מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפולין לארץ ישראל – סבתא פרידה אוירבך

סבתא פרידה היום
סבתא שלי במרפסת ביתה
געגועים למשפחה ולחיים הטובים והפשוטים

סבתא פרידה נולדה בליגניצה, שבפולין בשנת 1956.

לגניצה היא עיר בדרום-מערב פולין. לפי מפקד התושבים של שנת 2006 חיו בה 105,485 תושבים. שמה ניתן לה בשנת 1946 לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. ויקיפדיה

סבתא פרידה עלתה לארץ ב1956 כשהיא תינוקת בת עשרה חודשים. סבתא גדלה ולמדה בארץ, וגם אחרי שעברו שנים, סבתא שלי נשארה בקשר עם ילדי הכיתה, שלמדו איתה בבית הספר היסודי, מכיתה ד' ועד סוף כיתה ח'. בעבר לא הייתה חטיבת ביניים, ולמדו שמונה כיתות ברציפות, באותו בית הספר.

כשסבתא שלי התבגרה והתחתנה, רוב משפחתה נפטרה. היא מתגעגעת להוריה, לסבא וסבתא ולדודים שלה.

היא תמיד תזכור יום אחד מיוחד. כשהייתה בכיתה ב', נסעה עם הוריה לנמל חיפה, לפגוש את סבא וסבתא שהגיעו לארץ מאורוגוואי. הרפובליקה המזרחית של אורוגוואי היא מדינה השוכנת בחוף הדרום-מזרחי של יבשת דרום אמריקה. היא גובלת במזרח באוקיינוס האטלנטי, מצפון בברזיל, ממערב בארגנטינה ובדרום בשפך נהר ריו דה לה פלטה. האזור שכיום הוא אורוגוואי יושב לראשונה על ידי קבוצות של ציידים-לקטים לפני כ-13,000 שנה לערך. ויקיפדיה.

נמל חיפה הוא הנמל המוביל בישראל בשינוע מטענים. 29,531,000 טון מטען שונעו בנמל חיפה בשנת 2018. הנמל מממוקם לחוף הים התיכון במפרץ חיפה. מניתוח ממצאי מחקר שביצע ארגון ה-OECD בשנת 2012, נמל חיפה דורג במקום הרביעי ביעילותו מבין 34 מדינות שנבדקו. ויקיפדיה

היא תמיד נזכרת גם באבא שלה, וכפי שנאמר קודם היא מאוד אוהבת אותו, והיא מתגעגעת לספרים שאבא שלה כתב. אחרי שהתחתנה היא שינתה את שם המשפחה שלה. בהתחלה היה לה מאוד קשה, אבל היא התרגלה במשך הזמן.

סבתא שלי הייתה חוזרת על אותן בחירות בחיים בדיוק, ולא הייתה משנה אותן. סבתא שלי מתגעגעת לעוד כמה דברים, לאנשים, למשחקים, לחיים הפשוטים של פעם, כי היחסים בין האנשים היו חמים, "כולנו היינו כמו משפחה אחת גדולה, והייתה המון עזרה הדדית. תמיכה של החברים בקהילה, בקבוצה, בישוב, ובמדינה, אנחנו הילדים, שחקנו הרבה מחוץ לבית במשחקים שהמצאנו."

הזוית האישית

היה לי מאוד כיף לגלות על סבתא שלי דברים חדשים

מילון

הדדיות
פעולה שיש בה יחסי גומלין; אינטראקציה המקובלת על שני הצדדים; דו⁻צדדי (מילוג)

ציטוטים

”לחיים הפשוטים של פעם כי היחסים בין האנשים היו חמים כולנו היינו כמו משפחה אחת גדולה הייתה המון עזרה הדדית“

הקשר הרב דורי