מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרוסיה, לרומניה ואל ישראל – שלום סנדלמן

אני סבי וסבתי ביום הולדתי
כולנו כמשפחה ביום הולדת של אבי
שתי האימהות ושורשיו של סבי

שמי איתי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, שלום סנדלמן. במסגרת התכנית אני מתעד את סבי, ומנציח את סיפורו במאגר המורשת של התכנית. סבא שלום נולד בשנת 1948, בבוקרשט שברומניה. סבתא איה נולדה בשנת 1952.

הוריו של סבי

הוריו של סבי היו ילידי רוסיה, סבי נקרא על שם אבא של סבא רבא שלי, שמוצאו גם כן ברוסיה. סבא רבא שלי הצליח לברוח עם כניסת הגרמנים לכיוון רומניה, שם התחתן והקים משפחה. אשתו של סבא רבא שלי ילידת רומניה, ולאחר זמן מה נולד סבי, שנקרא על שם אבא של סבא רבא שלי.

סבא גדל בבוקרשט עד גיל 11, ועלה לארץ ישראל. הוא למד בישראל, התגייס לצבא כחובש קרבי, השתחרר משירות חובה, ולאחר תקופה הכיר את סבתא שלי ושמה איה, שהיא ילידת ישראל. ברגע שחרורם של הוריה של סבתי, הם עלו לארץ ישראל וכאן נולדה סבתי איה. מזיווג זה אבי נולד ושמו דוד, והקים משפחה. אחותי בת ה-15 נולדה ראשונה ולאחר מכן אני נולדתי. אנחנו משפחה מאוד מלוכדת ואוהבת, גם בימים קשים אלו של מלחמה על קיומינו במדינת ישראל כשאויבינו רוצים להשמידנו (אך זה לא יתגשם להם לעולם).

שתי האמהות של אימא של סבא שלי

לאימא של סבא שלי היו שתי אמהות: אחת שילדה אותה, והשנייה שגידלה אותה. בגיל תשעה חודשים באה אחותה של האימא שילדה אותה ושאלה אם היא מוכנה לאימוץ והעבירה אותה לאחותה. זה היה מעשה שסבא שלי בילדותו לא הבין איך יכול לקרות – שיש שני אמהות, ולא הבין איך אימא יכולה למסור את ילדתה לאימוץ. אך מאוחר יותר הבין שזאת שאימצה את הילדה היייתה אחות של האימא הביולוגית שלא יכלה להיכנס להריון, לכן האימא הביולוגית הסכימה למסור אותה.

שירותו הצבאי של סבא שלום

תפקידו של סבא בצבא היה חובש קרבי בחטיבה 7. סבי לחם במלחמת ששת הימים ולחם עד מלחמת יום כיפור, הוא עבר עוד מספר מלחמות בדרך. סבי חבש את הפצועים בחטיבת 7, ובסופו של דבר הפכו את סבי למסווג פצועים – יש פצועים שהועברו הישר לבתי חולים בארץ, במקרים הקשים יותר, וחלק היו מטופלים במקום, בתגא"ה – תחנה בשדה של טיפול בפצועים. בגיל מבוגר יותר, לאחר סיום תקופת הגיוס, סבא התנדב עוד שנים כדי לשרת ולתת עזרה לחיילים. בסוף השירות במילואים עשו מסיבה לכבודו עם תעודת הוקרה, ואמרו לו שהוא  צריך קצת לנוח לאחר שנות השירות הרבות שלו.

הזוית האישית

איתי הנכד המתעד: אני מקווה שלא יהיו יותר מלחמות בארצנו ונחיה בלי כל השונאים.

שלום סנדלמן תרם סיפור נוסף אל מאגר המורשת בשנת 2019, לקריאתו לחצו על הקישור: שתי אחיות וילד 

מילון

תגאה
תחנה בשדה של טיפול בפצועים

חטיבה 7
חטיבה 7, המכונה גם "עוצבת סער מגולן", היא חטיבת שריון סדירה, הנמצאת תחת פיקודה של אוגדה 36 ("עוצבת געש") בפיקוד הצפון של צבא ההגנה לישראל. החטיבה הוקמה ב-16 במאי 1948, מייד לאחר הכרזת המדינה, והשתתפה בכל מלחמות ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אויבינו רוצים להשמידנו - אך זה לא יתגשם להם לעולם“

הקשר הרב דורי