מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרבאט לישראל

תמונה זאת צולמה בבת המצווה זאת חינה
תמונה זו צולמה בשנת 1961 בבית הספר במרוקו
מסעותיה של כרמלה

שמה של המספרת כרמלה אלוש. כרמלה היא סבתא שלי מצד אבא. תאריך לידתה 19/12/1949 במרוקו בעיר הולדתה, רבאט. הוריה של כרמלה הם נילי ודוד קדוש ז"ל ולה 6 אחים ואחיות. משפחתה של כרמלה עלתה לישראל ממרוקו בשנת 1962, דרך צרפת באנייה. הם הפליגו ממרוקו לצרפת וחגגו את חג הסוכות עם אחות של אמה נילי בצרפת. לאחר החג עלו באנייה לכיוון ישראל.

כרמלה גדלה בעיר רבאט, בשכונה בה התגוררו נוצרים ויהודים בהרמוניה. חברותיה היו נוצריות ויהודיות.

אביה של כרמלה נהג לעבוד בארמון המלך כחשמלאי וכרמלה ביקרה בילדותה בארמון, ביחד עם אביה.

כרמלה למדה בבית ספר אליאנס לבנות, היא הייתה תלמידה מחוננת ולכן קפצה כיתות וכשהייתה בגיל 10 למדה ברמת תיכון "אוצר התורה" שמיועד ליהודים. המנהל של התיכון היה בן דודה של אמה נילי. המשחקים שאהבה לשחק בילדותה היו קלאס,5 אבנים, קפיצה בחבל, מחבואים.

העלייה לארץ כרמלה הגיעה לארץ בגיל 12 באנייה, מצרפת, ביחד עם כל בני משפחתה. כשירדו מהאונייה הובילו אותם חיילות. אחיה הגדול דיבר עם החיילות בעברית דלה, שלמד במרוקו ושאל אותן על הארץ. הוריה של כרמלה רצו להתגורר בירושלים ליד המשפחה המורחבת. כשהגיעו לאוטובוס שאלו אם הוא נוסע לירושלים וענו להם שכן. לבסוף הם הגיעו לבאר שבע.

לאחר חצי שנה בישראל למדה כרמלה לדבר עברית. בזמן לימודיה בתיכון היה לה קושי להבין את שיטת הלימוד בארץ והשפה והמשמעת בישראל הייתה פחות נוקשה מזו שהייתה רגילה אליה. בבאר שבע היא פגשה חברות שלמדו איתה במרוקו ועלו גם הן לישראל. חברותיה ממרוקו למדו עם כרמלה בתיכון דבר שעזר לה להשתלב בכיתה ומבחינה חברתית.

באותה תקופה בישראל המצב הכלכלי היה קשה. חברתה הטובה של כרמלה סבלה מבעיות כלכליות ולא רכשו עבורה ספרי לימוד. כרמלה סיפרה כי היא זוכרת שהיא נהגה להזמין את חברתה אליה הביתה שתכין עמה שיעורים ולעיתים גם היתה משאילה לה את הספרים כדי שתוכל להכין שיעורים וחברים אחרים לא ידעו על מצבה הכלכלי הקשה וכדי שלא תרגיש שונה מאחרים.

המסר של כרמלה שלא לשפוט אף אדם על פי מוצאו, או מצבו הכלכלי ולכבד כל אדם באשר הוא אדם ולהיות חבר טוב.

תמונה 1
סבתי כרמלה כשנתיים לאחר שהגיעה לישראל בחתונה של בן דוד שלה בירושלים. היא הייתה בת 12.

מנהגים במשפחה: במהלך המסיבה ערכנו טקס חינה מרוקאי עם לבוש ועוגיות מרוקאיות. כשהחלק המרכזי היה מריחת חינה לאורחים וקבלת תכשיטים. מדובר במנהג משפחתי אצלנו לערוך גם במסגרת בת המצווה את טקס החינה המסורתי. אני נהניתי מאוד מהטקס והיה חשוב לי מאוד לכבד את סבתא שלי ואת המנהגים המרוקאים. סבתי הכינה את העוגיות והחינה, הכל עבורי.

תמונה 2
תמונה זו צולמה בחגיגת בת המצווה שלי עם סבתי כרמלה.

הזוית האישית

זוהר: נהניתי לשבת עם סבתא כרמלה ולשמוע ממנה סיפורים על ילדותה במרוקו ועל עלייתה לישראל. על הקושי בישראל להתמודד עם הפער התרבותי והמגורים בארץ חדשה עם קשיי השפה והמצב הכלכלי שהיה אז בארץ. במסגרת העבודה ביליתי זמן איכות עם סבתי, דיברנו, צחקנו ונהניתי מאוד לשמוע סיפורים מרתקים ומצחיקים על מרוקו בילדותה של סבתי. אני מאחלת לסבתי כרמלה אריכות ימים שתמשיך להיות מצחיקה ואוהבת ולפנק אותנו עם אוכל טעים. סבתא מאחלת לי שאמשיך להיות ילדה טובה וחכמה ושתמיד נבלה ביחד.

מילון

עדיף שכן קרוב מאח רחוק
עדיף שיהיה לך שכן שהוא קרוב אליך ויכול לעזור לך מאשר אח שהוא גר רחוק או לא עוזר. משמעות הדבר ששכנים יכולים להיות יותר קרובים ולעזור מבני משפחה. למדתי לומר בצרפתית: "לסלה "- להפסיק "צו'איבל"= את יפה "ויי אי סי"=בוא לפה

ציטוטים

”לא לשפוט אף אדם על פי מוצאו, או מצבו הכלכלי ולכבד כל אדם באשר הוא אדם.“

הקשר הרב דורי