מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצעד הפועלים באחד למאי

אני וסבתא שלי יחד
סבתא והחברים בבית ספר
הסיפור של אילנה ארנס

שמי אריאל, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, אילנה.

סבתא שלי רוצה לספר לכם סיפור על מצעד הפועלים ברוסיה שהתקיים בראשון למאי. רוסיה הייתה מדינה בעלת משטר קומוניסטי, זה משטר טוטאליטרי. היו מחייבים את כולם לצאת למצעד לכבוד חג הפועלים. אם לא הגיעו היו מקבלים נזיפות חמורות. הם היו צריכים לצעוד לאורך כל העיר ולעבור בפני טריבונה עליה שעמדו ראשי ממשלה. האנשים צעדו כאשר דגלים אדומים של ברה"מ ושלטים בעד משטר קומוניסטי בידם. בחודש זה מזג האוויר היה מאוד קר. במהלך הצעדה סבתא וחבריה היו מחפשים חדרי מדרגות כדי להתחמם. המצעד ערך כשלוש-ארבע שעות.

באחד המצעדים שעשתה סבתא, היא באה יחד עם החברים מהאוניברסיטה למצעד. הם צחקו, דיברו, חיפשו מקום להתחמם וקנו משקאות חמים בדרך, בגלל מזג האוויר הקר. בסוף המצעד הם היו נפגשים אצל אחד החברים ועושים מסיבה גדולה שכוללת אוכל, שתייה, מוזיקה וריקודים.

הזוית האישית

אריאל: אני רוצה להגיד לסבתי תודה שהיא הסכימה להשתתף איתי בתכנית. שמחתי להכיר משהו חדש שלא ידעתי.

סבתא אילנה: נהניתי לספר לאריאל על חלק מהחיים שלה שעברתי, היום אני במקום אחר וטוב שכך. אני מקווה שאריאל לא תדע משטרים כאלה.

מילון

אחד במאי
יום הפועלים הבינלאומי, ובשמו הידוע יותר אחד במאי, מצוין ב-1 במאי כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. יום זה הוא אחד מסמליו המרכזיים של הסוציאליזם. בישראל איבד החג משנות ה-90 של המאה ה-20 ואילך את מעמדו ומאז הוא מצוין בצמצום יחסי לעבר, אם כי לפי חוק חופשה שנתית הוא בגדר "יום בחירה" במקומות העבודה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האנשים צעדו כאשר דגלים אדומים של ברה"מ ושלטים בעד משטר קומוניסטי בידם. בחודש זה מזג האוויר מאוד קר“

הקשר הרב דורי