מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה – יהודית גליק

יהודית וברק גליק
אהרון רט בהכנסת ספר תורה על שמו
סיפורו של סבא רבא אהרון רט

שמי יהודית גליק, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי, ברק. יחד אנו מתעדים סיפור משפחתי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית. סיפורינו יעסוק באבי, סבא רבא אהרון רט.

סבא אהרון רט נולד בשנת 1927, באפשה וגדל בבישקופ הקטנה. היום זה באוקראינה. סבתא יפה לבית אשכנזי נולדה וגדלה בבישקופ הגדולה. הם עברו את מלחמת העולם השנייה, כל אחד במקום אחר. הם הכירו אחד את השנייה אחרי המלחמה, בזכות אחיות של סבא שהכירו את סבתא כשבאו לקנות קמח ממשפחתה של סבתא, שהייתה להם טחנת קמח. סבא נשאר עם שישה אחים ואחיות מתוך 11 אחים, סבתא נותרה לבד בעולם. סבתא התחתנה בגיל 17 וסבא בגיל 18.

מהמחנות הם חזרו לעיירה ואחרי זה נסעו לרומניה, שם החל סבא בפעילויות הציבורית ועזר ליהודים דרך הג'וינט ובני עקיבא לעלות לארץ, כשהוא כבר אבא לבן שנולד ברומניה.

כשסיים את תפקידו עלה לארץ לעיר רעננה, שם היה במעון עולים של בני עקיבא. מרעננה עברו לטבריה, שם גרה אחות של אמה של סבתא יפה שעלתה לארץ לפני המלחמה. בטבריה נולדו שתי בנותיו.

בכל שנותיו עסק סבא בפעילות ציבורית. סבא היה במועצת העיר וכן במועצה הדתית. סבא נלחם במלחמות ישראל והתמנה לקצין העיר צפת ואחרי זה שירת כמפקד הג"א בנתניה.

אהרון רט בשירות צבאי 1973

תמונה 1
                                            

מטבריה עבר סבא לכפר פינס, שם הקים את אולפנת הבנות ואת ישיבת בני עקיבא באשדוד.

הנחת אבן פינה באולפנת כפר פינס

תמונה 2
                                               

כשהגיע לנתניה, הקים חנות למזון מוכן והמשיך לפעול חברתית ופוליטית היה חבר במועצת העיר. סבא ערך כל שנה אזכרה לזכרם של קורבנות השואה של אזור אוקראינה, והיום ממשיכה את דרכו סבתא יהודית.

אזכרת לזכר קהילת פיצ'קב וסביבותיה (אוקראינה של היום)

תמונה 3
                

סבא התנדב ב"בני ברית" וערך בר מצוות לילדים נזקקים, בנוסף תרם הן בגלוי והן בסתר ועזר לאנשים.

חגיגות בר מצווה לילדים נזקקים

תמונה 4
                                   

סבא כתב ספר בשם: "תקווה צומחת מאפר". ספר שמספר על השואה ותרומתו למדינה.

כריכת הספר "תקווה צומחת מאפר"

תמונה 5
                                                   

סבא היה נשיא בית הכנסת הגדול "שונה הלכות" בנתניה. על תרומתו הרבה קיבל סבא פרס "יקיר העיר" נתניה וקיבל תעודת המתנדב המצטיין. ממנו למדנו משפט חשוב: תמיד תהיה בצד הנותן ואל תצפה לתודה, כי לא תמיד תקבל.

תעודות הוקרה שקיבל סבא רבא על פעילותו הציבורית

תמונה 6

 

מצורף קישור לסרט שבו מתועד אהרון רט: משואה לתקומה

משפחת גליק המורחבת

תמונה 7

הזוית האישית

סבתא יהודית: הייתה לי חוויה נעימה וגיליתי עד כמה ברק סקרן לדעת וללמוד על שורשי משפחתו. נהניתי מכל רגע שביליתי איתו.

ברק הנכד המתעד: התוכנית הקשר רב דורי עוזרת לך להתחבר לקשרים המשפחתיים וללמוד הרבה על המשפחה, וליישם את מה שלמדתי כגון נתניה ואהבת הזולת. אני רוצה להגיד לך, סבתא, שהיה כיף, ותודה שסיפרת לי על סבא אהרון ולימדת אותי את המשמעות של נתינה.

מילון

מעון עולים
בית שקולט עולים חדשים.

ניז'ניה אפשה
ניז'ניה אפשה (באוקראינית: Нижня Апша) הוא כפר במחוז זקרפטיה שבאוקראינה. בשנת 2001 התגוררו בכפר קצת מעל ל-7 אלף תושבים. ניז'ניה אפשה נחשב לכפר העשיר ביותר באוקראינה. בכפר הזה כמעט ואין בתים חד-קומתיים. בבתים הקטנים ביותר בכפר יש לפחות 10–15 חדרים. שני מונומנטים ארכיטקטוניים השתמרו בכפר - כנסיית עץ משנת 1604 וכנסיית אבן משנת 1776. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תהיה תמיד בצד הנותן ואל תצפה לתודה, כי תודה אתה לא תמיד תקבל“

הקשר הרב דורי