מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקהיר למושב – אבי (אלברט) פלד

אני וסבא אבי ביומולדת 70
בר המצווה של סבא אבי
העלייה ממצרים לישראל

שמי אבי (אלברט) פלד (פלומבו), נולדתי בקהיר במצרים בשנת 1951. אני זוכר את השכונה שבה גדלתי. מתחת לבית היה מתקן אופנים ובהמשך הרחוב הייתה מאפייה עם תנור ענק, לשם היינו מביאים מגשים וסירים בכדי לאפות אותם בתנור הענק לקראת שבת. אני זוכר גם שכל בוקר היה מוכר של קרם חלב, פול ופלאפל. הביקור באקווריום הכי גדול במזרח התיכון בגן החיות שבקהיר, הוא זיכרון מיוחד בשבילי.

עד העלייה לארץ בשנת 1957, למדתי בבית ספר שנוהל על ידי נזירות והלכתי לבית הספר עם תלבושת אחידה. בזמן התפילות היו מוציאים אותי למסדרון כי הייתי יהודי. בכל יום שישי היו מחלקים מדליות לתלמיד המצטיין. כאשר הייתי מקבל מדליה, הייתי מחביא אותה כדי להפתיע את אימא  שלי.

באותה שנה, לאחר מלחמת סיני, היהודים גורשו ממצרים. המשפחה שלי הפליגה ליוון, שם המתנו כמספר שבועות ואז הפלגנו מיוון לנמל חיפה בישראל. אני זוכר שהיינו כל היום בשמש בנמל חיפה ובערב העלו אותנו למשאיות לכיוון מושב ישע בנגב, בקרבת הגבול עם מצרים. ישנתי כל הדרך עד שהמשאית נעצרה, אז התברר שהנהג התבלבל ובמקום להגיע למושב הוא הגיע לגבול מצרים. חזרנו לנסיעה והגענו למושב בבוקר. התעוררנו במדבר בו היו בתים בנויים במעגל וכל הנוף היה חול בלבד – לא היה שיח ולא היה עץ, רק חול וחום כבד.

המשפחה שלי לא הייתה משפחת חקלאים, אך בכל זאת ניסנו לגדל תוצרת חקלאית. בחלקה שלנו גידלנו תפוחי אדמה, בוטנים ונטעו פרדסים וכרמים. הייתה לי ערוגה מאחורי הבית שבה גידלתי שום ובצל. אהבתי את המושב שבו יכולנו להתרוצץ יחפים בחול. לאחר שלוש שנים עברנו מהמושב לעיירת פיתוח בגליל בשם נצרת עלית. היום היא נקראת "נוף הגליל".

הזוית האישית

סבא אבי: מרגש להעלות זיכרונות עם נכדי ליאם לספר ולענות על שאלות שלו על העבר.

ליאם הנכד המתעד: נהניתי לשבת עם סבי וללמוד עליו דברים חדשים.

מילון

נזירה
אִישָּׁה שֶׁקִּבְּלָה עָלֶיהָ אֶת חוֹבוֹת הַנְּזִירוּת.

קָהִיר
קָהִיר (בערבית: القاهرة, בערבית מצרית: القاهره; בתרגום מילולי לעברית: "המנצחת") היא בירת מצרים והעיר הגדולה בה. האתרים ההיסטוריים של קהיר האסלאמית הוכרזו כאתרי מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 1979 והיא שימשה כבירת התרבות הערבית הראשונה בשנת 1996. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הביקור באקווריום הכי גדול במזרח התיכון בגן החיות שבקהיר, הוא זיכרון מיוחד בשבילי“

הקשר הרב דורי