מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת לינד עולה לישראל

כולנו ביחד בקשר הרב דורי במפגש הראשון
סבא גידי וסבתא שולי בצעירותם
מעבר מדור לדור במשפחת לינד

שמי גידי לינד, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי, ליה, יחד אנו מתעדים סיפור משפחתי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

הוריי

אבי יהודה לינד נולד בשנת 1925 בעיר פרנקפורט שבגרמניה. אני נולדתי בשנת 1950 ובני הבכור נולד בשנת 1975 – בהפרש של 25 שנה בין אחד לשני, דור אחר דור.

אבי חגג את בר המצווה שלו בבית הכנסת בעיר מולדתו. באותה שבת בגרמניה היו התקפות של הנאצים על בתי כנסת ברחבי המדינה שנקראו "ליל הבדולח", גם בבית הכנסת שבו אבי עלה לתורה. זמן קצר לאחר מכן אבי עלה לארץ בגיל 13, במסגרת עליית הנוער והתחנך במוסד של עליית הנוער מאיר-שפייה. בגיל 18 התגייס לצבא הבריטי ששלט אז בארץ ישראל. הוא שירת בעיר בצרה שבעיראק בחיל ההנדסה. בשנת 1946 היה בין מקימי מושב בצרה שנקרא על שם בצרה שבעיראק.

אמי אילנה נולדה בשנת 1920 בווינה שבאוסטריה, לפני מלחמת העולם השנייה, בשנת 1938, אמי עברה לגור בארצות הברית. בשנת 1948 עלתה לישראל להתנדבות בקיבוץ כפר המכבי.

ההיכרות בין אבא ואימא

ההיכרות בין אבא ואימא הייתה מעניינת ומיוחדת: אימא קיבלה חבילה מארצות הברית (USA). על מנת לקבל את החבילה, נסעה לתל אביב באוטובוס. בדרך קרה פנצ'ר (תקר) בגלגל האוטובוס ליד מושב בצרה, אבי בא לעזור לנהג וכאן היה המפגש ביניהם. בשנת 1949 הם התחתנו, והיו הזוג הראשון שהתחתן במושב בצרה.

סבא גידי

שמי גידי, זה קיצור של גדעון. נולדתי בישראל בבצרה בתאריך 25.8.1950. אני הבן הבכור, יש לי עוד שלושה אחים: מיכל, דוד ונעמי. למדתי בבית ספר היסודי בבני ציון ובתיכון אוסטרובסקי ברעננה.

בצבא שירתי במערך ההובלה הכבדה שעיקרה הובלת טנקים לשדה הקרב. השתתפתי במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה (קצין בדרגת סגן).

בשנת 1972 שולי (אישתי) ואני התחתנו ועברנו לגור בפנימייה של הסוכנות היהודית ברמת הדסה שבקריית טבעון. עבדנו כמדריכים לנוער עם צרכים מיוחדים. בשנת 1976 עברנו לגור בבצרה, אני למדתי במכללה לחינוך גופני במכון וינגייט.

בשנת 1982 התגייסתי במשרה מלאה למשטרה, התחלתי כמדריך כושר לשוטרים ושוטרות ועם הזמן עליתי לדרגת סגן ניצב. בשנה וחצי האחרונות פיקדתי על בית ספר לכושר מבצעי, עכשיו אנו גרים ביישוב קהילתי ששמו נירית.

יש לנו שלושה ילדים: עודד, עידו, אפרת (אימא של ליה, הנכדה המתעדת).

הזוית האישית

הנכדה ליה: החוויה שלי מהתכנית הייתה להכיר יותר את העבר של סבא וסבתא שלי. למדתי שאבא של סבא, סבא ועודד נולדו בהפרש של עשרים וחמש שנה כל אחד.

סבא גידי: שמחתי והתרגשתי מאוד לספר לליה את סיפור חיי ומשפחתי ולהיות בזמן איכות עם נכדתי ליה.

מילון

ליל הבדולח
ליל הבדולח (בגרמנית: Kristallnacht, נהגה: קריסטלנאכט) הוא הכינוי ללילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938 (ט"ז בחשוון תרצ"ט), שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה) פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בשל רסיסי הזכוכית הרבים, שהצטברו על הארץ כתוצאה מניפוץ הזגוגיות של בתי מגורים, בתי כנסת, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”על מנת לקבל את החבילה, נסעה אמי לתל אביב באוטובוס. בדרך קרה פנצ'ר בגלגל האוטובוס ליד מושב בצרה, אבי בא לעזור לנהג, וכאן היה המפגש ביניהם“

הקשר הרב דורי