מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתוניס לחיפה, מחיפה לנתניה – משה תמיר

משה ואליה תמיר
החייל משה תמיר
מה חיפש סבא משה בטקסס?

שמי משה תמיר, נולדתי בשנת 1938 בעיר תוניס שבתוניסיה, למדתי בבית ספר צרפתי ובמקביל למדתי להתפלל. בשנת 1949 עלינו לארץ. גרנו כשישה חודשים באוהל במחנה עולים, עברנו למעברה בחיפה כי אבי קיבל עבודה כנהג קטר (מקצוע שהיה לו בחו"ל). למדתי בבית ספר ממלכתי דתי בשם מוריה בחיפה ובתיכון דתי יבנה.

משפחת טויטו 

תמונה 1
                                   

משה תמיר ואחיו

תמונה 2

לאחר התיכון התגייסתי לחיל האוויר בתור טכני אלקטרוניקה. לאחר שירות חובה נשלחתי לארצות הברית ללמוד מערכת טילים.

משה בקורס ללימוד על מערכת הטילים

תמונה 3

לפני הנסיעה עברנו עם כל הקבוצה קורס נימוסים כדי לדעת איך להתנהג בצבא האמריקאי, לדוגמה: איך לאכול בצורה מנומסת, איך להציג את עצמך ואיך להזמין בחורה לריקודים. תפרו לנו בגדי ייצוג לחורף ולקיץ וחליפה אזרחית לאירועים חגגים. שם משפחתי שונה בהוראת דוד בן גוריון ליוצאים לחו"ל.

לפני הקורס המקצועי היינו בבסיס של חיל האוויר האמריקאי, כדי ללמוד אנגלית טכנית כי הלימודים היו באנגלית. במשך חודש שלם ישבנו עם אוזניות כדי לשפר את השפה. הקורס נערך במשך שנה בבסיס המרכזי ללימוד טילים של הצבא האמריקאי. הבסיס היה גדול מאוד וכלל בתי קולנוע וברכות שחייה. הבסיס נקרא פורט בליס והיה במדינת טקסס ליד עיר שנקראת אל-פאסו, על גבול ארצות הברית ומקסיקו. בזמן הפנוי מהלימודים עסקנו בתחביבים כגון קרמיקה, הדפסת תמונות, תיקון מכוניות שהיו לנו כגון: שיפוץ מנוע של אוטו.

בזמן חגי תשרי קיבלנו חופשה לטיול בארצות הברית, תכננתי מסלול להיות בחגים במקום שיש בו קהילה יהודית גדולה, ראש השנה בסן פרנציסקו, וביום כיפור בשיקגו. בסן פרנציסקו בטעות נכנסנו לבית כנסת רפורמי והיו כמעט יחידים עם כיפות. בשיקגו הינו בבית כנסת אורתוקסי (כמו בארץ).

הייתה בעיה עם אוכל בבסיס כי חדר האוכל היה לא כשר. לעזרתי בא הרב הצבאי של הבסיס והנחה אותי איך לבחור אוכל כשר. היה בבסיס בית כנסת ולידו מטבחון של בית הכנסת. שם הכנתי אוכל בעצמי ואכלתי אחרי הקורס. הרב הצבאי של הבסיס היה נשוי לישראלית והיה ידידי במשך יותר מ 50 שנה.

חזרתי לארץ ועבדתי כטכנאי בציוד שלמדתי בחו"ל.

משה תמיר (משמאל) וחייל יהודי אמריקאי

תמונה 4
                                                          

בגיל 28 הכרתי את אשתי, דרך שכנים משותפים שהכירו בינינו. לאחר ידידות והכרות של שנה התחתנו. לאחר השחרור עברתי לעבוד ברפאל במקצועי כמהנדס אלקטרוניקה.

כגמלאי אני עובד בהתנדבות בבית ספר של הנכדים שלי כספרן. החלום שלי הוא לראות איך נכדיי מצליחים בלימודים ואחר כך גם בחיים, ושיהיו בריאים.

הזוית האישית

סבא משה: נהניתי מאוד לספר לנכדתי החמודה את סיפור חיי עלייתי לארץ וחבלי הקליטה, שירותי הצבאי ועל חיי המשפחה שלי.

אליה: נהניתי מאוד, החוויה הייתה כיפית מאוד לשמוע על סיפוריו של סבא שלי. למדתי על הרבה דברים חדשים שקרו פעם.

מילון

רב צבאי
בכל בסיס היה קצין דת לכל הדתות. קצין דת ליהודים היה רב צבאי.

ציטוטים

”לעזור לזולת, לכבד את ההורים, לשמור על הבריאות“

הקשר הרב דורי