מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקי ילדות במחנה דורה – עמוס תשובה

סבא שלי היקר
סבא בצבא
מדוע הפך סבא למתאגרף מקצועי?

שמי עמוס תשובה, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי לימאי, יחד אנו מעלים סיפור מחיי אל מאגר המורשת של התכנית.

נולדתי בשנת 1940 בלוב למשפחה מרובת ילדים, היינו  חמישה בנים ושלוש בנות. בשנת 1950 עזבנו את לוב ועלינו לארץ באונייה לנמל חיפה ומשם למחנה סנט לוקאס (מחנה בריטי), הידוע גם בשם שער העלייה.

אחרי חודש העבירו אותנו למעברה, שם התגוררנו באוהל אשר התנאים שסיפק היו קשים, במיוחד כשירד שלג. היו נחשים, עקרבים ושועלים בלילות. לעיתים האוהל לא החזיק בתנאי מזג האוויר הקשים ונפל עלינו. ככה חיינו במשך שנתיים, עד שהעבירו אותנו לבית בשכונת דורה בנתניה.

השואה

נולדתי באמצע המלחמה (מלחמת העולם השנייה), הבריטים והאנגלים היו מפציצים מהשמיים ובאוניות מהים. בזמן ההפגזות, ההורים שלי היו אוספים מה שביכולתם ובורחים לחפש מחסה במקום בטוח יותר. לפעמים מרוב הלחץ הם היו שוכחים אותי בלול ולמחרת כשהיו חוזרים, היו מוצאים אותי רטוב, רעב ומלוכלך. זה היה המצב במשך כחמש שנים. לאחר המלחמה עלינו לארץ ישראל.

ילדות במחנה דורה

קרוב לשכונה שבה גדלתי היה בסיס צבאי בריטי שנקרא ״מחנה דורה". בסביבות גיל 11, זכור לי שאהבתי לרוץ לחוף הים ולהתאמן באומגה ובירי. כילדים היינו נכנסים למחנה ומחפשים במחסנים. מצאנו במחסנים מכתבים, כדורי רובים, פצצות וכל מיני ארגזים של תחמושת, רובים ואקדחים.

ספורט – האהבה לאיגרוף

כילדים שיחקנו והשתוללנו ברחובות השכונה. יום אחד חטפתי מכות קשות מילד יותר גדול ממני. בעקבות המכות הקשות, החלטתי להתאמן באיגרוף ומשם הפכתי למתאגרף מקצועי.

לאחר מכן התגייסתי לשירות בגולני ועשיתי במשך 35 שנה מילואים אשר מתוכן השתתפתי בשלוש מלחמות: מלחמת ששת הימים, מלחמת כיפור ומלחמת לבנון הראשונה.

סבא בעת שירותו הצבאי

תמונה 1

אהבה – כיצד אני ואישתי הכרנו

בזמן השירות הצבאי הכרתי חבר. כאשר הוא היה יוצא הביתה, הייתי מביא לו את הבגדים שלי לכביסה אצל אימא שלי, וכשהוא היה חוזר לבסיס הוא היה מביא  לי אותם נקיים. כך אני הייתי עושה בשבילו כאשר אני הייתי יוצא מהבסיס.

כשהשתחררתי מהצבא, הוא הזמין אותי לביתו ואז פגשתי את אחותו והתאהבנו. נפגשנו מספר פעמים ואז החלטנו להתחתן – ומאז ועד היום, כ-65 שנה, אנו נשואים עם חמישה ילדים, נכדים ונינים.

הזוית האישית

סבא עמוס: היה לי כיף לספר סיפורים לנכדה שלי כדי שהיא תכיר אותי יותר לעומק.

הנכדה המתעדת לימאי: היה לי כיף לדעת דברים שלא ידעתי על סבא שלי ולהקשיב לו.

מילון

מחנה דורה
מחנה דורה היה בסיס צבאי בריטי שהשאירו הבריטים מאחוריהם בעת סיום המנדט על ארץ ישראל. הוא היה חלק ממערך מחנות הצבא הבריטיים, הפלמ"ח עשה במחנה שימוש לאחר נטישתו.

ציטוטים

”אחרי חודש העבירו אותנו למעברה והתגוררנו באוהל, תנאי המחייה היו קשים במיוחד“

הקשר הרב דורי