מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצעד צה"ל – דני שפיצר

סבא ואיתי במסגרת התכנית
מצעד צה"ל 1965
יום העצמאות ה- 17 של ישראל

שמי דני שפיצר, שם אמי מירה, שם אבי ויקטור. נולדתי ביוגוסלביה (כיום קרואטיה) בתאריך 19.12.1946. עלינו לארץ ישראל בדצמבר 1948, בהיותי בן שנתיים.

בילדותי היינו משחקים במשחקים רבים, כמו לכבוש ארצות: במשחק זה יש לשרטט באדמה לחה עיגול שחצוי לשניים, על ידי מקל או כל דבר חד אחר. במשחק כל שחקן היה צריך לכבוש שטח מהשחקן היריב על ידי שימוש בחפץ חד. המנצח הוא זה שכבש שטח יותר גדול. שיחקנו גם משחק ג'ולות (בלורות), חמש אבנים, קלאס וחמש מקלות. בנינו עגלות וירדנו איתן במורד הכביש.

העלייה לארץ

הגענו לארץ ישראל בדצמבר 1948, לנמל חיפה. משם הועברנו למעברה בחדרה. באותה התקופה הייתה תקופת הצנע (מחסור). היינו במעברה כשנתיים, והועברנו לשכונת בן דור (חוואסה) שליד נשר. התגוררנו בבית שננטש לאחר מלחמת השחרור, בבית זה היה חדר אחד ושירותים היו מחוץ לבית.

בשנת 1964 קיבלתי מהוריי את המצלמה, שהייתה בעלת משמעות גדולה מאוד עבורי.

חקר תמונה – מצעד צה"ל 

מצעד צה"ל, 1965

תמונה 1

התמונה צולמה בתל אביב שבישראל, ברחוב. אפשר לראות שבזמן שצולמה התמונה היה אירוע חגיגי – יום העצמאות. התמונה צולמה ביום ד' באייר יום חמישי, 6.5.1965 בשעות הצהרים. באותה שנה נערכו בחירות שבהן זכתה מפלגת המערך ב- 45 מנדטים. בשנה זו נלכד בסוריה אלי כהן המרגל הישראלי שפעל בסוריה וכונה: "האיש שלנו בדמשק". אלי כהן סייע רבות לצה"ל להתמודד עם הרבה התקפות סוריות.

היתה אווירה טובה מפני שיום העצמאות הוא אירוע חגיגי במדינת ישראל. הדמויות הם חיליים הצועדים במצעד צה"ל אשר מתקיים ביום העצמאות ה – 17 למדינת ישראל. כל הצועדים בתמונה היו בוגרי קורס טכנאים בחיל הקשר. הדמיות מרוכזות בשירה ובצעידה אחידה.

לא ידוע מי צילם את התמונה. וגם לא ידוע עבור מי ואיך הגיעה התמונה לידינו. המצולמים לא ידעו שמצלמים אותם. אפשר לראות שבאותה תקופה המצולמים לובשים את מדי צה"ל בצורה חגיגית (מדי א'). אפשר ללמוד על האווירה מהקהל ברקע של אזרחים שבאו לקחת חלק באירוע אשר נמצא ברחובות תל אביב. רגע לפני הצילום קיבלנו המצולמים תדרוך אחרון, ולאחר הסיום המצעד שמחו שהגיע לסיומו בהצלחה.

הזוית האישית

אני נהנתי ללמוד רבות על סבא ולדבר איתו על ילדות אני מרגיש שבמהלך המפגשים התקרבנו מאוד

מילון

בלורות
גולות

ציטוטים

”"מתוך האווירה של החוסר היינו מאושרים והתנהגנו בצניעות כי לא הייתה ברירה אחרת." “

הקשר הרב דורי