מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה שהשפיע על חיי

סבתא ז'ניה ויפתח בפעילות בקשר הרב דורי.
סבתא ז'ניה כילדה
ההשתלבות בארץ תוך התגברות על הקשיים

שמי ז'ניה, נולדתי בבריה"מ בשנת 1946.

תמונה 1

החיים שלי היו רצופים הרבה אירועים ומהמורות. לאור גילי המבוגר אני מרגישה שזכיתי עד כה לחיים מאתגרים ומעניינים.

עליתי לארץ בגיל חמש עשרה, ועברתי תקופה מאתגרת של הישרדות בתוך מצב קיים. המעברים מרוסיה לפולין ולישראל גרמו לי ללמוד שפות ולהחליט איך אסתדר בחיים.

לאחר שהגעתי לביה"ס אשל הנשיא התחלתי ללמוד שפת עברית ולעבוד בלול המקומי ושם נראתה לי עבודה קשה בעת שערבבנו תערובת להזנת התרנגולות ולאחר מכן מיינתי ביצים, ידנית. עדיין לא היו קיימים אמצעים טכנולוגיים. נראיתי מאובקת ומזיעה. אמרתי למנהלת הלול, מלכה, שזה קשה לי ולא עשיתי רע לאף אחד. היא אמרה לי משפט, "מה שלא הורג מחשל" ושאני אזכור זאת עוד הרבה פעמים בהמשך חיי, ומה שלומדים יבוא לשימושי בחיי מבלי שאצפה לכך.

באמת היו מצבים בחיי שעבדתי הרבה ובהרבה מקצועות, כולל בחקלאות, אמרתי לא פעם "תודה תודה מלכה, שעזרת לי להתמודד עם קושי בחיי".

למדתי בביה"ס לאחיות במחזור של קיבוצניקיות, שבלשון המעטה לא קיבלו אותי, כי נראיתי להם כמו חייזר שהגיע מאטמוספרה אחרת. הייתי צריכה להילחם על מקומי בחברותא והחלטתי להצטיין בלימודים. את המבחנים אפשרו לי לעשות בעל פה, כי עדיין לא הבנתי את הפירושים של כל המילים בעברית ולא רציתי להיכשל במבחן האמריקאי. מילים כמו אינני והנני נראו לי שווים מבחינת המשמעות. למדתי למבחן בתזונה עם פרופ. זוהר, הראשון שהוציא חוק לשתייה חופשית בצה"ל. המבחן התקיים בביתנים  לשעבר של צבא הבריטי. בכל פעם נכנסו בנות למבחן ויצאו כל אחת בנפרד עם פרצוף חמוץ. כשנכנסתי, פרופ' זוהר שאל אותי שאלה "ז'ניה, ספרי לי בבקשה איך ניתן לדעת איזו ביצה סדוקה?" הייתי בשוק ובלעתי את רוקי ואמרתי מה הבעיה. תביא לי שתי ביצים, אדפוק אחת בשניה ואדע לפי הצליל. אמרתי לעצמי שוב "תודה מלכה" קיבלתי ציון 100. הייתי מרוצה מעצמי. הקיבוצניקיות ממש התרגזו, אך הבינו שכדאי להן להיות חברותיי.

נעזרתי גם בניסיון החיים כדי להיות אחראית למעשי ולהצלחה בחיים. לא ויתרתי על פרנסה טובה, על נישואים, והבאתי חמישה ילדים ורוב משפחתי כיום מתגוררת בנתיב העשרה. יש לי 13 נכדים נהדרים שיש לי קשר טוב עימם ועם הכלות וילדי. הייתי מסכמת הצלחה במעשי וחיי.

הזוית האישית

יפתח: אני מרגיש שסיפור מלמד עם זווית מעניינת על החיים בכללותם. היה לי כיף ללמוד ולהיות זמן נוסף עם סבתא שלי. ז'ניה: הייתה לי חוויה לבלות עם הנכד שלי ולשתף וללמד אותו מה שאני עברתי.

מילון

אטמוספרה
לכל כוכב לכת יש אטמוספרה שונה. אטמוספירת כדור הארץ מאפשרת את החיים על פני כדור הארץ בכך שהיא סופגת את מרבית הקרינה האולטרה סגולה המגיע מהשמש וגורמת למיתון הבדלי טמפרטורה בין היום והלילה.

קרינה
היא אנרגיה הנפלטת מי מקום ומתפשתת במרחב

ציטוטים

”מה שלא הורג מחשל“

הקשר הרב דורי