מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפולין לקיבוץ

יום הולדת 5 בגן תכלת בקיבוץ שריד.
כשבני הבכור חגג בר מצווה לפני 35 שנה.
סבתא הדסה מדברת על מנהיגות

שלום שמי פלג אני גר בקיבוץ שריד, שוחחתי עם סבתי הדסה על מנהיגות.

סבתא הדסה כיום בת שבעים ושלוש, יש לה שלושה ילדים (השנייה מבניהם זאת אמא שלי).

כשסבתי הדסה עלתה לישראל מפולין בגיל תשע, היא ומשפחת הלכו לקיבוץ שריד.

שָׂרִיד הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השוכן בצפון עמק יזרעאל, ליד מגדל העמק, ונמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. בתקופת העלייה הרביעית (1924–1928), היה עמק יזרעאל בראש סדר העדיפויות של קק"ל, אשר רצו להקים בעמק הפורה התיישבות חקלאית משמעותית, ויצירת רצף טריטוריאלי של היישוב, על ידי חיבור חיפה לגוש ההתיישבות בין עפולה לבית שאן. במסגרת המאמץ ליישב את העמק, קק"ל רכשו 30,175 דונם מהכפרים הערביים על יד נהלל ב-1924, עליהם הוקמו היישובים משמר העמק, רמת דוד, גבת, כפר ברוך וכן, שריד.

הקיבוץ היה שונה מאוד מוורשה ( עיר הולדתה של סבתי). מחנכה אליעזר  קלט אותה בקיבוץ, ולימד אותה על החיים בקיבוץ. הוא הכיר לה את בית הספר הקיבוצי, שהיה שונה מאוד ממה שהיא הכירה. אליעזר לקח את סבתי ואת כיתתה לטיולים בחורשות השונות בשריד, ובכל  עמק יזרעאל. סבתי וכיתתה היו עוצרים ליד עץ במהלך הטיול, וצופים בציפורים ובחרקים. אליעזר לימד אותה אומנות והוא עניין אותה מאוד. הוא אהב מדעים והסביר דברים מסובכים לילדים בכיתה ג'.

אחרי שהיא סיימה את בית הספר, היא הלכה ללמוד הוראה, והרבה מזה בזכותו. כשאליעזר סיים ללמד הוא עבד בנוי של הקיבוץ, לדעתה בזכותו שריד הרבה יותר יפה. כשיצא לפנסיה הוא צייר והיו תערוכות שלו בקיבוץ. אחרי שנפטר הקימו לזכרו את גן אליעזר, הגן יפה ונחמד מאוד לשחק בו ולשהות בו.

השיתוף שהיה קיים בקיבוץ בכל תחומי החיים היה קיים גם בתחום החינוך. הקיבוץ דאג במידה שווה לצרכיהם הכלכליים של כל ילדיו. הוענק גם טיפול פסיכולוגי ובריאותי ייחודי בהתאם לצרכים הייחודיים של הילדים. חברי הקיבוץ שקיבלו את תפקידי המורים-המחנכים היו המשכילים והטובים ביותר.

המנהיג של סבתי הוא אליעזר המורה והמחנך מהקיבוץ, שהנחיל לה את אהבת הארץ ,הטבע ונופי העמק.

מנהיגות היא יכולתו של אדם או קבוצת אנשים להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת במינימום סמכות. פעולה מנהיגותית, מתקשרת בצורה ישירה להשפעה וליצירת שינוי. המנהיגות נחשבת תכונה חשובה בחברה האנושית, והניסיון להבין ולהגדיר מנהיגות מעסיק פילוסופים וחוקרים כבר משחר ההיסטוריה הכתובה. לפי אריסטו, המנהיגות מורכבת מאמינות (אתוס), הנמקה (לוגוס), ופאתוס. התאוריות המדעיות המסורתיות טענו שאדם נולד או לא נולד עם כישורי מנהיגות.

מנהיגות בעייני סבתא שלי היא: "לקחת אחריות שאינה קלה, להוביל קבוצת אנשים למטרה ומציאת פתרונות משותפים. למנהיגות חשוב יכולות אישיות ולא רק ידע. מנהיג צריך לקחת סיכון אישי לטובת קבוצתוה ומטרתם הקבוצתית שהואיא מובילה" סבתא שלי חושבת שיש הרבה סוגים של מנהיגים, לדוגמא: מנהיגים פוליטיים, צבאיים, מדריכים בתנועת נוער, דתיים ועסקיים. סבתא שלי חושבת שמנהיגות היא יכולת להוביל אנשים למטרות משותפות.

הזווית האישית

פלג: זו היתה הזדמנות  נהדרת לשוחח בין שנינו ולהכיר אחד את השניה..

מילון

קליטה
קליטה היא התהליך שבו עולה חדש מסתגל לחברה ולתרבות בישראל.

ציטוטים

”הקיבוץ היה שונה מאוד מוורשה (עיר הולדתה של סבתי). מחנכה אליעזר  קלט אותה בקיבוץ, ולימד אותה על החיים בקיבוץ“

הקשר הרב דורי