מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה

דניאל עם סבו אבי
אבי בתקופת הצבא
סיפור המסע של משפחתי בתקופת השואה

סבא אביגדור בלסברגר

שמו של סבי הוא אבי בלסברגר, אבי הוא שם קיצור לשם המלא אביגדור, סבי נקרא כך על שם סבו ויקטור, אבי אביו אשר נרצח בשואת יהודי הונגריה. סבי נולד בשנת 1954 בירושלים.

ההורים של סבי, פאול ושושנה היו ילידי הונגריה. בשנת 1944 נכנסו הגרמנים להונגריה וכעבור יום אחד הם הגיעו למישקולץ עיר מגוריהם. חיי היהודים שעד לאותו רגע חשבו "לי זה לא יקרה" השתנו ללא הכר. ראשית הכריחו את היהודים לענוד את הטלאי הצהוב  ואז אספו את כל היהודים לגטו. סבו של סבי שהיה רופא נשאר בביתו, אך לא לתקופה ארוכה. שלטונות הונגריה אספו קבוצה של רופאים יהודים למחנה עבודה על מנת שיוכלו להמשיך בעבודתם כרופאים.

הכניסה למחנה הייתה בהתנדבות ואשתו שכנעה אותו לצאת למחנה כי האמינה שכך חייו ינצלו, כל הרופאים במחנה נרצחו והם נקברו בקבר אחים. את אחותו של אביו של סבי אווי ואמו קלרה לקחו לעבוד בבית חרושת ללבנים ומשם שתיהן נשלחו לאושוויץ. את הסלקציה הראשונה עברו שתיהן ב"הצלחה". אחרי כשבוע נשלחו למחנה עבודה בפלאשוב ושם עבדו בפרך בבניית כבישים ועבודות דומות. משם החזירו אותן שוב לאושוויץ ובסלקציה השנייה סבתא קלרה נשלחה לתאי הגזים.

אווי עברה במספר מחנות עבודה ואחרי השחרור ע"י הרוסים היא הגיעה לבודפסט. פאול ואחיו ינצ'י נלקחו למחנות עבודה, ינצ'י עבד כנגר ולפני שהעבירו את כל יושבי המחנה שלו למחנה ריכוז, הוא ועוד שני חברים ברחו למערות בסביבה ושם שהו עד לשחרור העיר ע"י הרוסים. פאול היה במחנה עבודה שנשלח לחזית באוקראינה, התפקיד של היהודים בחזית היה לשמש כמגלי מוקשים חיים וכך רבים מהם נהרגו כשהם עלו על מוקש, אבל פאול ניצל. בשלב מסוים עם התקדמות הרוסים לעבר הונגריה הצעידו בקור הנוראי של החורף את כל המחנה לכיוון אחד ממחנות הריכוז. רגליו של פאול קפאו והוא איבד את אחת מאצבעות רגליו. הוא לא צעד עד למחנה הריכוז, בדרך הוא ברח והסתתר מספר ימים בבור עד שהגיעו הרוסים והצילו אותו. הוא הגיע לבית חולים בבודפסט רזה להחריד וחולה בטיפוס.

אחרי החלמתו הוא נסע למישקולץ ושם פגש את אחיו ינצ'י ושניהם גרו יחדיו בחדר קטנטן. אווי שהחלימה זמן מה בבודפסט חזרה גם למישקולץ והתאחדה עם אחיה. בתקופה זאת פאול הכיר את שושנה.

לאביה של שושנה אליהו היו שלשה אחים ושתי אחיות מתוכם שני אחים ושתי האחיות נרצחו בשואה. אמה של שושנה בז'י הצליחה לשלוח את שושנה שהייתה אז בת 14 ואת קטי אחותה שהייתה אז בת 8 לשני כפרים שונים עם תעודות מזויפות תוך שהיא משלמת לאיכרים על החזקתן. בשלב מסוים האיכרים החלו לחשוד ביהדותן של שושנה וקטי והעלימו להן את תעודות הלידה המזויפות וביקשו שינפיקו חדשות. שושנה המבוהלת פנתה לאמה וזו שלחה חבר גוי שיחזיר אותן אליה לבודפסט. הן גרו שלושתן בחדר קטן ובזמן ההפצצות על בודפסט הן חיו במרתף ששימש מחסן פחמים. הן שרדו את המלחמה עד אשר בודפסט שוחררה ע"י הרוסים.

עם סיום המלחמה הוריו של סבי התחתנו ועברו לגור בצרפת שם אביו של סבי למד באקדמיה למוסיקה נגינה על צ'לו. בשנת 1949 עם סיום לימודיו הם עלו לארץ והתגוררו בירושלים בדרך חברון בדירה משותפת עם עוד משפחה, שם נולדה דודתי דינה בשנת 1950 וסבי אבי בשנת 1954. סבי סיפר לי כי בדירה בה נולד גרו שתי משפחות, בתחילה גרה איתם משפחת ברוכין ולאחר מכן משפחת ברדוגו. לשתי המשפחות היה מטבח אחד משותף שירותים משותפים וחדר רחצה משותף והיו צריכים להסתדר ביחד.

אדון ברדוגו שהיה נגר עשה לסבי שרפרף קטן שיוכל לשבת במטבח ולצפות באשתו בזמן שאפתה ביום שישי ביגלה. שרפרף זה נמצא עד היום בביתו של סבי.

כשסבא היה בן ארבע הוריו הצליחו סוף סוף לקנות דירה קטנה משלהם בירושלים. כשסבי היה בכיתה א' אביו קיבל עבודה חדשה ומאתגרת, להיות נגן צ'לו בתזמורת הפילהרמונית ולכן עברה המשפחה לגור בתל אביב. הם גרו בשכונת רמת אביב בסמוך למקום שהיום נמצאת אוניברסיטת תל אביב. סבא סיפר לי שבאותה תקופה היו שם שדות. בילדותו שיחק סבא טניס ואימנה אותו אלופת ישראל. סבא למד בתיכון עירוני ד' בתל אביב.

בשנת 1972 סבא התגייס לצבא – לחטיבת גולני. הוא השתתף במלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן, במלחמת ההתשה עם הסורים הוא שירת בין היתר בשיא החרמון. בתקופת המילואים הארוכה שלו הוא השתתף גם במלחמת לבנון הראשונה.

כשהשתחרר סבא מהצבא הוא הלך ללמוד באוניברסיטת בן-גוריון הנדסת מכונות, שם למד תואר ראשון ושני. לאחר מכן עבד בחברת אל-אופ, שם היה מהנדס בתוכנית החלל הישראלית מראשיתה. בחברת אל-אופ תכננו ובנו את כל המצלמות של מדינת ישראל המצלמות מהחלל. סבא אף היה המנהל של כל תחום החלל בחברה.

בשנת 2006 נסע סבא להונגריה, עם אחותו ועם דודתו (אחות אמו) ונפגש שם עם דודו (אחיו של אביו) בכדי ללמוד על תולדות המשפחה, להפתעתם הם גילו בעיר הולדתם של הוריו בבית הכנסתאת הרשימה של כל היהודים מהעיר שנרצחו בשואה, שכללה את הורי אביו. הוא גם מצא כי על הקבר של סבא של אמו הוסיפו את שמות האחים והאחיות של סבו שנרצחו בשואה ומקום קבורתם לא נודע.

בשנת 2016 מונה סבא שלי להיות מנהל סוכנות החלל הישראלית, בתפקיד זה עבד עד יציאתו לפנסיה בשנת 2021.  בתמונה אנחנו רואים את סבא ליד טיל ששיגר את לוויין ונוס של סוכנות החלל הישראלית והצרפתית.

תמונה 1

 

סבא רוכב על אופניים בקבוצת רכיבה על כביש. והוא גם מדי פעם בא לרכוב איתי. לאחר שיצא לפנסיה עשה סבא טיול עם חבר על אופניים באירופה והם רכבו מהאוקיאנוס האטלנטי עד לבודפסט מרחק של כ-2800 קילומטר. כמו כן סבא אוהב לטייל ברגל, רק לאחרונה הוא טייל עם חבר את כל שביל הגולן. בשנים האחרונות אנחנו יוצאים מדי קיץ לחופשה משפחתית במקומות שונים, ואנחנו אוהבים את זה מאוד. היינו ביחד בחופשה האחרונה בכרתים, אנחנו מחכים בקוצר רוח לחופשה הבאה.

הזוית האישית

סבא אביגדור: נהנתי מזמן איכות עם נכדי דניאל ושמחתי שהוא התעניין בסיפור משפחתי.

דניאל: היה לי כיף עם סבי לשמוע את סיפור משפחתו.

מילון

בקבר אחים
קבר של מספר אנשים שלא ידוע על פרטיהם

ציטוטים

” חיי היהודים שעד לאותו רגע חשבו "לי זה לא יקרה" השתנו ללא הכר.“

הקשר הרב דורי