מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסורות מיוחדות במשפחתה של שוש זמיר

אני וסבתא שוש בחצר שלה
סבתא שוש בגיל 9 בביתה בניו זילנד
אני מכיר את מסורות משפחתי, עכשיו תורכם להכיר…

סבתא שלי, סבתא שוש סוזן זמיר לבית פינקלשטיין. סבתא נולדה בניו זילנד בעיר דנידן ב-30 בספטמבר 1945. בגיל חודש עברה לעיר "אוקלנד" באי הצפוני. שם גדלה ולמדה עד גיל תשע. באוגוסט 1954 המשפחה עלתה לישראל וגרה בבית ינאי.

העדי של סבתא רבתא רחל

סבתא רבתא רחל, אימא של סבא שלי, קיבלה מתנה מסבא רבא אברהם – עדי ללידת בתם נתי. כשנתי ילדה את בתה רחל, על שם סבתא רבתא רחל, סבא רבא אברהם נתן את העדי לנתי. מאז כל בת משפחה שמתחתנת וכל כלה המצטרפת למשפחה מקבלת את העדי. כיום יש 16 עדיים במשפחה המורחבת.

העדי שמקבלת כל משפחה

תמונה 1

הנשים במשפחה עונדות את העדי

תמונה 2

חג הלחם 

חג משפחתי לכל משפחת זמיר המורחבת.

את חג הלחם דודה נתי ודוד אבנר המציאו. חג זה מציין את היום האחרון של פסח. במוצאי פסח כשמותר לאכול חמץ, חוגגים כולנו בשמחה ונהנים מאוד מריח המאפים שמכינים עם קמח שלא אכלנו במשך ימי הפסח. כמו: פיצות, פיתות, מלאווח, פסטה, פשטידות, עוגות ועוד…

המסורת נמשכת מעל 40 שנה והסתיימה בבית משפחת לזר, כשדוד אבנר נפטר בשנת 2019. המסורת נמשכת אצל דודה דגנית הבת של נתי ואבנר.

הכנת הבצק לחג הלחם

תמונה 3

 ימי הולדת משפחתיים

במשפחה הגרעינית שלי חוגגים ימי הולדת לכל אחד ואחת מהמשפחה.

בבוקר יום ההולדת יש שולחן עם המון הפתעות, בלונים ועוגת יום ההולדת. יש גם הפתעה שכולם מצפים לה! יום לפני יום ההולדת שואלים את את חתן יום ההולדת מה הוא אוהב שמכינים לו. בערב אנחנו הולכים יחדיו למסעדה שחתן יום ההולדת בוחר .

הנכד אורי חוגג 10

תמונה 4

אכסניית "כרי דשא" – קיץ משפחתי בכנרת

כל שנה בקיץ אנחנו נוהגים לנסוע לאכסניית "כרי דשא" שלחוף הכנרת.

סבא זמה, סבתא שוש, עם ילדיהם ונכדיהם. דודה גדולה נתי, ואבנר ז"ל עם ילדיהם ונכדיהם. דוד גדול דובי ורונית, עם ילדיהם ונכדיהם. דוד גדול גיתי ורוחלה, עם ילדיהם ונכדיהם. סך הכל אנחנו כ-60 איש במשפחה המורחבת. אנחנו נוהגים לאכול יחד, לשבת בדשא ולשחק תוך כדי. לשחות ולשחק בכנרת. מסורת שנמשכת מעל 40 שנה.

הנכד אורי יחד עם אביו חותרים בקיאק בכנרת

תמונה 5

ארוחה אצל דודה נתי בסיום צום יום הכיפורים

אני זוכר שכל שנה בסיום "יום הכיפורים" אנחנו הולכים לדודה רבתא נתי.שותים תה מהסמובר ואוכלים עוגות. כך כל הצמים במשפחה מסיימים יחד את צום הכיפורים. המים לתה הורתחו בסמובר שסבתא רבתא רחל הביאה מרוסיה. את המים בסמובר מחממים בעזרת פחמים שהוכנו מראש. את הפחמים שמים במיכל מיוחד בתוך הסמובר ומסביבו מיכל המים הרותחים.מעל הפתח העליון ישנה ארובה.

הסמובר שסבתא הביאה מרוסיה

תמונה 6

 פסח במדבר

לפני שנתיים התחלנו מסורת משפחתית חדשה. בפסח אנחנו נוסעים למדבר לערוך את "ליל הסדר" ולטייל. בפעם הראשונה לפני שנתיים היינו במצפה דרגות. טיילנו בנחל דרגות, שיחקנו, שתינו ואכלנו אוכל ממש טעים. ערכנו וקישטנו שולחן סדר ארוך עם המאכלים המסורתיים. קראנו בהגדה של פסח, שרנו שירי פסח ואביב ובלילה ישנו כולנו על מזרנים באוהל ענק.

בשנה השנייה נסענו למקום שנראה כמו כפר קטן, "כפר הנוקדים". היו שם פינת חי וגמלים. רכבנו על גמלים וזה היה ממש כיף.אני כבר מחכה לפסח הבא.

משפחתי חוגגת פסח במדבר

תמונה 7

העץ המשפחתי שלנו

תמונה 8

הזוית האישית

אורי: לי היה ממש כיף בתכנית הקשר הרב דורי, אמנם זה לא הסתדר כמו שרציתי, אבל היה לי ממש כיף ומהנה ללמוד עוד דברים על סבתא ועל המשפחה.

סבתא שוש: החלום שלי: לראות את כל הילדים גדלים, מתפתחים וממשיכים את המסורות.

היה מאתגר ומעניין לחפש ולנבור בסיפורי המשפחה, להעלות זיכרונות, לחפש תמונות, וכל זה עם אורי, לשתף, להיזכר יחדיו במסורות המשפחתיות. אורי שואל וסקרן לדעת עוד ועוד וזה ממש מרגש אותי. תודה רבה לכל הצוות על האפשרות להשתתף בתכנית.

מילון

סמובר
סמובר- מיכל עם ברז שמחממים הפחמים

חג הלחם
חג הלחם- חג המציין את סיום אי אכילת החמץ. (רק של המשפחה המורחבת שלנו.)

ציטוטים

”"המים לתה הורתחו בסמובר שסבתא רבתא רחל הביאה מרוסיה." “

הקשר הרב דורי