מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצעד הסיפורים של סבא פיני

סבא ואני בבת מצווה שלי
מפגש הקשר הרב דורי בזום
קורות חייו של סבא

סבא שלי סבא פיני נולד ברומן שברומניה בשנת 48' (כן, כן, בשנה שבא הוקמה מדינת ישראל) ילד יחיד להורים אוהבים. סבא שלי היה רק בן שנה וחצי כשהוריו החליטו לעלות ארצה לכן לא הוא זוכר דברים מעלייתו. להוריו של סבי לא נשאר כלום מפני שלקחו להם את כל הכסף התכשיטים וגם הרבה מהבגדים כשעזבו את רומניה.

לסבא שלי אין סיפור אחד מרכזי כי יש לו סיפורים קטנים ולכן החלטתי לחבר את כל הסיפורים לסיפור אחד גדול הסיפור הזה נקרא: "מצעד הסיפורים של סבא פיני"

הנס

ובכן והינה הגענו לסיפור הראשון. הכל התחיל כשסבא היה רק בן כמה חודשים, התגלתה לו מחלה קשה שהוא כמעט נפטר ממנה. הרופא אמר להוריו ללכת לבית חולים וגם אמר להם להביא איתם מזוודה למקרה שהתינוק ימות יוכלו לקחת אותו הביתה וכמובן שהתינוק הזה לא מת כי הוא היה סבי ומזל שהוא לא מת אחרת לא הייתי קיימת.

השם של סבא

סבי קרוי על שם סביו מצד אביו. סבא שלו מת כשאביו היה תינוק כך שאבא של סבא שלי לא זכה לראות או לזכור אותו. אצל האשכנזים נהוג לתת שם על מישהו שמת לכן סבא קרוי על שם סבו – פינקו. סבי קרוי פאול בתעודת לידה אך גם פינקו וכאשר סבי הגיעה ארצה שינו לאו את השם פינקו לפנחס בגלל שפינקו בעברית זה פנחס והקיצור של פנחס זה פיני שלכן אנחנו קוראים לו סבא פיני.

העליה לארץ

סבי הגיעה בן שנה ארצה כאשר הגיעו לנהריה (שם גר עד היום עם סבתי) בהתחלה גרו באוהל אחר כך בפחונים ורק כשסבי היה בן 10 הגיעה לדירה הראשונה שלו מאז רומניה, וחשוב לציין שהבניין שמור בלי כמעט כלום שהוסיפו לו עד היום.

צבא

סבי שירת בתותחנים בשירותו הצבאי. הוא נלחם במלחמת ששת הימים, במלחמת יום כיפור ובעוד מבצעים. לסבי היה תפקיד מיוחד בתותחנים שהיו רק מעטים בתפקיד הזה. רק ארבעים חיילים היו בתפקיד הזה והוא היה אחד מהם. תפקידו היה לצאת לשטח אויב לפני שהתותחנים מגיעים, זאת אומרת לצאת ראשונים בכניסה לשטח אויב והתפקיד שלהם היה לסמן לתותחים איפה לעמוד. כמובן שהוא גם נלחם עם נשק והכל אבל תפקידו העיקרי היה לראות איפה יהיה להם הכי טוב לעמוד מבחינת מלחמה. אפשר להגיד שהיחידה שלו הייתה יחידת האסטרטגיה של התותחנים.

הזוית האישית

הנכדה הדרי: היה לי ממש כיף לשבת ולדבר עם סבא על הצבא ועל הילדות שלו ולגלות דברים שעדיין לא הכרתי.

מילון

פחונים
האנשים שעלו לארץ גרו במבנים ממתכת מפח

ציטוטים

”הרופא אמר להוריו ללכת לבית חולים וגם אמר להם להביא איתם מזוודה למקרה שהתינוק ימות“

הקשר הרב דורי