מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרוסיה לישראל – אריה בינדר

סבא היום בסביבות גיל 75
סבא בסביבות גיל 30 עם סבתא
קורות החיים של סבא, ועל הכישרון בנגינה אקורדיון

סבא אריה בינדר נולד ברוסיה בשנת 1946. בגיל שנה עלה לארץ. יש לו ארבעה אחים, כאשר הגיעו לארץ עברו בני המשפחה לגור בנתניה.

בגיל 5 סבא התחיל ללמוד אקורדיון, הוא מאוד אהב את הנגינה על הכלי והיה טוב בזה. סבא עבר לקיבוץ שובל בגיל 12, שם למד בבית ספר של הקיבוץ. סבא מספר שהיה הולך מהבית ספר לעבוד בקיבוץ, בחווה או במוסך ואהב לעבוד ולעזור.

בגיל 17 סבא התגייס לצבא, שם עשה טירונות. לאחר הטירונות הזמינו את סבא לאודישן בלהקת הנח"ל. סבא סיפר שכאשר הציעו לו את זה, הקצין שלו אמר שהוא לא מוכן שילך כי הוא אהב את סבא ורצה שהוא יישאר לנגן אצלו בבסיס, מאחר וסבא היה מאוד טוב בניגון אקורדיון.

לאחר הצבא, סבא חזר לקיבוץ שובל, שם עבד בכל מיני עבודות. כשאר סבא עבד באזור של המועצה האזורית, שם הכיר את סבתא ובגיל 25 הוא וסבתא התחתנו. סבא מספר שבכל האירועים בקיבוץ הוא תמיד היה מנגן על האקורדיון וכולם אהבו לשמוע את סבא, אפילו בחתונה שלו ושל סבתא הוא ניגן והרקיד את כולם.

סבא היה חילוני, לכן הקפיד לכבד את סבתא שהייתה דתייה וכאשר היו נמצאים בתוך הבית בקיבוץ הוא שמר כשרות כמו שהיא רצתה. לאחר שנולדו להם ילדים, סבא וסבתא החליטו לעזוב את הקיבוץ ועברו לגור ברמות בירושלים.

לאחר שעזבו את הקיבוץ סבא התחיל לעבוד קצת במוסך, ולאחר מכן עבר לעבוד בתור נהג הסעות לאנשים עם מוגבלויות. סבא מספר שפגש כל מיני סוגים של אנשים ואהב תמיד לדבר איתם ולהצחיק אותם בנסיעות. כולם אהבו את סבא ותמיד שמחו לשמוע אותו.

סבא יצא לפנסיה בגיל 67. מאז שיצא לפנסיה סבא אוהב לעשות הליכות, לקרוא עיתון ולפתור תשחצים. תמיד אני וסבא פותרים את התשחצים בשבתות ביחד. סבא מאוד אוהב לשמוע חדשות ושאני מכינה לו אוכל ומפנקת אותו. בנוסף, סבא יודע לדבר רוסית, ואוהב להיזכר בשפה. אני זוכרת בימי הולדת שלנו כשהיינו קטנים סבא היה מנגן באקורדיון ומרקיד אותנו.

כיום יש לסבא ארבעה נכדים: ליהיא, נעה, גיא ואלה. סבא וסבתא לפני כמה חודשים עברו לגור לדירה אחרת בירושלים מאחר וסבא היה צריך מעלית בבניין, כי הוא התקשה לעלות הרבה קומות במדרגות בדירתם הקודמת.

הזוית האישית

נעה הנכדה המתעדת: מאוד נהניתי לעשות לסבא את הריאיון, במיוחד בגלל שאני יודעת שסבא תמיד אוהב לדבר על הילדות שלו והחיים בקיבוץ. כשאני שומעת את הסיפור של סבי, אני מבינה כמה המציאות הייתה שונה פעם מעכשיו, והסיפורים מהקיבוץ מאוד מלהיבים ומרתקים לשמוע. אני נהנית לראות את סבא מתלהב כל פעם שהוא נזכר בסיפורים וככה יכולה להבין אותו יותר.

סבא אריה: מאוד נהניתי לספר ולהיזכר בסיפורים. אני שמח שהנכדה שלי יכולה לדעת על העבר שלי ואני מאחל רק בריאות ושנהיה תמיד מאושרים.

מילון

להקת הנחל
כאשר סבא היה בצבא הוא התגייס ללהקת הנחל, להקה צבאית. סבא סיפר שניגן בלהקה על האקורדיון ובנוסף גם מידי פעם שר להם.

ציטוטים

”בכל האירועים בקיבוץ תמיד היה מנגן על האקורדיון וכולם אהבו לשמוע את סבא, אפילו בחתונתו הוא ניגן והרקיד את כולם“

הקשר הרב דורי