הים התיכון, בחלקו הצפוני של אזור השרון, בין הערים חדרה בצפון ונתניה וכפר יונה בדרום. יישובי עמק חפר משתייכים למועצה האזורית עמק חפר. מקור השם עמק חפר הוא תנ"כי, והוצע בשנת 1934 למתיישבי האזור על ידי פרופ' בנימין מזר. עם זאת, אין ודאות כי אכן זהו עמק חפר המקראי. הארכאולוג אדם זרטל מזהה את עמק חפר המקראי עם עמק דותן של ימינו. עד שנת 1927 נקרא האזור שהיה מוכה ביצות וקדחת ואדי חווארת, על שם שבט בדואי שישב במקום באופן לא חוקי בשנת 1927 רכש יהושע חנקין את אדמות העמק עבור הקק"ל. לאחר מאבק משפטי ארוך ותשלום פיצויים לאריסים הבדווים שישבו באזור הוחל במפעל ההתיישבות.

המתיישבים קראו למקום אלישיב, מלשון האל ישיב אותנו בארצנו. ובתחילה התגוררו כולם בצריף אחד.

בתקופת השלטון הבריטי ולאחר שנרכשו אדמות המושב, בעזרת תרומה גדולה מאוד של יהדות קנדה, סבי קיבל שטח אדמה ובנה את ביתו.

סבי היה קצב, ואת הרישיון קיבל מהבריטים. סבי היה מחויב לספק בשר ליחידה הבריטית, שהתמקמה בסמוך למושב. אבי הכיר את אמי לאחר שהגיע למושב אלישיב, הקים את ביתו בסמוך להוריה, והתפרנס מחקלאות.

ביום נישואינו

תמונה 1

הזווית האישית

גזאלה: היה ממש כיף ומעניין ולמדתי על סבתא אביטל, יותר וגם הכרתי את נופר.

נופר: היה לי כיף מאוד ומעניין ולמדתי הרבה על סבתא שלי ועל המשפחה.

מילון

אלישיב
אֶלְיָשִׁיב הוא יישוב בעמק חפר, אשר הוקם על ידי קבוצת עולים מתימן ב-13 בנובמבר 1933. אלישיב היה המושב הראשון של יוצאי תימן בארץ ישראל. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”בתימן היתה גזירה שכל ילד שאביו נפטר טרם היותו בגיר, הילד עובר לאחריות המדינה ונלקח לבית יתומים“

הקשר הרב דורי