מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממצריים לישראל המסלול הקשה

אני עם סבא וסבתא
מלחמת יום כיפור
אמי נולדה וסבא לא ידע, הוא היה במילואים במלחמת יום הכיפורים

שמי אלעד בנעים אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם סבא וסבתא שלי. במפגשים שמעתי את סיפוריהם ואנו מעלים את סיפורו של סבא לאון.

סבא שלי לאון כהן, נולד בקהיר שבמצרים בשנת 1934, הוא עלה ממצרים בשנת 1950 עם הוריו וחמשת אחיו. כשעלה לארץ היה בן 16. לאחר תקופה קצרה התגייס לצבא.

הוא התגייס לצה"ל בגיל 17 בתאריך 27.4.1952 שימש ככוון בנ"מ – "נגד מטוסים" בתותחים. סבא שלי השתתף במלחמות רבות. המלחמה הראשונה שהשתתף הייתה מבצע סיני בשנת 1956. בנוסף השתתף גם במלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, מלחמת לבנון הראשונה ומלחמת יום כיפור.

מלחמת יום כיפור

המלחמה הקשה ביותר בעיניו הייתה מלחמת יום הכיפורים. היא הייתה ארוכה מאוד וקשה. הם הוצבו בשארם אל שיח 6.5 חודשים.

סבא מספר: "נולדה לי בת ולא ידעתי"

"המלחמה הזו זכורה לי במיוחד גם בזכות לידתה של בתי הקטנה. שירתי במלחמה ולא ידעתי שהיא נולדה כי לא היו טלפונים. כשהגעתי למקום שאפשר לדבר בטלפון התקשרתי הביתה ולא ענו לי ואז התקשרתי לאחי והוא בישר לי שנולדה לי בת.

ישירות העלו אותי על מטוס עם פרחים ללכת לראות את בתי הקטנה, אמא של אלעד נכדי.

סבא וסבתא שלי

תמונה 1

 

הזוית האישית

אלעד: אמי נולדה כשסבא היה בשטח, במילואים במלחמת יום הכיפורים וזו התמונה מאירוע השמחה בה אני נולדתי.

בחגיגת הולדתי

תמונה 2

 

מילון

חיל התותחנים
חיל התותחנים הישראלי (בראשי תיבות: חָתָ"ם) הוא החיל בזרוע היבשה של צה"ל האחראי על הפעלת מערכות ארטילריה לטווח בינוני וארוך. במסגרת דוקטרינת הקרב המשולב תפקידו של חיל התותחנים הוא לרכז את האש ביבשה. יעוד החיל מוגדר כ"השמדת ושיתוק כוחות אויב על ידי הפעלת מאמץ האש בקרב היבשה".

מלחמת יום כיפור
מלחמת יום הכיפורים, פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.

ציטוטים

”נולדה לי בת ולא ידעתי“

הקשר הרב דורי