מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע החיים של סבתא מרשה אנושי

איילת וסבתא לפני בת המצווה של איילת
סבתא מרשה
במהלך המסע בחיים, אנו לומדים ליצור - דבר שתורם להתפתחותנו האישית

ב"ה

שמי איילת, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה כתבתי עם סבתי מרשה את סיפור חייה, ואנו מעלות אותו אל מאגר המורשת של התכנית. וכך סבתא סיפרה לי:

מגיל צעיר סבתא התלהבה מהשפה העברית. במבט לאחור סבתא שמחה מהחינוך העברי שקיבלה בחו"ל. סבתא למדה בבית ספר עברי יומי ופעם בשבוע היה לה שיעור מוזיקה. השירים שהיא למדה היו שירי ארץ ישראל.

סבתא למדה בבית ספר עברי יומי, כלומר בית ספר שבו לומדים חצי יום באנגלית וחצי יום בעברית. בשיעור מוזיקה סבתא למדה על ההיסטוריה של ארץ ישראל ועל נושאים אקטואליים, למשל מלחמת ששת הימים שאירעה כאשר סבתא הייתה בכיתה ב'. סבתא למדה את השיר "ירושלים של זהב" שכתבה נעמי שמר כאשר הוא עדיין היה חדש. השיר יצא לאור בעקבות מלחמת ששת הימים. סבתא לא למדה רק שירים, היא למדה גם ריקודי עם. סבתא למדה ריקודי עם בבית ספר, בקייטנות קיץ ובחוגים.

מגיל צעיר סבתא רצתה להיות מורה, ובמיוחד ללמד בגן חובה בבית ספר עברי יומי. כשסבתא הייתה בחטיבה ובתיכון, היא הרבתה להתנדב לעזור לגננות עם הילדים הקטנים (מגן חובה עד כיתה י"ב כולם באותו בניין). סבתא החליטה ללמוד הוראה באוניברסיטה. כל הזמן כשהיא ישבה בשיעורים היא למדה כללי הוראה באנגלית, והיא חשבה איך להשתמש באותם הכללים כדי ללמד עברית ויהדות. אחרי שסבתא קיבלה תואר ראשון היא חיפשה עבודה. למזלה בית ספר עברי יומי הזדקק לגננת לגן חובה.

סבתא רצתה ללמד בדרך שהיא למדה בה, בדרך שהמורים והמורות שלה לימדו אותה. אז גם היא לימדה שירים ישראליים וריקודי עם. סבתא גם קראה ספרים בעברית, ובכל פעם שהייתה מבקרת בארץ היא הייתה קונה עוד ספרים. אבא שלי הוא אחד מארבעת ילדיה של סבתא שלי. הוא בן אחד מתוך שלושה ילדים ורק הבת (היחידה) למדה אצל סבתא בגן חובה.

כשסבתא עלתה לארץ, היא הביאה איתה את האוסף של הציוד הפרטי שהשתמשה בו כאשר לימדה בגן. כשהייתי בגן חובה, אני הנכדה הבכורה, למדתי הרבה מהשירים של נעמי שמר. כשהגעתי לבית של סבתא בחופשת הקיץ (בלי ההורים שלי) התרגשתי לשיר עם סבתא את השירים תוך כדי קריאה מאוסף ספרי נעמי שמר.

סבתא נהנית כשהנכדים שלה באים לבקר. היא נהנית לשיר שירים מ-100 שירים ראשונים, לראות אותנו משחקים עם הצעצועים שילדיה שיחקו בהם, ולקרוא איתנו ספרים. כנכדה הבכורה, ברגע שלמדתי לקרוא, הייתי קוראת את הסיפורים לבני הדודים הצעירים שלי. לכולנו כיף לשחק ביחד אצל סבתא.

הזוית האישית

איילת הנכדה המתעדת: עברתי חוויה משמעתית במסגרת התוכנית. נהניתי לעבור את החוויה כחוויה משותפת עם סבתי. במהלך המפגשים למדתי להכיר את סבתא יותר ולהנות במחיצתה. חשוב לציין שגם סבתא נהנתה מאוד. הביקור במוזיאון היה מעניין ומלמד. כמו כן, עברתי תהליך משמעותי במסגרת הכיתתית באמצעות המיומנות מרחב פתוח, חשיבה גלויה ומיומנויות נוספות.

מילון

אולבני
אולבני (באנגלית: Albany) היא בירת מדינת ניו יורק בארצות הברית. היא שוכנת 233 ק"מ צפונית לעיר ניו יורק, מדרום למפגש הנהרות מוהוק והדסון. אולבני היא גם עיר המחוז של מחוז אולבני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים אינם מסע של חיפוש עצמי, אלא של יצירה עצמית" (גורג' ברננד שו)“

הקשר הרב דורי