מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצעד צה"ל בתמונה של סבא

יונתן וזאב - סבא ונכד
מצעד צה"ל סבא עומד בראש

שמי זאב לבנון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי יונתן. במהלך המפגשים ספרתי לו סיפורי מורשתנו המשפחתית. בחרנו יחד  להביא את הסיפור מאחורי התמונה המשמעותית  עבורי ממצעד צה"ל:
 
התמונה  – מצעד צה"ל – העדות של זאב לבנון
מראיין: יונתן ויניצקי 
 
מצעד העשור – מצעד צה"ל העשירי של מדינה ישראל
 
תמונה 1
 
בתמונה מתוארים חיילים צועדים במצעד ואני מוביל אותם. התמונה צולמה במהלך מצעד העשור. זה היה מצעד של צה"ל שהתקיים, ביום העצמאות העשירי של מדינת ישראל. אני שימשתי אז כמפקד פלוגה, מ"פ. מצעד צה"ל התחיל מאז קום המדינה. המצעד הראשון התקיים כבר ב -1948. במצעד, צועדים חיילים, מציגים כלי נשק כבדים וטנקים ומתקיים גם מטס אווירי. בעשרים השנים הראשונות של המדינה, התקיים בכל שנה מצעד ביום העצמאות והוא היה האירוע המרכזי של החג. מטרת המצעד הייתה לרומם את רוחם של האזרחים ולהראות להם שיש להם צבא שמסוגל להגן עליהם. מצד שני, המצעד נועד להראות לאויב עד כמה הצבא שלנו חזק, כדי שיבינו שלא כדאי להם לפתוח במלחמה נגדנו.המצעד שנראה בתמונה התקיים בירושלים.
 
בכל שנה, קיימו את המצעד בעיר אחרת והמצעד צעד ברחובות הראשיים של העיר. היו מצעדים בתל-אביב, בחיפה ובבאר-שבע. הקהל היה מורכב מהמוני אזרחי המדינה שהגיעו לצפות ועמדו בצידי המסלול של המצעד. לפני המצעד היינו צריכים לקיים הכנות-ההכנות היו מאוד קשות. מסלול המצעד היה באורך כ –  5 – 6 ק"מ. כשצועדים במצעד, ההליכה צריכה להיות אחידה וזה דורש מאמץ מיוחד. זאת לא הליכה של טיול. החיילים לבושים במדי א', עם נשק וקסדה. כל זה מכביד עליהם מאוד. בסוף המצעד, עומדים במפקד, בשמש, הרבה זמן, כי יש נאומים ארוכים. לכן, ההכנה נמשכה מספר שבועות. צעדנו בכל יום 8 עד 10 ק"מ, עם מדים, נשק וקסדה. התאמנו על עמידה במקום. עמידה במקום, בשמש, בצורה מסודרת ומבלי לזוז במשך זמן ארוך גם מצריכה אימון.  בזמן שצעדתי הרגשתי גאווה עצומה על כך שאני, כניצול שואה, צועד עם חיילים שלנו, שמסוגלים להתמודד עם האויב ולהגן על עצמם ועל כולנו. זאת, בניגוד למלחמת העולם השניה, שאז הרגו בנו ואנחנו, היהודים, היינו חסרי הגנה. הרגשתי שהחיילים יודעים את מלאכתם ושהצבא שלנו חזק ויכול לנצח את האויב. היה לי חשוב שהמצעד יעבור בצורה טובה, שכל החיילים שהתחילו לצעוד יסיימו אותו.
 נולדתי ב-1933 בהונגריה בתקופה קשה. ב – 1939 פרצה מלחמת העולם השניה ובהונגריה, נחקקו חוקים נגד היהודים. בהמשך, הם נשלחו למחנות עבודה וב 1944 הונגריה נכבשה ע"י הנאצים. זאת היתה כמובן התקופה הקשה ביותר, עד ששחררו אותנו הרוסים ב -1945. 
יש קשר רב מאוד בין עברי כניצול שואה לשירותי הצבאי . התקופה הקשה שעברה עלי בזמן השואה, הכינה אותי היטב לחיים. למדתי להיות עצמאי, להסתדר, לשרוד. כשהסתיימה המלחמה, הייתי במוסד, שם חונכנו והוכנו לקראת העלייה לארץ. למדנו קצת עברית ותנ"ך וליווינו את מהלכי מלחמת השחרור. כל אלה עזרו לי להסתדר בצבא ובחיים בכלל. 
 
העשרה
מצעד צה"ל "הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות". ויקיפדיה
תשע"ו
מורה מובילת תכנית עינת רויטור

מילון

מצעד צה"ל
מצעד צה"ל הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות.

מ"פ
מפקד פלוגה

ציטוטים

”שלמות ביצוע הושגה“

הקשר הרב דורי