מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסורות במשפחה

2019 אני ונועם בחצר הבית
בגן בא צלם מרעננה לצלם אותנו אני בת 5
המסורות והמנהגים במשפחת חסיד לאורך השנים

סבתא שרה חסיד מספרת לנועם:

הורי נולדו שניהם בליטא. אבי, יוסף לוין, נולד בשנת 1905 בעיר מריאמפול ולמד שם בגימנסיה העברית. הוא היה ספורטאי ועלה לארץ עם קבוצת כדורגל של יהודי ליטא, אך נשאר בארץ כציוני נלהב. אמי, חנה זרקו, נולדה בשנת 1907 בעיירה וירבאלן. גם היא הייתה ציונית ועלתה לארץ בשנת 1929 בעקבות משפחתה. הורי נישאו בכפר סבא והיו ממקימי מושב חרות. אני נישאתי לנחמיה חסיד, שגם הוריו ממייסדי חרות.

הורינו (הדור הראשון) הלכו לעולמם ואנחנו, בני הדור השני, המשכנו את דרכם וגם ילדינו ונכדינו נשארו במושב.  במשך השנים התפתחו במשפחתו מסורות שחלקן משותפות גם למושב, חלקן קשורות לחגי ישראל וחלקן ייחודיות למשפחה מורחבת שלנו.

בפרויקט זה אני רוצה לספר לנכדי, נועם, על המסורות של המשפחה שלנו. המנהגים והמסורות מתוארים בהמשך לפי נושאים עיקריים ונושאי משנה:

חנוכה

מזה שנים רבות שאנו חוגגים את חנוכה במסגרת משפחתית. בעבר הרחוק היה זה עם ילדינו וגם עם בני הדודים, ילדיהם של האחים שלנו. היום משתתפים בעיקר נכדינו. במשך השנים התפתחה מסורת של הכנת בית ממתקים.

תמונה 1

בית הממתקים

סבא מכין בית מקופסת קרטון והנכדים מצפים אותו בשוקולד ובממתקים שונים. לאחר ההתכנסות והדלקת הנרות מביאים את הבית וזוללים את הממתקים.

 בית הממתקים

תמונה 2

תמונה 3

מנהג נוסף הוא שאני ובן זוגי הסבא מבצעים את המערכון על רבי קלמן וחנה זלדה: מעשה בלביבה.

תמונה 4
פורים – תחפושות משפחתית

לקראת פורים אנו מכינים אזני המן. אני מכינה את הבצק והנכדים לשים וממלאים את אזני המן להנאתם. בפורים מתכנסת המשפחה המורחבת ועל כל משפחה גרעינית מוטל להתחפש בתחפושת קבוצתית. היצירתיות פורחת וכל שנה יש הפתעות. הנכדים, לפעמים עם הוריהם מכינים מערכונים היתוליים. אני וסבא מבצעים מדי שנה את המערכון על אוזן המן הגדול.

פורים – חדר המשחקים

שבועיים שלושה לפני פורים מביאים מהמחסן את הארגזים שבהם נשמר אוסף התחפושות שנצברו במשפחה באוסף השנים התחפושות נתלות על חבלים שקושרים במרכז החדר ואז הנכדים מחליפים תחפושות ומופיעים בהצגות לכל המשפחה. כל שנה שהמשפחה מתכנסת לחגוג את החג מביימים ומציגים את הסיפור מעשה בקופים.

הצגה מעשה בכובעים

תמונה 5

פורימון בפורים

כל שנה נערך על ידי נוער חרות פורימון שבו מתחרות השכבות ביניהן על הקמת מיצגים בנושאים שונים. בשנה האחרונה נערכו מיצגים של אגדות ילדים. כל שכבה מכינה גם ריקודון ובסוף מכריזים השופטים מכתה ט' מי הם הזוכים.

ערב שבת

ארוחת ליל שבת מסורתית נערכת אצלנו בבית. לפעמים כל המשפחה המורחבת ולפעמים חלקה. סבא עורך את הקידוש ולאחריו אנו נוהגים לשיר "שבת שלום ל…. ועולים לפי גיל המשתתפים בארוחה.

ארוחת  ערב שבת

תמונה 6

מירוץ האביב

מירוץ האביב הוא מסורת של מושב חרות ומתקיים מדי שנה באביב. יש בו התעמלות קבוצתית לחימום, מירוצי תחרות במקצים לפי גילאים ומשיכת חבל. משפחתנו משתתפת תמיד וזכתה כמה פעמים במדלית המשפחה רבת המשתתפים וגם במקומות ראשונים במירוצים.

תמונה 7

תמונה 8

פסח – הגדה של משפחת חסיד

את חג הפסח אנו חוגגים כמו כל עם ישראל בליל הסדר. לנו יש הגדה מיוחדת של משפחת חסיד שאותה אנו קוראים.

פסח – אליהו הנביא

מנהג מיוחד אצלנו שבמהלך קריאת ההגדה מגיע לפתח ביתנו אליהו הנביא. לפעמים זה סבא בגלביה ולפעמים זו השכנה עמליה. הנביא בא עם שק מתנות לכל הנכדים ואת האפיקומן מוצאים כל הנכדים ביחד.

תמונה 9

טו בשבט – טיול ט"ו בשבט

טיול ט"ו בשבט מסורתי נערך במושב בכל שנה. מסלול הטיול עובר באזורים שונים בשדות המושב. במסלול תחנות שונות בהן עוצרים המטיילים לפעילויות שונות של ספורט אוכל ומידע. הטיול מסתיים בגן "הגבעה" בהפנינג של הפעלות. משפחתנו משתתפת תמיד ואבא של נועם תמיד בין הפעילים.

תמונה 10

נטיעת עצים לכל הנכדים בט"ו בשבט

במשפחתנו עשרה נכדים. עם לידתו של כל נכד אנו נוטעים בחצרנו עץ פרי לכבודו.

החלום שלי …

החלום שלי הוא שגם ילדי ונכדי ימשיכו את המסורות של המשפחה וינחילו אותן גם לילדיהם.

הזוית האישית

סבתא שרה: דרך הסיפור חזרתי בזכרוני על כל החוויות המשפחתיות שהיו לנו ברבות השנים שבהן התפתחו המנהגים והמסורות שלנו ושל המושב. אבל בעיקר נהניתי לספר לנכדי מה חגגנו וחווינו בעבר ולשמוע כיצד הוא חווה את הפעילויות המשותפות בשנים האחרונות שבהן היה גם הוא שותף. נהניתי מהעבודה המשותפת והתפעלתי מיכלתו לתפעל את המדיה האלקטרונית במהירות ומיומנות. אני מאחלת לו שימשיך לחוות אתנו עוד שנים רבות ויעביר את המסורות והמנהגים גם לדורות הבאים.

נועם: דרך כל הסיפור למדתי גם על סבא וסבתא שלי עוד יותר וגם למדתי על מסורות שלא חשבתי שהם קיימות במשפחה, אני חושב שגם כל התהליך של העבודה קירב אותי אליהם עוד יותר וחיזק את הקשר ביני ובין סבא וסבתא שלי. ובסופו של דבר אני חושב שלא רק הם לימדו אותי דברים חדשים אלה גם אני לימדתי אותם דברים חדשים. לסיכום היה כיף מאוד ותודה לאיילת שעזרה לנו בכל מה שהיינו צריכים ותודה ענקית ולסבא וסבתא שלי שלימדו אותי וחווו איתי סיפורים וחוויות חדשות.

מילון

מסורת
מסורת: מערכת תרבותית של מנהגים, טקסים, דעות ואמונות, ערכים וכללי התנהגות, הנמסרים מדור לדור (גם בעל פה) בקבוצה או בחברה

ציטוטים

”יש חשיבות רבה לשמור מנהגים ומסורות של המשפחה שתורמים ללכידות ולקשר בין בני המשפחה מדורות שונים.“

הקשר הרב דורי