מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחק ה"דמקה" של סבתא

סבתא עדי בחולצה אדומה
סבתא שהייתה ילדה.
משחק הדמקה שעובר אצלנו במשפחה

שמי עומר גרוס, ואני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי. לסיפור התיעוד במאגר המורשת בחרתי לראיין את סבתא עדי מצד אבא.

סבתא עדי נולדה בארץ ישראל  בעיר חיפה בשנת 1956. יש לה אחות אחת גדולה והיא התחתנה עם מתי גרוס בשנת 1979. להם נולדו שני בנים. אבי הוא הבכור ,ויש לו אח קטן ממנו. בילדותה היא אהבה לשחק במשחקי חמש אבנים. מחבואים וקלאס.

סבתא עדי הייתה בתנועת נוער ובצבא שירתה ב 8200 במחלקה הטכנית.יחידה 8200 (קרי: "שמונה מאתיים") היא יחידה לאיסוף מודיעין אותות (סיגינט) ופענוח צפנים, השייכת לאגף המודיעין של צה"ל. היחידה נחשבת לאחת מהיחידות הטכנולוגיות הטובות בעולם, וליחידה הגדולה ביותר מבין יחידות צה"ל. מפקד היחידה הוא קצין בדרגת תת-אלוף שזהותו חסויה במהלך שירותו.

האירוע שזכור לה בתור ילדה הוא ממלחמת ששת הימים כשהיא בת אחת עשרה בלבד. מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות כגון עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון מובהק של ישראל. (ויקיפדיה)

סבתא במהלך חייה תמיד טיפלה בילדים, סבא עבד באלביט. סבתא וסבא היום אוהבים לטייל בארץ ובעולם.

גלגולו של חפץ

משחק "הדמקה" הגיע לסבתא שלי דרך אבא שלה, שעבד בחנות והכין מטקות, שחמט, ועוד הרבה דברים. דמקה הוא משחק לוח שמשחקים בדרך כלל על לוח בן 64 משבצות או על לוח בן 100 משבצות. המשחק מיועד לשני שחקנים שלכל אחד מהם יש 12 אבני משחק בגרסת 64 המשבצות, או 20 אבני משחק בגרסת 100 המשבצות. לכל שחקן צבע משלו. (ויקיפדיה).

היא סיפרה לי שיום אחד היא עזרה לו להכין משחקים, וכשסבא רבא שלי נפטר, היא מצאה בבית שלו משחק דמקה, והביאה את זה לילדים שלה, לילד אחד את  המטקות ולשני את השחמט.

את השחמט קיבל אבי, ואבא שלי שמר לי את המשחק עד שגדלתי, ועד היום זה שמור אצלי בארון. המשחק יהיה תמיד כמזכרת מסבא רבא שלי, שלא זכיתי להכיר אותו. בכל פעם שאני מסתכל על המשחק ,אני מתרגש  מאוד, כי זה משחק שסבא הכין בעצמו, ואני מבטיח לשמור ולהמשיך להעביר את המשחק מדור לדור, כמזכרת ייחודית מסבא.

הזווית האישית

עומר: היה לי מאוד כיף לשבת עם סבתא ולשמוע את סיפוריה. כך הכרתי את המשפחה יותר לעומק.

מילון

אלביט
אלביט מערכות בע"מ היא חברה ביטחונית ישראלית העוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות לחימה לכוחות הלוחמים ביבשה, באוויר ובים, בתחומי אלקטרוניקה, אלקטרואופטיקה, ארטילריה, תעופה, לייזר ועוד. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”אם תרצו אין זו אגדה- הכוונה שאפשר להשיג את המטרות ולא להתייאש ורק כך נצליח “

הקשר הרב דורי