מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מרומניה של סבא ראול גרינברג

אני וסבא שלי
סבא שלי במלחמת לבנון 1982
שתי בעיות עמדו בפני סבא: השגת אישור לעלייה, וידיעת השפה העברית

שמי איתן שוורץ, אני משתתף השנה בתכנת הקשר הרב דורי, ובחרתי לעשות את סיפור התיעוד על סבא שלי, ראול גרינברג.

סבא שלי נולד בתאריך 17.9.1949 והוא במקור מרומניה, מהעיר בוטושני. הוא עלה לארץ בגיל 26 בשנת 1975 ויש לו אחות אחת, קטנה ממנו (הוא הבכור), שני הוריו גם מרומניה.

בית ספר, משחקים וחברים

סבא שלי למד בילדותו בבית הספר "אמינסקו" ברומניה, המשחק האהוב עליו (והאחד שהוא זוכר) הוא משחק השחמט, בו הכתיר את עצמו בתואר של "מאסטר השחמט" בבית ספרו. היה לו חבר העונה על השם בוריס, סבי ובוריס היו משחקים במשחק השחמט יחד.

העלייה לארץ

לסבי היה זמן לא קל בעת העלייה לארץ והיו לו בעיות, בעייתו העיקרית הייתה קבלת אישור עלייה לארץ, היה צריך לחכות מספר שנים כדי לקבל אישור כזה. כשלבסוף הגיע סבא לארץ ישראל, בעיה נוספת עלתה: הוא לא ידע את השפה העברית כלל, אפילו שלום לא יכל לומר, אז הוא הלך לאולפן ללמידת השפה העברית.

עבודה ומקצוע

ברומניה, עבודתו של סבי הייתה לימוד מקצוע המתמטיקה בבתי ספר מפני שהיה מורה, אך אחרי עלייתו לארץ עבודתו הייתה מנתח מערכות. בעבודה זו תפקידו היה לקבל מידע מלקוח שמתאר לו את התוכנה בה הוא חפץ, סבי צריך לכתוב את המידע וליצור תיאור מתאים של התוכנה שתספק את הלקוח. אחרי שכתב את המידע הוא ניגש למתכנת כדי שיצור את התוכנה וזהו.

נישואים

סבי וסבתי הכירו אחד את השנייה כאשר למדו במכללה הטכנולוגית בבאר-שבע בשנת 1976.

כיום

כיום סבא מתגורר בנתניה עם סבתא, ואנו באים לבקר אותם בשבתות. בדרך כלל סבא נשאר בבית, או שהוא מסתובב והולך לקניות.

הזוית האישית

איתן הנכד המתעד: העבודה המשותפת עם סבא הייתה מהנה, נהניתי לתחקר אותו וללמוד על על עברו. פחות נהניתי מכתיבת הסיפור עצמו. סבא נהנה לשתף איתי פעולה.

מילון

בוטושני
בוטושאן (ברומנית: Botoşani, נהגה: /bo.to'ʃanʲ/) היא עיר הבירה של מחוז בוטושאן בצפון מזרח רומניה המונה נכון ל-2011 כ-106 אלף נפש. בבוטושאן התקיימה קהילה יהודית. הדיין של העיר היה הרב חיים דוד סאנט. בעיר התקיימה גם חסידות בוצ'צ'ה-בוטושאן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”2 שווה ל- 3!“

”המשחק האהוב על סבא הוא משחק השחמט, הוא הכתיר את עצמו בתואר "מאסטר השחמט" בבית ספרו“

הקשר הרב דורי