מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקרה שקרה לסבא יואב בסטר בשדה הכותנה

סבא יואב ועמית
סבא יואב עושה סקי
חיי החקלאות של סבא יואב

שמי יואב בסטר, נולדתי בארץ ישראל ורציתי לספר לכם על פרק מסיפור חיי.

נולדתי במושב בית יוסף בשנת 1944. כשהייתי בן שנה הוריי ואני עברנו לגור בקיבוץ נווה איתן שבצפון מזרח, קיבוץ זה נמצא ליד העיר בית שאן.

בגיל 15 הלכתי לבית הספר "כדורי" שנמצא לרגלי הר תבור, למדתי שם במשך שלוש שנים. זהו בית ספר חקלאי בו במשך חצי מהיום למדנו עולמות-תוכן כמו מתמטיקה ועברית, ובמשך חצי מהיום עבדנו בחקלאות. התחלתי את לימודיי בגיל 15 ובהתחלה היה לי קושי מכיוון שנשארנו לישון שם ורק פעם בחודשיים ביקרנו בביתנו. במשך הזמן הכרתי חברים ופתאום לא היה לי קשה כל כך.

לאחר שסיימתי את לימודיי, התגייסתי לחטיבת הנח"ל ולאחר השירות חזרתי לקיבוץ. התחלתי לעבוד בגידולי שדה עם אבא שלי ושם גידלנו כותנה, סלק סוכר.

יום אחד, כשעבדתי בשדה הכותנה, עבר מטוס שריסס על השדה חומר נגד מזיקים. סימנו למטוס את אזור הריסוס אך הוא ריסס מאוד נמוך. לצערי, לא הספקתי להתכופף והגלגל של המטוס נתן לי מכה בכתף. היה לי מזל שהמטוס לא פגע שני סנטימטרים ימינה, כי אז הפגיעה הייתה חמורה יותר. כאשר אבא שלי בא לאסוף אותי הוא בכלל לא ידע שקיבלתי מכה בכתף. שיתפתי אותו, הוא נבהל מאוד ולקח אותי למרפאה. שם אמרו לי שזה לא חמור, אך נזקקתי לימי מנוחה בבית במשך כמה ימים.

בגידולי השדה עבדתי משנת  1965 עד שנת 1967 ולאחר מכן התגייסתי למילואים, בזמן מלחמת ששת הימים, למשך כשישה חודשים. חזרתי הביתה כשהמלחמה הסתיימה ועבדתי ברפת (שעד היום קיימת).

אחרי שנתיים לקחתי שנת חופש מהקיבוץ ועברתי לגור בחיפה, שם שם הייתה לי עבודה במפעל שעושה בטון מוכן. כעבור שנה חזרתי לקיבוץ והתחלתי לעבוד בתור "נהג בית". במסגרת הזו הבאתי ביצים מהקיבוץ לבית שאן וכך גם הכרתי את סבתא.

הזוית האישית

סבא יואב: אהבתי לעשות את עבודת התיעוד הזאת. היה לי כיף בשיחות וזה העמיק את הקשר שלי איתך, אני גאה מאוד.

עמית הנכד המתעד: מאוד נהניתי לעשות עם סבא את התיעוד הזה. לדעתי, סבא הוא איש חרוץ ומעניין. סיפורו ותהליך התיעוד נתן לי השראה לעשות את התכנית הזו עם הדור הבא.

מילון

חטיבת הנח"ל
חטיבת חיל רגלים בצבא הגנה לישראל. נח"ל= נוער חלוצי לוחם, משום שמקורה בגרעיני הנח"ל שהוקמו מימיה הראשונים של מדינת ישראל. חיילי הנח"ל חובשים כומתה בצבע ירוק בהיר עם סמל חיל רגלים ונועלים נעליים אדומות.

ציטוטים

”לא הספקתי להתכופף והגלגל של המטוס נתן לי מכה בכתף. היה לי מזל שהמטוס לא פגע שני סנטימטרים ימינה“

הקשר הרב דורי