מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לישראל – סולומון טולדנו

אביתר עם סבא וסבתא
חתונה בצל מלחמת ההתשה
זכרונות מה"חדר" במרוקו וההתאקלמות של סבא בארץ

אני סלומון טולדנו, סביו של אביתר. נולדתי בעיר מקנס שבמרוקו בתאריך 21.11.49. בגיל 3 התחלתי ללמוד ב"חדר" במסגרת תלמוד תורה, הלימודים היו בעיקר לימוד תורה, שיטת הלימודים הייתה באמצעות מכות: כל ילד שלא למד טוב, קיבל מכות באמצעות סרגל. אני גם קיבלתי קצת מכות מהרבי שלימד אותי, וכאשר מישהו קיבל מכות כולם היו מבוהלים ומפוחדים וניסו להיות הכי טובים שיש.

אבא שלי נולד במקנס ואימא שלי נולדה בעיירה ספרו, זוהי עיירה השוכנת בין שני הרים ובאמצע יש נחל, היה שם מסורת שכל שנה עושים פסטיבל דובדבנים והיה שם ממש כיף.

בגיל חמש אני ומשפחתי עלינו לישראל ממרוקו. גרנו בחצור הגלילית, שיבצו אותי בבית ספר יסודי דתי לכיתה ג' כי ידעתי לכתוב ולקרוא מצויין. בבית הספר הייתי "הקריין של בית הספר" וקראתי את שיר היום במסגרת הבוקר, בארוחת הצהרים אני הייתי קורא את ברכת המזון.

בבית הספר בחצור הגלילית היו לי הרבה חברים על אף שהייתי קטן מכולם. שיחקתי בעיקר בכדורגל עם כדור בלוי או כדור מסמרטוטים, ההורים היו עסוקים בעבודה שלהם ואני הייתי עצמאי בכל דבר. החיים היו קשים, גרנו בצריף קטן עם שירותים ומקלחת מחוץ לבית, אחר כך עברנו לבית קטן עם עוד שלושה אחים, אימא שלי עבדה בניקיון בבית הספר ואני הייתי עוזר לה הרבה בעבודה.

למדתי בחוג נגרות ואחר כך מסגרות. בימי נעוריי הייתי בתנועת הנוער הלומד והעובד שם אהבתי להיות וגם הדרכתי שם ילדים צעירים, גמרתי ללמוד לאחר עשר שנות לימוד, עבדתי במפעל ובקטיף תפוחים כדי לעזור בפרנסת המשפחה. בגיל 17 הלכתי ללמוד בבית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה, ושם למדתי את המקצוע מכונאי מטוסים. התגייסתי לחיל האוויר ושימשתי בתור מכונאי מטוסי סילון, עבדתי על מטוסי סקייהוק והשתתפתי במלחמת ההתשה, עבדתי קשה וכל הזמן שלחתי מטוסים עם הרבה פצצות לתעלת סואץ.

הכרתי את אישתי ויקטוריה במהלך מסיבה ובשנת 1972 התחתנו באולמי נועם בחיפה. באותה שנה נכנסתי לשירות קבע ועליתי בסולם הדרגות לדרגת רב סרן, שימשתי כקצין טכני בטייסת.

היום אני גמלאי של הצבא ועובד כמורה לנהיגה.

מפה מיוחדת העוברת במשפחה

המפה אצלי כבר 35 שנה, היא עשויה מבד קטיפה עם מיני עיטורים צבעוניים נוצצים וגדילים בצבע בורדו. המפה עברה שלושה דורות במשפחה והיא כמעת בת 150 שנה. שמרתי אותה בארון עם כל המפות ובאירועים מסוימים חגיגיים אני מוציא אותה. בחרתי את המפה כחפץ יקר ללבי מכיוון שכל הנכדים של אמי נמולו בברית מילה על המפה הזו והיא עברה הרבה.

המפה המיוחדת של המשפחה 

תמונה 1

הזוית האישית

אביתר הנכד המתעד: נהניתי מאד להבין את סבא וסבתא ולדעת עליהם יותר. למדתי על החיים פעם והיה מאד כיף.

סבא סולומון: היה כיף ללמד את אביתר על החיים שלי ולהסביר לו על מה שהיה פעם.

מילון

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-11 ביוני 1967 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים. את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני רוצה לומר לנכדי אביתר שילמד להסתגל לסביבות חדשות כמו שהסתגלתי לארץ.“

”למדנו בעיקר תורה, שיטת הלימודים הייתה באמצעות מכות: ילד שלא למד טוב, קיבל מכות באמצעות סרגל. אני גם קיבלתי קצת מכות מהרבי“

הקשר הרב דורי