מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסיביר לארץ ישראל

אני וסבא
סבא בצעירותו
המסע של סבא כילד בברית המועצות לשעבר

'שמי זהר קלינגר נולדתי בשנת 1951 בעיר קטנה בשם פודינו, שנמצאת במחוז טומסק שבסיביר, המקום שאליו גורשו הורי שנים לפני שנולדתי.

גדלתי שם בבית עץ קטן, יחד עם אמי, אחי, ואבי. הבית נבנה על ידי אבי וחברו אשר בנו את הבית לבד. העיירה הייתה בליבו של יער גדול מאוד, כך שהציוויליזציה הכי קרובה אלינו, הייתה בעצם מאוד רחוקה. היו לי שם חיים טובים, היו לי שם חברים, והתחלתי שם את כיתה א', אך יום אחד קיבלו הורי הודעה שהם כבר לא חייבים להישאר, ושהם יכולים לחזור מהגלות.

תוך מעט זמן עלינו על מטוס והתחלנו את הדרך אל מולדובה, הארץ שממנה הוגלו הורי. הגענו למולדובה והתמקמנו. התחלתי שם את כיתה ב' והכל היה טוב. כעבור שנה  קיבלנו בפתאומיות מוחלטת, בלי שום אזהרה מראש צו פינוי. בצו היה כתוב שעלינו לעזוב את מולדובה תוך עשרים וארבע שעות. לאחר שביררנו מה קרה, מסתבר שהיה מותר לנו לעבור מהגלות, לכל מקום שנרצה, חוץ מהמקום שממנו גל הורי, שלא מרצונם , מולדובה.

ארזנו את חפצינו ויצאנו לדרך ברכבת אל אוזבקיסטן, רפובליקת אוזבקיסטן היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות, וב-1 בספטמבר 1991 הפכה למדינה עצמאית. המדינה גובלת באפגניסטן בדרום, בקזחסטן בצפון ובמערב, בקירגיזסטן במזרח, בטג'יקיסטן בדרום-מזרח ובטורקמניסטן בדרום-מערב. רוב תושבי אוזבקיסטן הם מוסלמים. ויקיפדיה

כמעט את כל הדרכים במסענו, בין המדינות היו ברכבת.

כעבור שנה באוזבקיסטן, לא יכולנו להישאר שם מסיבות כלכליות ועברנו לקזחסטן. רפובליקת קזחסטן היא מדינה השוכנת בחלקה המרכזי של יבשת אסיה, חלקה הקטן ביבשת אירופה והיא המדינה העשירית בגודלה בעולם מבחינת השטח והמדינה הגדולה ביותר ללא מוצא לים. בעבר הייתה חלק מברית המועצות, וב-16 בדצמבר 1991 נהפכה למדינה עצמאית. חלק מארסנל הנשק הגרעיני של ברית המועצות הוחזק בקזחסטן. ויקיפדיה

שם גדלתי, התחתנתי והקמתי משפחה עם שני ילדים , בן ובת.

ב1990 בגיל שלושים ותשע עליתי לארץ, עם משפחתי, ועברתי לעיר קריית גת שם המשכתי לגדל את ילדי. לאחר שילדי גדלו ועזבו את הבית, עברנו למגדל העמק, שם אנחנו גרים עד היום .

סבי בצעירותו

תמונה 1

הזווית האישית

טל: החוויה שלי מהפרויקט, היא התחברות משמעותית לסבא, והכרת צד חדש שלו שלא הכרתי עד עכשיו. סיפורי חייו מאוד מעניין, מתוכו בחרתי חלק קטן מסיפורו של סבא.

 סבא: היה לי מעניין מאוד לספר את סיפורי לנכדי, ושמחתי על כך שקבלתי זמן איכות נפלא עם טל.

מילון

טומסק
עיירה בסיביר שברוסיה

ציטוטים

”גדלתי שם בבית עץ קטן, יחד עם אמי, אחי, ואבי. הבית נבנה על ידי אבי וחברו, אשר בנו את הבית לבד“

הקשר הרב דורי