מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפגש מקרי גורלי

סבא ונכד בטיול בטבע
כפעוט נעמד והחזיק בברז כיבוי אש
הגדלת המשפחה עקב מפגש גורלי

שמי יועד זיני וונש אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורו של סבי, רון. סבא רון וונש נולד בתאריך 19.7.1942 בטבריה, ישראל.

סבא רון מספר:

גדלתי בקיבוץ חולית ושם עבדתי במטעים אחרי הצבא. סבתא שירתה בהיאחזות הנח"ל קציעות יחד עם חיילת מחולית. היא באה לבקר את החברה שלה בחולית באחת השבתות ואז הכרתי אותה כעבור תקופה קצרה כחברים החלטנו להתחתן ולגור בחולית. שנה לאחר מכן נולד בננו הבכור: עמר. אז החלטנו לצאת מהקיבוץ ועברנו לגור בכפר הנוער בן שמן.

כעבור עוד שנה נולדה בתנו אפרת, ואחריה נולדו אורית וראובן. בשלב זה חברנו לחברים נוספים והחלטנו להקים מושב חדש: שילת. חיינו נמשכו על מי מנוחות תוך עבודה, גידול הילדים ולימודים. למדתי תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב כימיה – רציתי ללמוד ביוכימיה, אך בזמנו לא היו לימודים לתואר ראשון בביוכימיה.

את התואר השני עשיתי על חיידקים פוטוסינטטיים. הגעתי למסקנה שלימודים אלה הם תיאורטיים ורציתי ללמוד נושא הקשור  לטבע ולחקלאות. אכן עברתי ללימודי דוקטורט בגנטיקה של צמחים במכון וייצמן. כשנולדו הנכדים הראשונים החלטנו לעשות יחד עם בני משפחה לעשות טיול שורשים להולנד משם באה משפחתה של אמי. במסגרת הטיול נסענו לאתר בית החולים הפסיכיאטרי שניהל סבי (אבא של אמי).

סבי וסבתי שהו במחנה ריכוז ברגן בלזן נרצחו על ידי הנאצים  בסוף מלחמת העולם השנייה. לאחר הביקור באתר בית החולים נסענו לאמסטרדם לארכיון של מלחמת העולם השנייה בחיפוש אחרי יומן שידענו שסבי כתב. כשניגשתי לבקש את היומן ופרטים נוספים על סבי וסבתי הפקיד בכניסה הפנה אותנו לסטודנטית שישבה בכניסה לארכיון ואמר שהיא עושה עבודת דוקטורט על הרופאים היהודים במלחמת העולם השנייה, והיא תוכל לספר לכם גם על סבא וסבתא שלכם. ואכן ישבנו עם הסטודנטית, חנה משך שעה ארוכה והיא סיפרה לנו את הפרטים הידועים לה על סבא וסבתא.

שמרנו בקשר מכתבים עם חנה וכעבור כשנה הודיעה לנו שהיא מוציאה ספר על עבודת הדוקטורט ובו פרק גדול על סבא שלנו. חנה באה מידי פעם לארץ לביקורים ב"יד ושם" וב"לוחמי הגטאות". באחד הביקורים ביקשנו מחנה לתת הרצאה קצרה בקיבוץ.

חולית שהוקם על ידי גרעין הולנדי. כדי להגיע לקיבוץ אספתי את חנה מאחד בתי האבות ליהודים הולנדים בחיפה. יצאתי ממושב שילת והצעתי לבני הצעיר רובקה להצטרף אלי לנסיעה. בדרך רובקה וחנה דיברו ואז החלטתי לנסוע דרך כביש הצפון שבו הנוף מחד מעניין ומאידך יש בו אתרים היסטוריים מעניינים אחד האתרים שעליו נכנסנו מצודת כח, שבה היה קרב חשוב במלחמת השחרור. רובקה תיאר לחנה את מהלך הקרב ותוצאתו. בהמשך נסענו לקיבוץ, חנה נתנה את ההרצאה על סבא ז'ק לובשטיין ופועלו בבית החולים הפסיכיאטרי באפלדורן.

למחרת נסענו אחיותי ורובקה לסיור בצפת העתיקה. רובקה וחנה התחילו להתכתב ונפגשו מספר פעמים בארץ ובהולנד וכעבור שנתיים וחצי שלוש התחתנו. כיום הם הורים לשני בני חמש וחצי ושלוש וחצי. וחיים חיים תשע חודשים בשילת ושלושה חודשים בהולנד שם יש להם בית על שפת תעלה.

אני כסבא זכיתי לבת נוספת ושני נכדים נוספים לתשעת הנכדים מהילדים הגדולים. למזלי הגדול, המחקר החשוב אותו אני עושה במכון וייצמן מאפשר לי להמשיך בו גם כיום כשאני בן שמונים.

הזוית האישית

יועד הנכד ורון הסבא השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי ויחד תיעדו את הסיפור, לדיבריהם היה מעניין מאוד לשניהם.

מילון

מי מנוחות
התנהלות בשלווה וברוגע

חולית
חוֹלִית הוא קיבוץ במועצה אזורית אשכול שהוקם תחילה בחצי האי סיני והועתק לפתחת שלום. שם הקיבוץ, "חולית" ניתן על שם אופייה החולי של הקרקע בה הוקם בסיני. (יקיפדיה)

קציעות
קציעות (נודעה בתחילה גם כ"גבעת רחל") הייתה היאחזות נח"ל שהוקמה ב-28 בספטמבר 1953 במטרה להציב נוכחות ישראלית בשטח המפורז של פיתחת ניצנה. למרות שלאחר מבצע קדש בוטל המעמד המפורז של פתחת ניצנה, ההיאחזות המשיכה להתקיים בתקווה שהיא תאוזרח. אולם, לאחר מלחמת ששת הימים, משהגבול התרחק מהאזור ותשומת הלב להתיישבות נדדה לאזורים שנכבשו במלחמת ששת הימים, ההיאחזות ננטשה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”רובקה וחנה התחילו להתכתב ונפגשו בארץ ובהולנד וכעבור שנתיים וחצי שלוש התחתנו. כיום הם הורים לשני בני חמש וחצי ושלוש.“

”אני כסבא זכיתי לבת נוספת ושני נכדים נוסף על תשעת הנכדים מהילדים הגדולים“

הקשר הרב דורי