מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת קרובנד מצ'ייקישקה

יהונתן אמא עמירה וסבתא רמה
יעקב חייל בצבא ליטא (מריאמפול)
הבתים של משפחת קרובנד הרחבה.

סבתי  רמה משיח נולדה בחיפה בשנת 1938.

אמא של סבתא רמה לאה, רב סבתא של יהונתן באה מכפר צ'ייקישקה בליטא. שם המשפחה שלהם היה קרובנד. לאה קרובנד הייתה אימא של סבתא רמה. סבתא רמה היא אימא של עמירה. עמירה היא אימא של יהונתן.

לרב סבתא לאה היו ארבעה אחים ואחיות. שמואל, שבתאי בלומה יעקב ולאה. שמואל שבתאי ובלומה נספו בשואה. יעקב ולאה עלו לארץ. למשפחת קרובנד הייתה טחנת קמח שפרנסה אותם. האיכרים מהסביבה היו מביאים את גרעיני התבואה לטחון לקמח. הטחנה הייתה בנויה על נחל הדובייסה. הבנים למדו בחיידר והבנות עזרו בבית.  המלמד בחיידר היה סבא של לאה מצד אימה. אשתו, סבתא של לאה, הייתה קוראת לנשים מתוך ה'צאנה וראינה'. בהמשך לאה הלכה לבית ספר עממי כמו שאר בני המשפחה.

בחיידר הבנים למדו אצל הסבא והיו מקרים שראויים להעביר אותם מדור לדור. אחד מבני הדודים של לאה משה, מישקה, התעצבן על המלמד, והמלמד הוציא אותו מהחיידר. מישקה לקח אבנים ושבר את זגוגיות החלונות של החיידר, והלך לספר אבא שלו (אביו היה הבן של בעל טחנת הקמח – קלופישקי). אמר לו האבא – "אתה ניפצת את הזגוגיות בבית שלנו" כי שליש מהעיירה היה של המשפחה. שליש מהבתים של היהודים בעיירה היה של משפחת קרובנד הרחבה.

הכפר בליטא

תמונה 1

עומדים: שמואל בלומה ושבתאי. יושבים: יעקב חיה הניה (אימא) ולאה.

תמונה 2

 

יעקב (עם הכלב) ראש קן של השומר הצעיר בצ'יייקישקה.

תמונה 3

 

הזווית האישית

יהונתן: תמיד מעניין לשמוע את סבתא מספרת סיפורים על המשפחה

מילון

חיידר
תלמוד תורה הוא מוסד ללימודי קודש לילדים בקהילה היהודית המסורתית. (ביהדות אשכנז נקרא חיידר)(ויקיפדיה)

ציטוטים

”בחיידר הבנים למדו אצל הסבא והיו מקרים שראויים להעביר אותם מדור לדור. “

הקשר הרב דורי