מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקובה שבאזרבייג'ן אל נתניה – סבתא נינה נפתלי

סבתא נינה
סבתא כאם צעירה עם דודי
סיפור חייה של נינה ועלייתה לארץ ישראל

שמי ליאב לוי, ובחרתי בדמותה של סבתא שלי, נינה נפתלי, כדמות שאתאר ואתעד. אספר כאן את סיפור חייה ועל הקשיים שעברה. בחרתי דווקא בה משום שאני רוצה לדעת עליה יותר. כיום סבתא שלי עובדת במשק בית.

סבתא שלי נולדה בהרי קווקז ועלתה לישראל בגיל שלוש עשרה. לסבתא שלי עשרה אחים, אחד האחים של סבתא שלי טבע בנהר הקוטקז (נהר בקווקז) כשהיה בן שנתיים.

סבתא נינה נולדה באזרבייג׳ן בעיר קובה שבקווקז. סבתא שלי עלתה לארץ בגיל 13 על מטוס לוינה ומוינה היא הגיעה לארץ. סבתא הייתה בדרכים במשך עשרים וחמישה ימים. את הדרך עשתה ברכבות, באוטובוסים ובספינות. כשסבתא שלי הגיעה לארץ, היא הגיעה לעיר דימונה. סבתא חיכתה שמונה חודשים עד שנתנו לה להגיע לעיר נתניה. כאשר הגיעה לנתניה התגוררה בשכונת נורדאו.

סבתי הכירה את סבא פסח, והם התחתנו באולמי רינטון בשנת 1981. סבתי ילדה את בנה הבכור בגיל 19 ובמשך השנים נולדו עוד שני ילדים.

סבתא כאם צעירה עם דוד שלי 

תמונה 1

סבתי אוהבת לבשל אוכל למשפחה שלה. סבתא היא אישה חרוצה מאוד, היא אוהבת לנקות את הבית ולטוס עם סבי לחו"ל.

הזוית האישית

ליאב הנכד המתעד: למדתי הרבה דברים חדשים על סבא וסבתא. העבודה גרמה לי להכיר אותם יותר ולדעת יותר על סיפור החיים שלהם. זה חיזק את הקשר שלנו ונתן לנו אפשרות לבלות יותר זמן ביחד.

מילון

קובה (אזרבייג'ן)
קובה היא עיר בצפון אזרבייג'ן, בחלקה האירופי של המדינה, שמשמשת מזה זמן רב כמקום מושבה של קהילת יהודי ההרים הגדולה ביותר באזור. אוכלוסיית העיר היא כ-38,100 תושבים (נכון לשנת 2010). כלכלת העיר מבוססת על ייצוא תפוחים לחו"ל וכן על ייצור שטיחים, שגם הם מיועדים בחלקם ליצוא. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם תלמד, תצליח“

הקשר הרב דורי