מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסיבת פורים בצבא של סבתא רחל

אלה, איתן וסבתא שלה (רחל)
שלה והרדיו הישן
מתיחת המפקד בצבא

שמי רחל וולקוביץ, נולדתי במושב קדרון, דור שלישי למקימי המושב. סבתא של אלה ואיתן וולקוביץ ומשתתפת עמם בתכנית הקשר הרב דורי.

הורי ניצולי שואה הגיעו מיגוסלביה (סרביה) והקימו את מושב קדרון.

ילדות במושב קדרון

שנות ילדות ונוף נעורי היו במושב קדרון. התקופה שבה גדלתי היתה ללא טלפון, טלויזיה, כך שרוב הזמן אחרי ביה"ס הינו מבלים בחצרות זה של זה ומשחקים ביחד בנים בנות: גולות, תופסת, חמש אבנים, קלאס, מחבואים ,מחניים, כדור רגל וכדור סל, ועוד ועוד משחקים של פעם.

לביה"ס בית אור היינו הולכים ברגל, (לא היו בתקופה הזאת לכולם מכוניות) והיו מצטרפים אלינו עוד ועוד ילדים בדרך. בימי שישי היו בבית העם מקרינים סרטים והיינו החברה קונים ממתקים במזנון הקטן שהיה בבית העם.

ליד הבריכה היה צריף קטן שפעם היה משמש כבית כנסת.

לימים בנו בית כנסת חדש ואנחנו הנוער הפכנו את בית הכנסת הישן לדיסקוטק. היה פטיפון וכל אחד הביא תקליטים מהבית. היו מגיעים מכל האזור לדיסקוטק. המקום הפך לאבן שואבת לנוער באיזור.

סיפור התחלת הפיכת בית הכנסת לדיסקוטק התרחש בגלל מצוקת מקום מפגש, החברה שלנו התחילו להתגייס ורצינו לחגוג את הגיוס. ולא היה מקום היכן להיפגש כך שאני ועוד כמה חברה החלטנו לנצל את הצריף שעומד מתחת לעץ הדומים (נמצא עדיין בבריכה) והפכנו אותו לדיסקוטק, קישטנו את התקרה ברשת הסוואה שקיבלו מבסיס תל נוף, קישטנו את הקירות בפוסטרים של זמרים של התקופה: קליף ריצרד, טוס ג'ונס, פול אנקה, רי צ'ארלס אלביס פרסלי,פרנק סינטרה.

לימים התגייסתי לצבא ונשארתי בצבא קבע כחמש שנים.

 בצבא הקבע

תמונה 1

 

פעם, בחג פורים, החלטנו בצבא להתחפש. מי שמתחפש הכי טוב זוכה בסוף שבוע. ליד המשרד שלי הייתה מרפאה צבאית. ביקשתי מהחובשים שיביאו לי בגדים של בית חולים ועמוד אינפוזיה חבשו לי את הראש ושמו תחבושות עם יוד אדום ופולידין הלכתי למשרד של המפקד עם התחפושת ואמרתי לו ביידיש שאני לא מרגישה טוב, הוא הסביר לי שהוא לא רופא אני התעקשתי שיעשה לי בדיקה כי אני לא הבנתי עברית. הוא קרא לפקידות לבוא להוציא אותי מהמשרד שלו אבל הפקידות יצאו מהמשרד והתפוצצו מצחוק. וזכיתי מקום ראשון בסוף השבוע.

לאחר הצבא חזרתי להתגורר במושב קדרון עם בעלי, בני גיא וביתי עדי, וכעת אני מלווה את הנכדים אשר מתגוררים לידנו והם דור חמישיבמושב קדרון.

 ביום נישואינו

תמונה 2

 

הזוית האישית

אלה ואיתן וולקוביץ: היה כיף לתעד את הסיפור של סבתא ולמדתי הרבה על הילדות שלה.

מילון

אבן שואבת
מה שאנשים נמשכים אליו ומתעניינים בו.

מושב קדרון
קִדְרוֹן הוא מושב באזור השפלה, הממוקם צפונית ומזרחית לגדרה, לאורך גדתו הדרומית של נחל שורק. המושב משתייך לתנועת המושבים ומשויך מוניציפלית למועצה האזורית ברנר. מקור השם קדרון מגיע מהיישוב הקדום "קדרון" המוזכר בספר חשמונאים א', המזוהה עם היישוב המקראי "גדרה" (תל קטרה של היום). כינויים נוספים למקום בעבר היו "בית אור" ו"ארגון בית אור". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנחנו חמישה דורות במושב קדרון“

הקשר הרב דורי