מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה, ביטחון ושלום

עמוס גילה והנכדות אלה ורותם
שיחות עם צמרת הבטחון המצרית
צבא חזק, שלום, חינוך לערכים ומשפחה המפתח לעתיד המדינה

אני עמוס גלעד בן לחווה גלעד ז"ל (פסל) וליצחק גלעד (גליק) ז"ל.

אבי יצחק ז"ל יליד צ'כוסלובקיה (כיום סלובקיה), שעלה לישראל בגיל 16, ללא הוריו מתוך תחושה שעומד להתרגש אסון על העם היהודי באירופה ומתוך תחושה שהעתיד שלו הוא בארץ ישראל. אבי התחיל דרכו בקיבוץ שדה נחמיה שבגליל ואחר כך עבר לירושלים ללימודים אקדמיים ומשם התחיל כמורה בכפר הנוער בן שמן. שם הכיר את אמי חווה.

אני והורי

תמונה 1

אמי יחד עם אמה ניצלה מגירוש למחנה השמדה וחייתה בפולין תחת זהות בדויה בפחד יום יומי מגילוי וחשיפה על ידי הנאצים. אחרי מלחמת העולם השנייה עלתה אמי לארץ ישראל התגייסה לצבא במלחמת העצמאות (השחרור). היא הכירה את אבי בבין שמן והם נישאו. תחילה גרו בירושלים ואחרי שנולדתי בשנת 1951, עברנו לגור בקריית חיים, בה אבי עבד כמורה בתיכון ולבסוף היה מנהל בית ספר תיכון קריית מוצקין. אמי הייתה מנהלת המעבדה בקופת חולים בקריית מוצקין. לאחר 15 שנים נולדה אחותי אורנה.

ספרים שנכתבו על השואה: ספר שכתבה אמי ועבודה שכתבתי בנושא אושוויץ.

לצד ספר -שנכתב -ע"י שמעון שיפר המתעד את עבודתי במהלך השנים.

תמונה 2

כבר בתור נער בתיכון התעניינתי ועסקתי בחקר שואת יהודי אירופה. במסגרת לימודי בכיתה י' כתבתי עבודה גדולה בנושא מחנה ההשמדה אושוויץ (פולין) העבודה נמצאת בספריית "יד ושם", ירושלים.

ראיתי יעוד לעצמי לתרום למדינת ישראל, באמצעות שירות ארוך טווח בחיל המודיעין של צה"ל שממנו פרשתי בדרגת אלוף והמשכתי בתפקיד ראש האגף הביטחוני מדיני במשרד הביטחון. במסגרת עבודתי המגוונת נפלה בחלקי הזכות, לצד נושאים ביטחוניים צבאיים מובהקים, לתרום לקידום תהליך השלום בין ישראל לבין מדינות ערב ובראשן מצרים, ירדן והפלסטינים.

עסקתי בנושא מכל היבטיו: מודיעין, מדיניות, משא ומתן וחתימת הסכמי השלום עם ירדן והפלסטינים והסכמים עם מיצריים. בעקבות הסכם השלום, שנחתם עם מצריים, הייתי מעורב ביישום ההסכמים בדגש על שיתופי פעולה ביטחוניים מדיניים.

לחיצת יד עם הרמטכ"ל הירדני בטקס חתימת הסכם השלום עם ירדן בערבה

תמונה 3

במסגרת זו יצא לי להיפגש פעמים רבות לפגישות ארוכות עם מנהיגי מצרים, ירדן והפלסטינים. בפגישות אלה שררה אווירה של ידידות וכבוד הדדי לצד חילוקי דעות מהותיים. כמו כן עסקנו במגוון רחב של נושאים, שקשורים לחיים משותפים תחת מציאות של שלום אחרי שנים ארוכות של מלחמות.הכרתי אישית את נשיא מצרים הקודם, מובארק והנשיא הנוכחי סיסי, ראשי המודיעין והצבא ושרי החוץ. כך גם בירדן הכרתי אישית את המלך הקודם, חוסיין והמלך הנוכחי, עבדאללה השני ושרי הפנים ראשי הממשלה ומערכות הצבא, הביטחון והמודיעין.

בשיחות עם הפלסטינים פגשתי את המנהיג הקודם יאסר ערפאת, אבו מזן המנהיג הנוכחי וראשי מערכות הביטחון והמודיעין.

מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של תהליך פיתוח יחסי השלום וחתירה לשיתוף פעולה עם הפלסטינים.

במסגרת פעילותי נטלתי חלק בפגישות עם נשיא ארצות הברית וראשי קהילות הביטחון מהמודיעין והצבא של ארצות הברית.

השלום מתגלה כאחת ההתפתחויות ההיסטוריות החשובות יותר של מדינת ישראל. במקום מלחמות נוראיות מתפתחת מציאות של שלום ודו קיום עם הערבים. זה מאפשר פיתוח כלכלי חברתי ובניגוד לעבר אין תחושת איום קיומי על ישראל כפי שהיה בעבר מצד מדינות ערב.

אני וגילה נשואים 45 שנה ויש לנו שלושה ילדים ושבעה נכדים. במהלך השנים משפחתי כולל נכדי ספגו את חשיבות התרומה למדינה, אהבת הארץ, חשיבות הביטחון והשלום לקיומנו במדינת ישראל.

מטיילים יחד בירושלים

תמונה 4

עמוס גלעד מספר על הקשר הרב דורי

סבא עמוס גלעד מסכם

הזוית האישית

סבא עמוס: נהניתי מאוד מן העבודה המשותפת עם נכדתי האהובה מאוד רותם. באמצעות העבודה רותם תלמד להכיר אותי כסבא ואת תרומתי לביטחון המדינה.

הנכדה רותם: נהניתי מאוד מהעבודה עם סבא שלי היה מאוד כיף ומעניין.

מילון

יד ושם
"ונתתי להם בביתי ובחומֹתי יד ושם ... אשר לא יכרת". (ישעיהו נו, ה) יד ושם, רשות הזיכרון לשואה ולגבורה, נוסד ב-1953 על פי חוק שחוקקה הכנסת, והוא מופקד על הנצחה, תיעוד, מחקר והוראת השואה.

בן שמן
כפר הנוער הוקם בשנת 1927 על אדמות בית החרושת חדיד. הכפר נוסד על ידי ד"ר זיגפריד להמן, מתוך מטרה להנחיל לילדים ולנוער ערכי ציונות, עבודת האדמה והערכת בני האדם.

מדינות ערב
מדינות במזרח התיכון ובצפון אפריקה אשר רוב תושביהן ערבים שמוצאם האתני הוא מחצי האי ערב והשפה הערבית היא שפתן הרשמית. רוב מדינות אלה משתייכות לארגון הבינלאומי הנקרא הליגה הערבית.

יאסר ערפאת
היה ראש הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף), יושב ראש הרשות הפלסטינית וממנהיגי הפלסטינים, שהנהיג מדיניות של מלחמה בישראל באמצעות פיגועי טרור ולוחמת גרילה. בשנת 1993 חתם על הסכמי אוסלו עם יצחק רבין, מעשה שבגינו הוענק לו פרס נובל לשלום. בשנת 2000 הנהיג (ביחד עם חמאס) את האינתיפאדה השנייה.

ציטוטים

”צבא חזק שלום חינוך ערכים ומשפחה המפתח לעתיד המדינה“

הקשר הרב דורי