מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה

אני וסבתא שלי בבר מצווה של אחי
קופסת הכסף שעוברת במשפחה
תחנות בחייה של סבתא נילי

זהו סיפורה של סבתי – "משואה לתקומה". סבתא הסבירה לי שהמקום הנמוך ביותר בחיינו כעם היהודי, הייתה השואה והקמת המדינה הייתה התקומה.

לסבתא שלי קוראים נילי גתר, היא נולדה בשנת 1946 בחיפה, להוריה לאה וישראל יצחק אהרונוביץ.

לסבתא היו ארבעה אחים, ראובן אחיה, נהרג בתאונה בהיותו בן שש ביומו הראשון בבית הספר. אחותה שוש הבכורה נפטרה לפני כשנתיים, האח הצעיר אבי נאור מיסד אור ירוק ופעיל חברתי. אור ירוק – העמותה למאבק בתאונות הדרכים בישראל, היא עמותה שהקימו בשנת 1997, יונה נאור ובעלה לשעבר אבי נאור, לאחר שבנם רן נהרג בתאונת דרכים ב-1995. (ויקיפדיה)בגיל שש עברה המשפחה להתגורר בקריית טבעון.

את השירות הצבאי סבתא עשתה במסגרת הנח"ל בקיבוץ אילות ועבדה בגן הילדים, לימים עסקה בחינוך ילדים כמקצוע. אֵילוֹת הוא קיבוץ בדרום הערבה, השוכן כקילומטר מצפון לאילת, ומשתייך למועצה אזורית חבל אילות. זהו הקיבוץ הדרומי ביותר במדינת ישראל, והיישוב השני הדרומי ביותר מבין כלל היישובים במדינה. (ויקיפדיה). בקיבוץ פגשה את סבא שהיה בצנחנים ולחם בכל המלחמות.

ההורים של סבתא עלו ארצה בשנת 1934 מפולין והותירו בפולין את כול בני משפחתם. המשפחה שרדה את זוועת השואה, וכל ששת אחיה ואחיותיה נותרו בחיים. כילדה שמעה סבתא, את סיפורי ההישרדות של המשפחה, סיפורים שהשפיעו עליה מאוד, אמא של סבתא לא הביאה איתה מפולין דבר מלבד קופת חיסכון עשויה כסף. כילדים שימשה הקופה כקופת אוצרות ובה שמרו את דמי הכיס שלהם.

סבא וסבתא נישאו והקימו משפחה להם שני ילדים ושישה נכדים, סיפורם סיפור ישראלי ששורשיו בשואה וצמרתו בתקומה. סבא וסבתא שלי פעילים מאוד, רוכבים על אופניים מטילים ברגל בארץ ובחול, ואני אוהב לצאת איתם בג'יפ עם האוהל ולישון בשפת הים.

הזווית האישית

אלמוג: אני חושב שהעבודה הייתה מאוד מרגשת, למדתי הרבה מאוד דברים על סבתי והעבודה מאוד חיזקה את הקשר בינינו.

מילון

פיצ'יפקלה
כך סבתא רבתא קראה לסבתא פירוש המילה כמו קטנה\מתוקה שלי.

ציטוטים

”משואה לתקומה סבתא הסבירה לי שהמקום הנמוך ביותר בחיינו כעם יהודי הייתה השואה והקמת המדינה הייתה התקומה“

הקשר הרב דורי