מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקרה שקרה לסבא יבגני ז'ילין בצבא האדום

אני עוזר לסבא בעבודה של אבא
סבא בצבא האדום
המפה ששורטטה עם טעויות

שמי זוהר ז'ילין, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי,  יבגני ז'ילין, יחד אנו מעלים סיפור מחייו של סבא אל מאגר המורשת.

סבא הוא יליד העיר סוורודונצק שבאוקראינה, הוא עלה לישראל בשנת 1999.

סבא שלי, מיכאל, שירת בצבא הסובייטי, והוא סיפר לי את הסיפור הבא:

"כאשר התגייסתי, הייתי צעיר מאוד, בן 18. גייסו אותי לשרת במקום רחוק מאוד, במרחק שבוע נסיעה ברכבת (במזרח הרחוק). ידעתי לצייר ולשרטט, אז שיבצו אותי בפלוגת מודיעין, הייתי מתעסק עם המפות הסודיות. שירות בצבא האדום היה אז במשך שנתיים, עם יציאה אחד בודדת הביתה.

כעבור שנה מהשירות קיבלתי יציאה הביתה לחודש, אבל באמת זה יוצא רק שבועיים, תנחשו לבד למה (משך הנסיעה..). הייתי עד לאותו רגע מומחה בשרטוט מפות בגדוד שלי. כאשר חזרתי מחופשה לבסיס, סיפרו לי חברים מה קרה: בגלל שהייתי היחיד שיודע לשרטט מפות בבסיס, נתנו למישהו אחר לעשות זאת, ולא הייתה לו הכשרה מתאימה (היו צריכים לעשות תרגיל גדול בגבול עם סין). הבחור שהיה במקומי בתפקיד עשה הרבה טעויות במפה, ציין לא נכון שבילים, נקודות איסוף וכו'.

במהלך התרגיל קרה משהו שהיה יכול להיגמר באסון: החיילים התקרבו וחצו קצת את הגבול עם סין, מיד פתחו מהכיוון הסינים באש. התקופה בה זה קרה היה קיץ, ולמזלם הם הצליחו להימלט לתוך היער. הסינים שלחו פטרול כדי לבדוק מה קרה, רק כאשר התרבו מפקדים הבכירים של שני הצדדים, הבלגן נרגע.

מאותו רגע הם עשו הרבה שינויים, הכשירו עוד חיילים לתפקיד זה וקידמו אותי לפקד עליהם. כאשר השתחררתי, במפגשים עם חברים מהצבא תמיד היינו נזכרים במקרה הזה ועכשיו אננו צוחקים, אבל אז זה ממש לא היה מצחיק!"

לאחר השחרור מן הצבא האדום, באזרחות, סבא עבד מספר שנים כמנהל מכרה פחם והיה מתעסק עם המפות של הכרייה. הוא לא פעם הציל חברים מתוך המכרה – היו שם פיצוצי גז ותקלות אחרות. לכן בחרתי בדמותו לשם התיעוד, כי בשבילי הוא גיבור – גם בצבא וגם באזרחות.

סבא בצבא האדום

תמונה 1

הזוית האישית

זוהר הנכד המתעד: נהניתי מההשתתפות בתכנית. אני שמח שתיעדנו את סיפורו של סבא במאגר המורשת.

מילון

סובייטי
ברית המועצות - בעבר היו 15 מדינות מאוחדות בברית הסובייטית, משמעות המילה סובט- בתרגום מרוסית הוא עצה. ברית המועצות הייתה למנהיגת הגוש המזרחי-סובייטי בעולם. היא הוקמה ב-30 בדצמבר 1922 כאיחוד בין רוסיה הסובייטית לרפובליקות הסובייטיות של עבר הקווקז, אוקראינה הסובייטית, ובלארוס הסובייטית והתקיימה עד להתפרקותה הסופית ב-25 בדצמבר 1991. בשטחים שהשתייכו לברית המועצות חיים כ-100 עמים שונים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שבע פעם תמדוד- פעם אחד תחתוך! “

הקשר הרב דורי