מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממנהל המלון למושבניק

הייזל מתוך תמונה משפחתית
הייזל עם הוריה ואחותה הקטנה בדרום אפריקה
עלייתם וקליטתם של הרבי והייזל גייטו בישראל

שמי הייזל גייטו. אני סבתא רבא של אור אבני. אני באה ממשפחה של שומרי מסורת ולכן ארץ ישראל ומסורת יהודית היו נושאים חשובים בביתנו.

גם הטרגדיה של השואה הייתה נושא חשוב במשפחתי כיוון שאבי, קורט קאופמן, היה פליט מגרמניה. בשנת  1936 הוא השתקע בדרום אפריקה ושם הקים את משפחתו.

תמונה 1
נפרדים מהמשפחה לפני העלייה לארץ

הורי היו נגד משטר האפרטהייד – הפרדת הגזעים, שהייתה נהוגה בדרום אפריקה.  זה היה נושא מאד כואב ועצוב.

בשנת 1948 אחרי מלחמת עצמאות, הגיעו שליחים לעירנו וסיפרו על ארץ ישראל וקליטת עולים. הם עודדו עליה לארץ ישראל ומאז נשארנו עם חלום העלייה לארץ. בשנת 1959 התחתנתי עם הרבי גייטו, וילדתי שני ילדים:  דודי  בשנת 1960, ונעמי (סבתא של אור).

תמונה 2

בשנת 1961 עלינו לארץ ישראל עם שני ילדינו. למדנו עברית באולפן בקיבוץ גשר. הייתה זו תקופה לא קלה. למדנו כל יום חמש שעות עברית ועבדנו בקיבוץ שלוש שעות ביום. ממש התחשלנו בתקופה זו. היה כל כך קשה שאחר כך הכל היה יותר קל.

סיימנו את האולפן ובעלי הרבי, החל לעבוד כמנהל מלון דן כרמל בחיפה, לכן עברנו לחיפה וגרנו בקומה הרביעית מול הים. מול הבית הייתה מנהרה שהיינו עוברים בה ומגיעים לים, ביליתי תקופה נהדרת מול חוף הים כשסבא הרבי יצא לעבוד במלון.

תמונה 3
הרבי, מנהל מלון

הרבי שירת בצה"ל, ושמונה עשרה שנה התנדב במשמר הגבול.

חצי שנה לאחר מכן סבא הרבי החליט שהעבודה במלון לא בשבילו והוא רוצה להיות חקלאי וגם כדי שיהיו לנו חיים משפחתיים עם הילדים. ולכן עברנו למושב תימורים.

הגענו למושב שבו היו ארבעים משפחות (שבע מהן מדרום אפריקה). במושב עדיין לא היו כבישים והיה קשה מאוד להסתובב עם עגלות של תינוקות. עדיין לא היתה מסגרת לתינוקות, הגן התחיל מגיל שלוש. במושב השיתופי היינו צריכים לעבוד ארבע שעות בשבוע ואני לימדתי שיעורי עזר באנגלית את הילדים במושב.

לאחר שנה של עבודות שונות  התמחה הרבי בפרדסנות ועבד כפרדסן חמישים שנה. כמו כן היה מזכיר תימורים ומנהל קהילתי שנים רבות. מטרתנו היה לתרום כמה שיותר למשק שלנו וגם לארץ ישראל.

אני ילדתי בתימורים  עוד שני ילדים: את רונן  בשנת 1969 ואת מיכל בשנת 1972. מילאתי תפקידים רבים, לימדתי אנגלית, ניהלתי מרפאת שניים עשרים ושלוש שנים  וגם השלמתי תואר ראשון, שני, ודוקטורט ופרסמתי ספר אודות הסטודנטים והקשיים באנגלית.

במהלך השנים התרחבה משפחתנו. נעמי התחתנה עם עמיחי צור, ונולדו שני ילדים נהדרים טל ועדי. דודי התחתן עם עופרה פינחסי, ונולדו שלושה נכדים מקסימים איילת, קארין ודנאל. רונן התחתן עם ואלרי בלוקסמבורג ונולדו שרה וליאת המדהימות. מיכל התחתנה עם יוגב אלבז ונולדו שלושה ילדים נפלאים רן, גילי ושירי. טל התחתנה עם אלון אבני ונולדו ארבעה ילדים מופלאים, אור, ארבל, רני וברי.

תמונה 4
הנינים
תמונה 5
המשפחה

אני והרבי מאושרים. אחרי שנים של עבודה, עשיה ותרומה בנינו משפחה  גדולה מדהימה ומוכשרת. אנו מרגישים שהצלחנו במידה מסוימת להגשים את החלום הציוני שהתחלנו ביחד ב1959.

הזוית האישית

סבתא הייזל: אור תמשיך להיות ילד נבון סובלני וחכם ותשקיע בלימודים. הנכד אור: היה לי כיף כי הייתי רק איתך לבד בזמן איכות. למדתי דברים חדשים על העבר שלך ועל הילדות שלך אני מאחל לך שתמשיכי להיות סבתא מקסימה כמו שאת.

מילון

אפרטהייד
אָפַּרְטְהַיְידּ (מאפריקאנס: Apartheid - הפרדה) הוא שמה של מדיניות ההפרדה הגזעית, שהונהגה על ידי המיעוט האירופאי-הלבן בדרום אפריקה משנת 1948 ועד שנת 1994. מדיניות זו הייתה גזענית והושתתה על עקרונות של הפרדה גזעית בין לבנים, שחורים וצבעונים (בני תערובת), ומתן זכויות יתר לבני המיעוט הלבן.

ציטוטים

”אנו מרגישים שהצלחנו במידה מסוימת להגשים את החלום הציוני שהתחלנו ביחד ב-1959.“

הקשר הרב דורי