מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסירותה של רופאה

אני ונכדתי בתכנית הקשר הרב דורי
אמי שרה, אבי הירש, אחותי מרים ואני בעגלה
סיפור על משפחה ציונית

שמי אסתר הדסה מקליס לבית קלינמן. נולדתי בג'נבה בשווייץ ביום 30.03.1932, בת שנייה להוריי שרה והירש.

אמי, שרה, הייתה רופאה. בלימודי הרפואה הקשו מאוד על בנות. היא למדה בבית ספר תיכון במחלקה הקלאסית שכללה לימודי לטינית. אחרי סיום כיתה י"א היא הודיעה שהיא רוצה ללמוד רפואה וענו לה שזה בלתי אפשרי, כי היא לא למדה יוונית. בבית הספר של הבנות לא הייתה אפשרות ללמוד יוונית והפתרון היה שהיא תלמד בבית הספר של הבנים. כדי להשלים שנתיים של לימודי יוונית, היא למדה שוב בכיתה י"א וגם בי"ב עם הבנים, ורק אז התקבלה ללימודי רפואה. אפילו בתואר שלה היא דבקה בהגדרה נכונה היא כתבה דוקטורס (נקבה) ולא דוקטור (זכר).

אחרי הלימודים היא ניהלה בית תינוקות שכלל לימודים למטפלות בתינוקות כולל פגים. שרה עבדה כרופאה במרפאה שלה וגם עשתה ביקורי בית.

בזמן מלחמת העולם השנייה האזור שצמוד לעיר ג'נבה (צרפת) היה כבוש על ידי הגרמנים. אחד המטופלים של שרה אשר גר שם היה זקוק לטיפול רופא. שרה הייתה חייבת לנסוע אליו דרך מעבר הגבול (בין הגרמנים). כשהוא היה זקוק לטיפול נוסף, שרה החליטה לעצור את המכונית שלה בתוך שוויץ ולגשת ברגל בתוך השדות המושלגים אל ביתו של המטופל. אחר כך היא חזרה ברגל בשלג אל המכונית, כדי לא לעבור אצל הגרמנים. שרה גם עזרה ליהודים הגרמנים להיכנס לשוויץ בעזרת תעודות רפואיות המעידות על צורך לאישפוזם בשוויץ וכך הצליחו להיכנס ולהינצל.

אבי הירש הגיע ממזרח אירופה. הוא למד קודם בגרמניה ואחר כך הגיע לג'נבה שם השלים את לימודי הרפואה. כשהוא בא לבקש את הרישיון שלו לעבוד כרופא עצמאי, הודיעו לו כי בתור אזרח זר הוא יכול לעבוד רק בבתי חולים ממשלתיים. כשהוא קיבל את האזרחות השווייצרית הוא ביקש רישיון והודיעו לו שהוא צריך לעבור את כל הבחינות מחדש.

בשנת 1952 עבדתי במשרד של עורך דין שהיה ראש הקהילה יהודית של ג'נבה. הוא היה מקבל את עיתון הקהילות היהודיות בשוויץ. יום אחד קראתי באחד העיתונים הודעה היסטורית מזמן מלחמת העולם השנייה שתיארה שממשלת שוויץ היא שיזמה בקשה לרשויות גרמניה להטביע את האות J  בדרכונים של היהודים הגרמנים. המטרה שלהם הייתה שידעו למי  לסרב את הכניסה לשוויץ מנימוקים שונים. הזדעזעתי מעומק לבי מההודעה וזה היה הדחף הסופי להחלטתי לעזוב את שוויץ ולעלות ארצה.

כשהגעתי לארץ, נדרשתי לעבור את הבחינות של עורכי הדין מחדש. אמי שרה סיפרה לי על הסיפור של הירש וגם שהיו לו אחר כך, וגם לה, חלומות זוועה על זה שהם עומדים לעבור את הבחינות מחדש. לכן היא ישבה איתי לעזור לי ללמוד את החומר מחדש.

הזוית האישית

סבתא הדסה: אני שמחה שלקחתי חלק בתכנית. נהניתי לעבוד עם נכדתי וחיברנו את הקשר בינינו.

נטלי: מאוד נהניתי לעבוד עם סבתי, ליצור איתה חוויות חדשות ביחד ולהכיר יותר את עבר המשפחה.

מילון

דוקטורס
פעם כשגמרו תואר ברפואה קיבלו תואר: לבנים ״דוקטור״ ולבנות ״דוקטורס״. ההטיה לקוחה מיוונית עתיקה.

ציטוטים

”שרה החליטה לעצור את המכונית שלה בתוך שוויץ ולגשת ברגל בתוך השדות המושלגים“

הקשר הרב דורי