מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לקיבוץ שריד דרך צרפת – סילביה לחיאני

סבתא סילביה
הנכדה אורייתא
סבתא סילבי עלתה לארץ מצרפת במסגרת עליית הנוער

הנכדה אורייתא טולדנו מתעדת את סיפור חייה של סבתא סלביה.

ילדותה של סבתא

סבתא סילבי לחיאני נולדה בשנת 1953 במרוקו בעיר קזבלנקה להוריה רחל ואמיל אליאני. השם של סבתא סילבי בא משורש סלביה שפרושו יער בלטינית. כששואלים אותה מה הרקע שלה, היא מסבירה: "דיברנו בצרפתית בבית ולמדנו בביה"ס צרפתי".

סבתא סילבי למדה בבית הספר היסודי במרוקו. בית הספר נקרא collegue, בבית הספר הייתה משמעת חזקה מאוד: על כל הפרעת משמעת נהגו בחומרה רבה עם התלמידים. סבתא מספרת ש"היה מורה שכל בוקר היה נכנס לכיתה ונותן לכל אחד לפני השיעור מכה עם סרגל ברזל, כדי להזכיר לנו, שחייבים להיות בשקט כל השיעור".

את לימודי התיכון סבתא למדה בישראל. סבתא סיימה תיכון ועשתה בגרות. בתיכון היו הרבה טיולים בארץ: במדבר יהודה וגם באילת. ובכלל, היו לה הרבה חוויות מתקופה זו.

העלייה לארץ ישראל

בדרך לישראל עברה סבתא קודם לצרפת. כשסבתא הייתה בת 13, אימא שלה, סבתא רחל, נפטרה. בגיל 15 סבתא סילבי עלתה לארץ מצרפת במסגרת עליית הנוער. תנועת הנוער הייתה חלק מתנועת השומר הצעיר. סבתא הגיעה לקיבוץ שריד שבישראל, השוכן בצפון עמק יזרעאל, ליד מגדל העמק.

בשנת  1969, בגיל 16, היא התאחדה עם המשפחה בישראל. המשפחה עברה לגור בפתח תקווה, וסבתא נשארה בקיבוץ עד גיל 18. המשפחה נתקלה בקשיי קליטה בארץ חדשה עם מנטליות שונה. אבל הקשיים העיקריים היו של סבא אמיל, אביה של סבתא סילבי. סבא היה צריך להתמודד לבד ממש עם גידול וחינוך  שלושת בנותיו: סבתא סילבי ושתי אחיותיה, משום שהן הגיעו  לארץ מיד לאחר פטירתה של  סבתא רחל בצרפת.

עיסוקיה של סבתא

סבתא למדה הנהלת חשבונות כי היא הייתה טובה בחשבון. עד היום סבתא עובדת בהנהלת חשבונות, היא עבדה במשך שנים בבנק דיסקונט.

הקמת בית וחיי משפחה

סבתא התחתנה בשנת 1972 בגיל 19 עם סבא איציק (יצחק), סבתא הכירה את סבא במונית שירות מתל אביב לפתח תקווה. הוא היה אמור לרדת בפרדס כץ-אבל הוא המשיך לנסוע עם סבתא במונית עד פתח תקווה.

סבתא וסבא ביום נישואיהם

תמונה 1

לסבא וסבתא נולדה  בת אחת, אימא שלי. הם התגרשו מהר מאוד, אחרי שנתיים. ומאז סבתא גרושה .סבתא אומרת: "לדעתי צריך להקנות היום יותר כבוד למשפחה ולהורים בעיקר".

השבת של סבתא

שולחן השבת של סבתא תמיד עם נרות, יין וחלות. הוא תמיד מלא במאכלים שונים ומגוונים: קציצות, קוסקוס, מאפים עם בשר, אורז, מרק עדשים, עגבניות, דלעת ובטטה ועוד המון דברים. סבתא ממש אוהבת לבשל ובעיקר עוגות ועוגיות.

הזוית האישית

אורייתא הנכדה המתעדת: תודה לך, סבתא, על הזמן שהקדשת לשבת ולשתף אותי בסיפור חייך. למדתי ממך המון. אני מאחלת לך הרבה בריאות, שמחה ונחת.

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

קיבוץ שריד
שריד הינו קיבוץ סמוך למגדל העמק ומשתייך למועצה האזורית עמק יזרעאל. הקיבוץ הוקם בשנת 1926 על ידי חברי קבוצת "אחווה" מליטא. שריד ממוקם על גבעה ירוקה ומסביב לו הרי מנשה, הרי הכרמל, הר תבור והגלבוע. בקיבוץ מתגוררים כ-850 תושבים.

ציטוטים

”חשוב וצריך להקנות היום יותר כבוד למשפחה ולהורים בעיקר“

הקשר הרב דורי