מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסלובקיה לירושלים

אני עם סבא וסבתא, אפריל 2023
סבי מאמן קבוצת הבנות א.ס.א ירושלים.
סבא מקריירה של מאמן כדורסל לקריירה של איש כלכלה וניהול תקציבים

שם סבי הוא דניאל יעקב בוסטין.

דניאל זה שם מהתנ"ך. יעקב זה על שם אבא של אבא של סבי. משערים שהמקור של השם בוסטין מגיע משמו של ראש הגולה בבבל, שמו היה בוסתנאי. דני זה הקיצור לשם, כל המשפחה משתמשת בו. דני הוא אבא של אימא לי, ושל עוד שני ילדים: ענת ועופר.

סבי נולד בשנת 1946 בתאריך 30 ביוני, בעיר ניטרה בצ'כוסלובקיה (כיום סלובקיה). ההורים של סבי לחמו כפרטיזנים בגרמנים שכבשו את ארצם (סלובקיה).

בסוף המלחמה עם הגרמנים (בשנת 1949), סבי והוריו עלו לארץ ישראל. הם התישבו בבית גן. שם נולדה אחותו נעמי. בשנה זו היו הרבה עולים חדשים והיה קשה להשיג עבודה ובית, אנשים ישנו באוהלים. אבא של סבי היה רופא ומצא עבודה, לכן היה מספיק כסף לעבור לבניין גבוה עם מעלית (שהייתה יוצאת דופן באותם שנים), במרכז ירושלים ברחוב ש"ץ שלוש (אז זה היה מיוחד). סבי למד עברית מהר יותר מההורים שלו, לכן הוא עזר להם ללמוד עברית.

כשסבי היה קטן, הילדות בישראל הייתה קשה. הוא לא ידע עברית והיה צריך ללמוד ולסייע להורים שלו ללמוד. אחרי שלמד את העברית הילדות נהייתה קלה יותר, אבל לא מושלמת. היה לו קושי עם המבטא הישראלי, אבל הוא למד מהר כי זה היה לו חשוב.

כשסבי היה צעיר הוא אהב לשחק כדורגל, אבל כשהתחיל לשחק כדורסל הוא הגיע לרמות הגבוהות. הוא היה בין הטובים בירושלים. סבי וחבריו שיחקו כדורגל במגרש שהם בנו ברחוב ש"ץ שלוש. חוץ מזה סבי וחבריו שיחקו גם: סטנגה ברחוב צמוד לכנסת (ש"ץ שלוש), הכפות, גולות,7 אבנים ועוד. בהמשך סגרו את הרחוב (ש"ץ שלוש) והיה יותר קל לשחק (סטנגה). לפעמים היו עוברים במקום אנשים חשובים או אנשי משמר הכנסת ואז או שהם החרימו את הכדור או ששיחקו איתנו.

את כיתות א'-ב' סבי למד בבית הכרם. סבי לא זוכר הרבה מכיתות א'-ב', אבל הוא כן זוכר שהוא היה נוסע לשם באוטובוס ולוקח ספרים מהסיפריה ובזמן ההליכה ברגל חזור הוא גמר לקרוא את הספר. כשהם עברו למרכז העיר ירושלים סבי גם עבר בית ספר. לבית הספר על שם ארלוזורוב. לאט-לאט סבי התחיל להכיר את כל האנשים, המורים והתלמידים.

בכיתה ד' סבי הפך לכדורסלן. כדורסל היה מרכז עולמו. הלימודים לא היו כל כך חשובים לסבי. התלמידים והמורים אהבו את סבי מכיוון שהיה שחקן כדורסל טוב. רק כשסבי גמר את היסודי הוא הבין שגם הלימודים חשובים, והצליח לקבל תעודת בגרות. בתיכון סבי היה מקובל מאוד ולא רק בגלל הכדורסל. גם בגלל שהוא היה מנהיג. הוא וחבריו עשו מסיבות ונהנו. סבי סיים את התיכון עם תעודת בגרות מספיקה למה שרצה לעשות.

אחרי שירות צבאי של שנתיים פלוס (משנת 1964) סבי למד וקיבל תעודת מאמן מוסמך לכדורסל והתחיל לעבוד בתור מאמן כדורסל.

סבי מאמן קבוצת הבנות א.ס.א ירושלים

תמונה 1

הוא התחיל ללמוד כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. אחרי קבלת התואר סבי התמקד בעבודות קשורות לכלכלה וניהול כספים. הוא עסק בתפקידים מגוונים כגון: קצין התקציבים של משרד האוצר בירושלים. גזבר המנהל לפיתוח מרחב שלמה בסיני. ניהול תקציבי וכספי רשויות מקומיות, כולל: עירית לוד, עירית כפר סבא, מועצה אזורית דרום השרון ועוד. בהמשך סבי עבד במשרד הפנים כחשב מלווה במספר רשויות מקומיות ערביות ודרוזיות. לאחרונה בעירית נהריה.

החל מתאריך 9.22, סבי פרש סופית מעבודה, כי הוא התעיף והיכולות שלו נחלשו. הסיבה שסבי עבר כל כך הרבה רשויות הייתה שסבי נכנס לרשויות שהיו במצוקה, ניהל בהם תוכניות הבראה, לימד אותם ניהול כספי תקין, וכשהמצב הרשות התייצב הוא עבר לרשות אחרת.

הזוית האישית

אסף: הפעילות הזאת הייתה כייפית. אני מאחל לך שתעשה עוד פעילויות כאלו איתנו הנכדים.

סבא דני: אני מאחל לך הצלחה, בריאות אושר ועושר. מחתי מאוד לפגישות שלנו ולשיתוף במידע מקורות חיי.

מילון

גזבר
מנהל כספים ברשות מקומית

ציטוטים

”כשסבי היה קטן הילדות בישראל הייתה קשה.“

הקשר הרב דורי