מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מלכה מספרת על גני תקווה של פעם

סבתא מלכה עם הנכד עידו מימין ועידו משמאל
ליד צריף ביתה של סבתא עם אחותה והילדים בגני תקווה
סיפורה של מלכה שעלתה בגיל שנתיים מתימן לגני תקווה

אנו, עידו גלעדי ועידו בלקר, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי, השנה יש לנו מיזם מיוחד לציון 70 שנה ליישוב שלנו – גני תקווה. בחרנו  בסבתא של עידו גלעדי, מלכה רצון גלעדי שהיא תושבת היישוב והגיעה לארץ מהמושבה הבריטית שבעיר עדן, בהיותה כבת שלוש. ממנה שמענו את הסיפורים על גני תקווה של פעם

סבתא מלכה רצון גלעדי

סבתא מלכה נולדה בתאריך 11.1.1947, כשסבתא  מלכה נולדה שמה היה רג'ינה. היא הייתה בת שנתיים כשהוריה החליטו לעלות לישראל, בשנת 1949. מלכה נולדה בעדן בזמן המלחמה. הרבה משפחות עזבו את עדן בתקופה זו, כי הייתה אנטישמיות והיו הרבה מלחמות יהודים נגד ערבים.

עליית יהודי תימן הגדולה נקראה "מבצע על כנפי נשרים" – מבצע בו העלו את יהודי תימן בין השנים 1949 ו-1950. היו למבצע הגדול הזה שמות נוספים, "מרבד הקסמים" ו"מבצע ביאת המשיח". בשנים אלו הביאו מתימן כ 50,000 עולים.

הורים

ההורים של סבתא מלכה נולדו בעיר עדן שבתימן וגם מלכה. מלכה עלתה לארץ עם משפחתה ואחים שלה כשהיא בגיל שנתיים, הוריה הביאו לעולם חמישה ילדים בעדן ועוד חמישה ילדים בישראל.

הוריה של מלכה היו אימא רבקה ואבא שלמה. אבא של מלכה נפטר בתאריך 12.1991 ואימא שלה נפטרה בחודש אוגוסט שנת 2008. הם הגיעו ארצה במטוס ששלחה מדינת ישראל, והועברו למחנה העולים בעתלית. כשנה לאחר מכן ממחנה העולים עברו בשנת 1950 לגני תקווה.

הגעה לגני תקווה – 1950

סבתא מלכה מספרת:

"מעדן הביאו את בני משפחתי במטוס ומשם העבירו אותנו לעתלית, ליד חיפה, למחנה העולים. שם היינו כחצי שנה.

בשנת 1949 הקימה הסוכנות היהודית יישוב לעולים החדשים מהמדינות השונות, ליד פתח תקווה, ליישוב קראו בשם שיכון היובל, כמה שנים לאחר מכן שונה שם היישוב לגני תקווה והפך למועצה מקומית. שיכנו את העולים בצריפים שוודיים – היו 240 צריפים, כל צריף חולק לארבע משפחות. שנה לאחר מכן, בשנת 1950 הגענו לגני תקווה. כל ילדותי הייתה בגני תקווה. כשהגעתי לבית הספר בגני תקווה שינו את שמי מרג'ינה למלכה כי לא רצו שם לועזי – בתקופה ההיא החליטו במדינה שלכולם יהיו שמות עבריים וכך הפכתי למלכה.

גני תקווה הייתה מאוד שוממת ולא היה הרבה דברים, היה רק בית ספר אחד בית ספר "ממלכתי דתי". החיים אז היו מאוד פשוטים, לא היה הרבה דברים. אני ואחים שלי ושאר הילדים בשכונה שיחקנו בעיקר בחוץ, בחולות של גני תקווה, היינו משחקים ביחד בחולות ב"שבע דגים" וב"תופסת".

גני תקווה של פעם ליד צריף ביתנו – סבתא עם אחותה והילדים דרור ועמי בגני תקווה

תמונה 1

לאט לאט עם השנים גני תקווה התפתחה, והפכה ממעברה למועצה מקומית, אני עוד זוכרת את ראש המועצה שלמה דובין, שנבחר בשנת 1954, לקראש המועצה המקומית".

ילדותי

"הילדות שלנו הייתה מאוד יפה, בזמן הזה כל הקהילה בגני תקווה הייתה מגובשת! היה אולם אחד בגני תקווה שהיו נפגשים תושבי גני תקווה בשבת ששם שהיו משמיעים שירים.

בזמן הזה היה בגני תקווה בית ספר יסודי אחד ובתיכון למדו רק שנתיים, (לא היה תיכון מלא) ומי שלא רצה ללמוד בגני תקווה הלך ללמוד במקום אחר בתל אביב, פתח תקווה או רמת גן. לכן יכולנו לעשות רק חלק מבחינות הבגרות, של שנתיים ואז כל אחד הלך ללמוד מה שהוא רצה במקום אחר אני המשכתי ללמוד אחרי התיכון, ציור וגרפיקה, למדתי בקורסים מקצועיים כחצי שנה, והמשכתי מרצוני ללמוד עוד מקצועות: אנגלית, מתמטיקה ועברית".

כך שיחקו הילדים בחצר הבית בגני תקווה – אבי בילדותו עם חבריו ברכב הישן בחצר

תמונה 2

חג פורים בגן הילדים בגני תקווה – התחפושות של פעם – אבי דרור ואחיו עמי

תמונה 3

עיסוקה בחיים ונישואיה

סבתא מלכה עבדה בצעירותה בעבודות שונות. בגיל 17 היא פגשה את יחיאל ז"ל, בעלה שהיה שחקן בקבוצת כדורגל של גני תקווה. בגיל 17.5 הם התחתנו וכשהייתה בת 18 הביאו לעולם את בנם הראשון, הבכור. סבתא מספרת: "דרור נולד לפני הזמן, בחודש השביעי להריוני. דרור הוא אבא של נכדי עידו גלעדי, שמתעד את סיפורי".

אבי, דרור הבן הבכור של סבא יחיאל ז"ל וסבתא מלכה

תמונה 4

יש לסבתא מלכה ארבעה בנים, שני ילדים נשואים, שהביאו ביחד שבעה נכדים. סבתא מלכה נהנית מארבעת ילדיה ושבעת נכדיה וארבעת ניניה. 

 אבי דרור בגן הילדים, בחג החנוכה, בגני תקווה – 1974

תמונה 5

 מימין סבא שלי יחיאל ז"ל בצעירותו עם אבי דרור. משמאל סבתא מלכה עם אבי התינוק ובהריוו עם בנה השני 

תמונה 6

סבא יחיאל ז"ל וסבתא מלכה עם בנם הבכור, אבי, דרור

תמונה 7

אחרי שנים רבות בגני תקווה, לאחר שגדלו הבנים, בגרו כולם כבר עובדים ועצמאים היא עברה לגור בפתח תקווה יחד עם בעלה ארול ובנה הצעיר אורון.

אורון, דודי אחיו הצעיר של אבי  – המכונית מדגם "פורד פלקון" בחצר הבית בגני תקווה של פעם

תמונה 8

עשר שנים גרו בפתח תקווה, גם אורון כבר עזב את הבית בגיל 23. ולאחר 18 שנים הם חזרו ליישוב האהוב עליהם, הם שבו לגני תקווה באושר ושמחה.

תחביבים

סבתא מלכה מאוד אוהבת לבשל, ללכת למועדון ספורט, להיות עם המשפחה ובמיוחד להיות עם בעלה ארול – יחד הם מטיילים ונוסעים בכל פעם ליעד אחר מסביב לעולם.

תחביביה של סבתא מלכה לטייל בעולם – (תמונה מימין) בלאס וגאס (בתמונה משמאל) עם בן זוגה ארול 

תמונה 9

סבתא מלכה מאחלת לגני תקווה

אני מאחלת לגני תקווה שתמשיך לפרוח בדרך הטובה ושהיו לצעירים יותר מקומות בילוי שלא יצטרכו לנסוע למקומות אחרים ושיוכלו להנות כאן ביישוב. שזה דבר שגם לי היה חסר בשנות נעורי. יש לנו זיכרונות טובים, היו לנו ימים יפים בגני תקווה, ימים שלא יחזרו ושבני הדור של היום בגני תקווה לא מכירים.

הזוית האישית

עידו גלעדי הנכד ועידו בלקר החבר: אנחנו מאוד נהננו והתעניינו לשמוע את הסיפור של סבתא מלכה. שאלנו הרבה שאלות, שמענו את סיפור החיים שלה ושל המשפחה שלה. היה לנו כיף להגיע אליה הביתה, לשבת איתה להקשיב ולתעד. היא הראתה לנו בביתה הרבה מזכרות מן העבר ושמחנו במיוחד על הברכה ששלחה לגני תקווה.

סבתא מלכה: נהנתי מאוד מהמפגשים עם נכדי עידו וחברו עידו. עידו נכדי מכיר את סיפורי הוא ילד סקרן והכל מעניין אותו. כשהתחלתי לספר להם את סיפורי העבר, זה החזיר אותי לימים ההם, כשמתחילים לדבר ולספר,  הכל לאט לאט חוזר כל הזיכרונות של פעם.

מילון

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

גני תקווה
בשנת 1949 הקימה הסוכנות היהודית יישוב עולים בפאתי פתח תקווה, סמוך למושב היובל (כפר מעש של היום), על אדמות שהיו שייכות בחלקן לקק"ל ובחלקן לבעלים פרטיים. היישוב הוכר בשם שיכון היובל. הוא קלט כאלף משפחות מלוב, מרומניה, מפולין, מתימן וממרוקו ב-240 צריפים שוודים. בכל צריף היו ארבע דירות, ובכל אחת מהן חדר אחד ופינת בישול. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני ואחים שלי ושאר הילדים בשכונה שיחקנו בעיקר בחוץ, בחולות של גני תקווה“

הקשר הרב דורי