מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע הייסורים מסוריה לארץ ישראל

סבתא לינדה לוי וזיו ענבר
במפגש חנוכה עם החנוכייה המשפחתית.
העלייה לארץ ישראל מסוריה בעזרת עליית הנוער

שמי לינדה לוי השתתפתי השנה ב"תוכנית הקשר הרב דור" בבית ספר "מבוא הגליל" שבקיבוץ איילת השחר,  וזה ספורי:

נולדתי בחלב בסוריה  בתאריך 26.08.43 , למשפחה בה חמישה ילדים בן אחד וארבע בנות, אני הבת השלישית . הורי חיא ולילה תחזקו ותפעלו את בית הכנסת האזורי של השכונה.

באפריל 1949 הגיעו מדריכים מעליית הנוער לעיר חאלב שבסוריה (עיר מולדתי) על מנת להלהיב את ההורים, לשלוח את הילדים לארץ ישראל ללא ההורים. חַלַבּ היא עיר גדולה בסוריה ובירת מחוז חלב בצפון-מערב המדינה. עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה הייתה חלב העיר הגדולה בסוריה, אך מאות אלפים ברחו ממנה במהלך המלחמה, ובשנת 2021 הוערכה אוכלוסיית העיר בכ-2 מיליון בני אדם. רוב תושביה ערבים וכורדים. גרים בה גם ארמנים וטורקים, ועד כחמישית מתושביה הם נוצרים. (ויקיפדיה)

ב- 1949 בסוריה היו פרעות נגד היהודים, והיו שורפים בתי כנסת ובתי מגורים, וזו הסיבה שההורים שלי החליטו לשלוח את הילדים. פרעות חלב הן פרעות שנערכו ביהודי העיר חלב שבסוריה, לאחר החלטת האומות המאוחדות על תוכנית החלוקה של ארץ ישראל בכ"ט בנובמבר 1947. בשנת 1947 פרצו בחלב פרעות אלימות נגד יהודים, במהלכן הרובע היהודי בעיר הוצת ועלה בלהבות. 75 יהודים נרצחו, מאות נפצעו, כ-150 בתים נהרסו וכמחצית מהקהילה היהודית נמלטה מהעיר. במהלך הפרעות ניזוק קשות בית הכנסת המרכזי של חלב, ששימש כמקום פולחן יהודי לפחות מהמאה החמישית (ויקיפדיה).

באותו לילה יצאנו לדרך. את הדרך הלכנו ברגל והיה קשה מאוד, חצינו נחלים והבגדים תמיד נפלו למים, וכל זה היה בזמן שצריך להסתכל מסביב, שלא יבחינו בנו ויתפסו אותנו. כעבור שבוע עברנו את גבול סוריה ישראל והגענו לארץ בטוחה. אחרי שהגענו לישראל מדריכי חזרו לסוריה כדי להודיע להורי שהגענו בשלום. הורי הגיעו לארץ ישראל דרך טורקיה באוניה חצי שנה אחרי. ומאז נשמנו לרווחה.

עליית האלף מסוריה סוריה אצלנו בחדשות לעיתים קרובות, אבל אנחנו הרי נמצאים בעבר ולכן נחזר לסיפור "סורי" שלא ייאמן ממש: בשנים 1946-1945, שנתיים שלוש לפני קום המדינה, הוברחו מדי פעם באישון לילה, ברכב וברגל, למעלה מ-1,000 ילדים ובני נוער יהודים מסוריה לארץ ישראל וכולם הגיעו בשלום. המספר, ליתר דיוק, היה גבוה יותר – 1,300 – אך עם השנים נתקבע המספר העגול – "עליית האלף". את המבצע היומרני הזה הוציאו אל הפועל פעילים ציוניים בסוריה, אנשי "המוסד לעלייה ב'", נהגים יהודים בצבא הבריטי שהובילו את הילדים ופלמ"חניקים שנמנו עם "החוליה" – יחידה שתפקידה הייתה לקבל את העולים החשאיים מסוריה על הגבול ולפזרם ביישובי אצבע הגליל. לאחר מכן הם הועברו למקומות אחרים ברחבי הארץ. כך היה גם עם הילדים. (ויקיפדיה)

הזווית האישית

סבתא לינדה: לי היה מאוד מעניין ומהנה. הפעילות החזירה אותי לימי הילדות שלי. היה לי גם מאוד כיף לעבוד עם זיו ואופיר.

זיו: לי היה כיף ומעניין מאוד ללמוד על העבר של סבתא שלי.

והיה כיף מאוד לעבוד עם סבתא שלי ועם אופיר. אופיר: לי היה מאוד מעניין לשמוע את הסיפור של לינדה והיה לי כיף לעבוד עם לינדה וזיו.

מילון

עליית הנוער
תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כעבור שבוע עברנו את גבול סוריה ישראל והגענו לארץ בטוחה. “

הקשר הרב דורי