מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משליחות בברונקס לשליחת בצפת

סבתא סימה באירוע
סבתא סימה וסבא
סבתא עלתה לארץ ביחד עם סבא שיחי', הקליטה בארץ לא הייתה פשוטה.

קוראים לי מוסי זלמנוב ואני רוצה לספר לכם על סבתא שלי, סימא ברכה תחי' זלמנוב,

ילדותה של סבתא סימה – ברכה

סבתא נולדה בניו יורק בברונקס, בשנת תשכ"א, למשפחת אלטיין, בבית של סבתא דיברו באידיש ובאנגלית. סבתא קרויה על שם דודתה. סבתא הייתה ילדה חרוצה מאוד וממושמעת, היא הייתה הולכת עם שיער קצר והתלבשה בצניעות. סבתא הייתה אוהבת מאוד לרקום ולנגן. המאכל האהוב עליה היה גלידה, מדי פעם הן קיבלו חטיפים כשרים.

כיוון, שהוריה של סבתא היו שלוחים בברונקס וניהלו שם "בית חב"ד", גם היא הייתה  שותפה לפעילות כשליחה, ואת שעות הפנאי שלה היא הקדישה לפעילויות למען הקהילה. בין כל חברותיה, הייתה לה חברה אחת טובה שומרת תורה ומצוות, הן היו אוהבות לשחק בחצר ליד הבית. קרוב לבית שלה היה גן חיות גדול מאוד!

חוויה מיוחדת שנחרטה בזיכרונה היא, כאשר היא עברה ללמוד בתיכון של חב"ד. בבית הספר היסודי סבתא למדה בבית יעקב, השיעורים שהיא הכי אהבה היו: חומש, גיאוגרפיה ומדעים, היו להן הרבה שיעורי בית ומבחנים. הן קיבלו שתי סוגי תעודות – אחת למקצועות קודש ואחת למקצועות חול, כמובן שהיו גם טיולים בבית הספר, מסיבות היו בחנוכה, בפורים ובסוף השנה.

העלייה לארץ בשליחות הרבי והקמת משפחה

סבתא הכירה את סבא על ידי הרבי, הם התחתנו בשנת תש"מ, החתונה התקיימה בניו יורק, לאחר נישואיה בשנת תש"מ סבתא עלתה לארץ ביחד עם סבא שיחי', הקליטה בארץ לא הייתה פשוטה, הם גרים בצפת, נשלחו לשם בשליחות הרבי מליובאוויטש, שנה אחר כך נולד להם הילד הראשון, לסבתא יש עשרה בנים ותשע בנות ב"ה, ובין 50 ל – 60 נכדים בלי עין הרע! סבתא לא סופרת (:

חלק מהנכדים מבקרים כל שבוע וחלק לעיתים יותר רחוקות, סבתא מאוד אוהבת שהנכדים מגיעים לביקור, היא אוהבת לשמוע ולראות אותם, סבתא מספרת על אבא שלי שהוא היה צדיק קטן, פעם אחת הוא אמר לה שאומרים בתפילה "הצבי והצדק" בזכותו…  (השם של אבא שלי הוא צבי).

עיסוקיה

סבתא עבדה כמורה. היא בחרה לעבוד במקצוע הזה כיון, שהרבי הורה לה, היא לפעמים נהנתה בעבודה הזו ולפעמים פחות. כיום סבתא שלי מנהלת תיכון חב"ד לבנות בצפת, ואם היא לא הייתה עובדת כמנהלת כנראה שהייתה בוחרת להיות מחנכת כיתה.

פעם סבתא הייתה משתמשת בנפת משי לקמח, בעששיות בשבת, מצלמות פילם, חובט, מכונת כתיבה ובחיתולי בד, היום קשה להבין איך היו מסתדרים בעבר בצורה כזו…

יש לסבתא רהיטים יקרי ערך שהיו של סבתא של סבתא שלי – מראה וויטרינה, סבתא קיבלה את הוויטרינה כשההורים שלה עלו לארץ.

הזוית האישית

מוסי הנכדה: נהניתי מאוד להיות שותפה בתכנית הקשר הרב דורי, זה עזר לי להרגיש בנוח לדבר עם סבתא שלי.

מילון

הברונקס
הברונקס הוא הרובע הצפוני ביותר מבין חמשת רובעי העיר ניו יורק. רובע הברונקס מהווה גם את מחוז ברונקס, אחד ממחוזות מדינת ניו יורק. המחוז גובל בצפונו בעיר יונקרס, ונהר הארלם מפריד בינו לבין מנהטן. המחוז כולל גם מספר איים באיסט ריבר. נכון לשנת 2020 מתגוררים במחוז 1,472,654 תושבים.

ציטוטים

”ב"ה, שזכינו להיות שלוחים של הרבי לזירוז וקירוב הגאולה. “

הקשר הרב דורי