מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחתה של רבקה אסקיו ומסעה לארץ ישראל

דנאי וסבתא בספארי
סבתא עם אחיה והוריה - הלכו להצטלם
מה קרה בדרך לישראל בסוריה?

שמי דנאי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, יחד אנו מעלות סיפור מחייה של סבתא אל מאגר המורשת של התכנית. לסבתא שלי קוראים רבקה ברקת ואחרי הנישואים שונה שם משפחתה ל'אסקיו'. היא נולדה בשנת 1935 בארץ ישראל בירושלים. היום סבתא היא סבתא רבתא, עם נכדים ונינים.

המסע לישראל – עצירה בסוריה 

לפני שסבתא נולדה, סבא וסבתא שלה נולדו, התחתנו והביאו שני ילדים בטורקיה. לאחר חתונתם הם החליטו שהם רוצים לעלות לארץ ישראל. המסע שלהם נעצר ברגע שהגיעו לגבול סוריה בגלל כמה "מלשינים" ששילמו להם לתפוס את המשפחות שרצו לעלות לארץ ישראל. סבא של סבתא היה בכלא במשך שבועיים עם כל הגברים שרצו לעזוב את הארץ למען חקירות. שאלו אותם שאלות כמו: "למה הם רצו לעזוב את הארץ", "כמה כסף היו אצלם כשרצו לעזוב" וכו'.

לסבא של סבתא שלי היה מעיל עם כסף, השוטרים בכלא שתחקרו את הגברים שאלו את סבא כמה כסף היה עליו בזמן שרצה לעזוב את הארץ. סבא נקב בסכום הכסף שהייתה ברשותו, הם אישרו שזה נכון והביאו לו את סכום הכסף שהיה לו במקור, והוסיפו: "אמרת את האמת ואנחנו אוהבים שאומרים לנו את האמת, אם היית משקר היה יכול להיגמר אחרת". אחרי שבועיים שחררו אותו ולא נתנו להם להמשיך לישראל, לירושלים. המטרה של הסורים הייתה לא לתת ליהודים להגיע לירושלים. סבא של סבתא החליט להישאר בסוריה עד שהרוחות יירגעו ואז ימשיכו לירושלים.

בישראל – בניית המשפחה 

כשהגיעו לירושלים הם התחילו לחפש עבודה, בתים. הם החליטו לגדל פה משפחה, את האחים הגדולים הכניסו למסגרת חינוכית (בתי ספר). אחרי שגדלו הם התגייסו, התחתנו והביאו ילדים.

לפני שסבתא נולדה הייתה לה עוד אחות שנפטרה בבית חולים. אחר כך נולד עוד אח ואז נולדה סבתא. לאחר לידתה של סבתא נולדו עוד שני אחים. כל האחים למדו בבית ספר "אוהל משה". המשפחה של סבתא עברו לא מעט מבית לבית. אחד מהאחים הגדולים הביא כסף לאבא של סבתא כדי שיוכל לקנות דירה, כי כבר היו שישה אחים. הדירה שנרכשה הייתה ממוקמת בקומה השנייה עם מרפסת ומטבח גדול.

כל האחים של סבתא שירתו בצבא והתחתנו. סבתא שלי לא שירתה בצבא כי אימא שלה הסתירה ממנה את הצו ולא הרשתה לה להתגייס. כאשר אמרו לאימא שלה שיתנו עונש על זה שהיא לא הגיעה לצו הגיוס, אימא שלה אמרה: "שיתנו עונש, אני את הבת שלי לא שולחת לצבא". בזמן הזה לא היו הרבה תפקידים לבנות בצבא.

בגיל 18-19 סבתא התחתנה. לאחר שסבתא התחתנה נולדו כל הדודות שלי ואבא שלי: אתי, חיה, רחלה, מיכל ועופר – אבא שלי, בן הזקונים.

לסיום

היום, שנת 2023, סבתא בת 88, אימא לחמישה ילדים, סבתא ל 16 נכדים וסבתא רבתא לשמונה נינים, בעזרת ה' יגיעו עוד (בלי עין הרע).

סבתא יצאה לפנסיה. היא יוצאת כל בוקר להליכה ואוהבת מאוד להיפגש עם המשפחה ולצאת לטיולים. בכל יום שבת המשפחה המורחבת באה לבית של סבתא או בנפגשים אצל אחד הדודים, שם אנחנו צוחקים ונהנים.

הזוית האישית

דנאי הנכדה המתעדת: אני רוצה להגיד תודה לתכנית הקשר הרב דורי שגרמה לי לשבת עם סבתא ולשאול אותה סיפורים על העבר שלה. שמעתי על צד אחר לגמרי על חייה. אני מאוד מודה לה על כך, התעניינתי מאוד בסיפור. תודה לסבתא שלימדה אותי על הסיפור הזה, לא שמעתי עליו מעולם. מאוד נהניתי לשמוע אותו ולמדתי ממנו הרבה.

סבתא רבקה: אני גם רוצה להגיד תודה, התכנית החזירה אותי לעבר. התרגשתי לפתוח את התמונות של המשפחה ולספר עליהן יחד עם נכדתי דנאי.

מילון

"פסגדו"
נודניק

לְהַלְשִׁין
(הִלְשִׁין, שם פועל). חשף בסתר עבירה של אחר. "השודד הלשין למשטרה על שותפיו לפשע." (מילוג)

ציטוטים

”יתוכו יקלע מוכו" - או טוב מאוד או רע מאוד“

”שיתנו עונש, אני את הבת שלי לא שולחת לצבא“

הקשר הרב דורי