מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסעותיו של סבא מולי ברחבי הגלובוס

אני וסבא
סבא בעבודה
חליבת תיש, הפגישה עם הילרי קלינטון, והקשר למייקל ג'ורדן

שמי המלא שמואל דניאל מולי להד. נולדתי בשנת 1953 בעיר חיפה, שמות הוריי עזרא ונעמי.

אבי היה איש צבא ושירת בחיל הים, סופר מחזאי וחוקר התיאטרון היהודי. אימי נעמי עבדה כמראיינת של ניצולי שואה, שבקשו פיצוים מגרמניה (בהיותה דוברת השפה) ואח"כ כמזכירה ב"אחוזת ילדים" (פנימייה לילדים מבתים עם מצוקה). יש לי אחות אחת ושמה שלומית, היא פסיכולוגית בארה"ב והיא גדולה ממני בחמש שנים .

ברצוני לשתף אותכם בסיפורים מעברי:

מעשה בחליבת תיש

בכיתה ט' הציעו לי להצטרף לצופים. אימי אמרה לי שכדאי, כי בטח אבחר לנסוע לארה"ב, התפלאתי כי הייתי לגמרי חדש. אבל התברר שהיא צדקה ואכן נבחרתי, וטסתי לצפון מדינת ניו יורק למחנה הקיץ, של תנועת יהודה הצעיר. במחנה בדיוק פתחו חלק חדש, והיו חסרים מדריכים אז מינו אותי למדריך וגרתי עם שניים עשר ילדים אמריקאים מפונקים מאוד, עם ארגזי תרופות עצומים לכל צרה שלא תבוא.

בבוקר היינו צריכים לעשות התעמלות בוקר, אבל הילדים האלו לא רצו לזוז, ומקסימום הסכימו להזיז את האצבע המורה, ימין ושמאל למעלה ולמטה, ואמרו שזאת התעמלות נהדרת.

היה לנו בחור ישראלי קצת מוזר, שהיה לו קצת משעמם. במחנה היו שתי עיזות ותיש ובטעות הוא ניסה לחלוב את התיש, והתיש נתן לו בעיטה חזקה. הבחור בתור "עונש" לתיש ולעיזות, בא בלילה וצבע אותם באדום. בבוקר מנהל המחנה היה המום, איך בין לילה הופיעו עיזים אדומות במחנה. אחרי חקירה התברר מי עשה את המעשה, והבחור נשלח חזרה לישראל.

מפגש עם גב הילארי קלינטון

גב' קלינטון (אשתו של ביל קלינטון ,נשיא ארה"ב 1993-2001, ומזכירת המדינה בממשל אובמה 2009-2013 ) הגיעה לביקור בישראל לאחר שפרסמה את ספרה "צריך כפר שלם כדי לגדל ילד אחד" וביקשה לפגוש אותי, בתור מי שפיתח תוכניות לסיוע לקהילות במצבי חירום ואסון. במפגש סיפרתי לה על העבודה שעשיתי בניו יורק, אחרי אסון התאומים, בהכשרת אנשי מקצוע לסייע לקהילה, שנפגעה באזור מנהטן, ואח"כ באזור ניו אורלינס, עם הקהילות אחרי אסון קתרינה 2005. אחד הסיפורים המעניינים בקתרינה היה כשגילינו שלמרות שנפתח מרכז לסיוע נפשי, מעט מאוד פונים אליו. חשבנו איפה אנשים נפגשים במצבים כאלו ומספרים את הצרות שלהם, והחלטנו שזה קורה הרבה מאוד במספרות. פתחנו קורס לספרים וספריות ולימדנו אותם, איך  לזהות אנשים במצוקה. ההצלחה היתה מדהימה, פתאום הגיעו אנשים למרכז ואנשי המקצוע נדהמו מההצלחה זו. בפגישה היא התרגשה ללמוד שאנחנו עושים עבודה משולבת באומנות בשיקום קהילות. לאחר ביקורה היא שלחה לי מכתב תודה, ובקשה ללמוד עוד על השיטות שפיתחנו .

אני והילרי קלינטון בביקורה בארץ

תמונה 1

מה לי ולמייקל ג'ורדן ?

ב1998 נבחרתי להיות חבר בהנהלת שותפות צפון קרוליינה ישראל, ברשותו של נשיא ישראל לשעבר פרופ' קציר . חמש שנים לפני כן ב1993 אביו של מייקל ג'ורדן נרצח בנסיבות מסתוריות. מייקל ההמום רצה להנציח את אביו, ולהקים מרכז לטיפול במשפחות נפגעי עבירות רצח. לאירוע השקת המרכז הזמין מייקל ג'ורדן את נציגי השותפות וגם את גב לאה רבין ז"ל. לקבוצתנו הצמידו הגנה של הFBI עם אופנועים וסירנות ובכל מקום קיבלו אותנו בכבוד מלכים. בערב הפתיחה של המרכז הוזמנו לאירוע ענק שבו קיבלנו כל מיני תשורות : בובה של מייקל ג'ורדן, בושם של ג'ורדן מיני כדורי סל ועוד.

כשחזרתי לארץ תום, עומרי ועופר, ילדיי היו מלכי השכונה וכל הילדים רצו לפגוש אותי לראות את התמונות ולשמוע סיפורים מהמפגש .

תמונה 2

הזווית האישית

נדב: במפגשים עם סבא היה לי כיף מאוד, למדתי עליו הרבה, והיה לי מעניין להקשיב לסיפורים שלו.

מילון

תשורות
מתנות קטנות

ציטוטים

”תמיד כדאי לחשוב על פתרונות מחוץ לקופסא“

הקשר הרב דורי