מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע במעלי הגיל של סבא נדם

כל המשפחה של סבא, סבא הוא הילד הכי משמאל
סבא בילדותו (משמאל)
המסע מאלכסנדריה לישראל

שמו של סבי, הוא שלום או שרלו נדם. סבי נולד בתאריך 24 לאפריל 1943 (24/4/43), יום זה היה היום הראשון לפסח באותה שנה. עיר הולדתו היא אלכסנדריה שבמצרים. הוריו הם אליהו וחנה (או ז'נט). חנה נולדה באלכסנדריה ואליהו נולד בפס שבמרוקו ועבר למצרים בגיל שנתיים.

עלייה לארץ

סבא הגיע לארץ לאחר מלחמת סיני (מבצע קדש). משפחתו גורשה ממצרים לאחר שאביו נכנס לבית הסוהר בשל התנהגות ציונית. בשנת 1956 כשסבי היה בן 13 הוא עלה לארץ עם אימו ז'נט, אחיו הבוגר שלמה, אחיותיו הצעירות מזל, שולה, אסתר ואחיו הצעיר משה. כל אחד מבני המשפחה הגיע עם מזוודה אחת השוקלת לא יותר מ-20 קילו.

כשהם הגיעו לארץ הם היו בחצור, לא היו הרבה עבודות ולכן הסכימו לעבוד בכל עבודה כדי לפרנס את המשפחה. סבי לא הצליח להמשיך ללמוד מכיוון שעבד. הוא החל לעבוד בגיל 13 במוסך. לאחר חודשיים המשפחה עברה לקריית ים והחל ללמוד אחר הצהרים.

שירות צבאי

סבי היה בחיל חימוש, חיל הטכנולוגיה והאחזקה, חיל תומך לחימה. בעיקר עסק בתחזוקת אמצעי לחימה של כוחות היבשה. סבא שלי סיים כקצין חימוש, הוא השתתף במילואים בחמש מלחמות, והיה לו כבוד רב להקים את יחידת הבטיחות בדרכים בפיקוד צפון. סבא התנדב ושירת במילואים 45 שנה.

לימודים ומקצוע

סבא שלי סיים תואר ראשון בכלכלה, במנהל עסקים ועוד תואר במדעי המדינה ובנוסף לכך סיים תואר שני במשפטים. סבא שלום, היה מנהל משרד הרישוי במחוז חיפה וצפון. הוא היה אחראי על כל הקשור לרישיונות נהיגה ורישיונות רכב.

נישואים

סבי הכיר את סבתא רחל בעת שירותו הצבאי. בשנת 1965 התחתנו וחיים ביחד עד היום, יש להם שלושה ילדים שהצעיר מבניהם הוא אבי. הגדול ביותר דרור, האמצעי אלעד והצעיר מאיר (אבא).

הזוית האישית

הנכדה נויה: "היה מאוד מרגש ללמוד על החיים של סבא ועל איך הוא חי את הילדות שלו ואיך היה לו כשאבא שלו היה בבית הסוהר, לדמיין איך זה היה בשבילו מאוד קשה ואני לא רוצה שזה יקרה למישהו אחר. אבל בסופו של דבר היה מאוד כיף עם סבא."

מילון

חיל חימוש
חיל הטכנולוגיה ותחזוקת כוחות היבשה

ציטוטים

”היה לו כבוד רב להקים את יחידת הבטיחות בדרכים בפיקוד צפון“

הקשר הרב דורי