מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע ילדותה של ציונה

סבתא ציונה ונעמה
סבתא ציונה ומשפחתה
תחנות משמעותיות בחיי סבתא ציונה

שמי נעמה דגן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, ציונה אוחנה- ברנס ויחד תיעדנו את סיפורה.

סבתא ציונה מספרת

שמי ציונה אוחנה-ברנס, נולדתי להורי חיים זל ורינה ברנס.

אבי היה ספן וכל משפחתנו הפליגה איתו לארצות רבות. אימי  הייתה עקרת בית מסורה שפינקה אותי. יש לי אחות ששמה אסתר ושני אחים: מוטי ואלי.

נולדתי וגדלתי בעיר נתניה, למדתי ביסודי בבית ספר ביאליק ובתיכון טשרניחוסקי. ילדותי עברה עליי ברחוב דויד המלך בנתניה במשחקי שכונה מרתקים ובהליכה לים. אהבתי לשחק מחבואים וקלאס. הלכתי לתנועת הנוער מכבי צעיר בתלבושת ועניבה, נהניתי מאוד מפעולות התנועה.

במהלך ילדותי גרתי על יד שפת הים בנתניה. מגיל שלוש כבר ידעתי לשחות במיומנות רבה מאוד. בחופשת הקיץ הגיעו דודי ובני דודי להתארח אצלנו והלכנו איתם לים, לכאורה הים היה שקט ללא גלים גבוהים ובן דודי אשר שחה לעומק. לפתע ראיתי שאשר טובע, מניף את ידו וצועק הצילו. למזלי, מצאתי גלגל הצלה ומיד שחיתי לעברו עם הגלגל. הושטתי לעברו את הגלגל, הוא הצליח לאחוז בו ואז שחינו שנינו לחוף הים. אשר הודה לי על שהצלתי את חייו וכול המשפחה בירכה אותי על אומץ ליבי, האירוע הזה שימח אותי מאוד.

בגיל 18, כשכולם התגייסו לצבא, הקמתי מגמת איסלאם ולימודי ערבית בקריית מלאכי. הייתי בקשר עם חיל המודיעין, והחייל היה שולח לי חומר לימודי לתלמידים. הכנתי תלמידים ל-5 יחידות בגרות. יצאתי איתם לגדנ"ע של החייל ודירבנתי אותם ללמוד ערבית, איסלאם ומזרח התיכון. כמו כן סייעתי להרבה תלמידים במצב כלכלי ומשפחתי חלש ונתתי להם ביטחון.

המגמה הצליחה להוביל להישגים ותלמידים אלו שובצו לתפקידים סודיים בחיל המודיעין, ולאחר שחרורם מצה"ל עבדו במשרד הביטחון בתפקידים בכירים. כמו כן נסעתי בראש משלחת של תלמידים למסע בעקבות השואה בגיטאות. בגיל 18 כבר הייתי סטודנטית ובמהלך הלימודים שלי סייעתי בהתנדבות בביטוח לאומי.

נישאתי בשנת 1977 ונולדו לי ארבעה ילדים ותשעה נכדים מקסימים.

כיום אני גמלאית של משרד החינוך ומשתתפת בחוגים של גמלאים, יש לי סיפוק רב מהישגיהם של תלמידים שבכל מפגש איתם מחמיאים לי על-כך שהשקעתי בהם והם הגיעו להישגים יפים.

המסר שלי: להשקיע במה שאוהבים ולהגשים חלומות.

הזוית האישית

נעמה: החוויה שלי מתכנית הקשר הרב דורי היא: שלמדתי הרבה דברים על סבתא ועל המשפחה שלה ועל כול הקשיים שהיו להם ועל הרצון שלה לדעת וללמוד ולהתקדם בחיים ולתרום מהידע שלה וללמד תלמידים צעירים ולקדם אותם בחיים. סבתא בנתה משפחה לתפארת והקימה בית על אף כל הקשיים וללא עזרה.

אני מאחלת לסבתא שלי שתמשיך להיות חזקה ובריאה ושתמשיך להגשים את עצמה ושיהיה לה המון נחת ובריאות ואושר.

סבתא ציונה: נהניתי מאוד לעבוד עם נעמה, נכדתי היקרה, על הקשר הרב הדורי. למדנו להכיר זו את זו לעומק בפרויקט מרגש. אני מאחלת לנעמה שתמשיך להעשיר את ידיעותיה והשכלתה ושתצליח בכל אשר תפנה.

מילון

יגעת ומצאת תאמין
מי שטורח ומתאמץ ישיג את מבוקשו

ציטוטים

”למדתי מסבתא שלי שאסור לוותר על החלומות שלנו ולהילחם עליהם ולעשות מה שאנחנו אוהבים.“

הקשר הרב דורי