מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממחנה העולים ל"אחות רחמנייה"

סבתא מזל
סבתא מזל וסבא דוד ביום חתונתם
למדתי שנתיים לאחות מעשית, ובהמשך השלמתי את לימודיי לאחות מוסמכת

סבתא מזל מספרת לנכדתה שירה את סיפור חייה.

שמי מזל לייכט. נולדתי בטבריה בשנת 1950.

רקע משפחתי

להוריי קראו שלום ופיקנה זנדני, הם עלו מתימן שנה לפני שנולדתי, בשנת 1949 – שנה לאחר קום המדינה. הם עלו במסגרת מבצע עליית יהודי תימן שכונה בשם "מרבד הקסמים" או "על כנפי נשרים". במבצע זה עלו כ-50,000 יהודי תימן ברכבת אווירית מהעיר עדן, הם הגיעו ממחוזם לעדן ברגל, ההליכה ארכה מספר ימים ואפילו שבועות בעדן חיכו להם מטוסים. לפני עלייתם למטוס לקחו  מהם את התכשיטים שלהם, בתואנה שזה מכביד על המטוס…. חשוב לי לציין שהיו לי שלושה אחים שמתו בתימן הם היו בני חמש, שש ושבע.

לאחר שהוריי נחתו בישראל, הם נשלחו  למחנה עולים שנקרא "מחנה עין שמר". מחנה זה הוקם במהלך מלחמת השחרור בשטח מחנה של הצבא הבריטי לשעבר בשם מחנה עין שמר. רוב יושבי המחנה עלו מתימן במבצע מרבד הקסמים. שם גרו באוהלים כמה שנים ואז פיזרו אותם למקום מגוריי קבע. הורי הגיעו למושב ינון. הם קיבלו פיסת אדמה והתחילו לעבד את האדמה ולעסוק בחקלאות.

לימודיי ועיסוקיי

למדתי בבית ספר לאחיות בבית חולים "ביקור חולים" בירושלים בשנת 1968, (מיד לאחר מלחמת ששת הימים). להוריי לא היה מספיק כסף כדי לממן את לימודיי לכן, עבדתי ולמדתי בפנימייה. כך יכולתי לשלם את שכר לימוד. למדתי שנתיים לאחות מעשית ובהמשך השלמתי את לימודיי לאחות מוסמכת.

עבדתי שנה בבית חולים "ביקור חולים" בירושלים, ולאחר מכן עבדתי מספר שנים בבית חולים "הרצפלד" בגדרה, אחר כך, בשאר שנות עבודתי, עבדתי בבית חולים "קפלן" במחלקת יולדות.

הקמת המשפחה

את סבא דוד הכרתי עוד בתקופת לימודי בבית הספר התיכון שפיר. לאחר שנתיים של חברות התחתנו והקמנו משפחה בת ארבעה ילדים: שלוש בנות ובן.

ביום חתונתנו

תמונה 1

אני אוהבת מאוד לטייל בארץ ובעולם. עכשיו שאני בפנסיה ופרשתי מהעבודה. אני אוהבת להשתתף בחוגים, בעיקר ריקודי עם ולבלות זמן איכות עם הנכדים החמודים. אני אוהבת לפנק את הנכדים לקחת אותם לטיילת ולקנות להם דברים ומתנות שהם אוהבים.

מסר מסבתא

הלימודים חשובים. למרות, שלא היה לנו כסף למדתי. תמיד אפשר ללמוד ולהצליח. אני לא ויתרתי על לימודים וזה איפשר לי פרנסה בכבוד.

הזוית האישית

הנכדה שירה: סבתי, מזל, גדלה בסביבה שונה מהסביבה שלנו היום. בסיפוריה סבתא מזל לקחה אותי למסע לעולם הישן. תודה לך סבתא, זה היה מרתק.

מילון

מרבד הקסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל. בתחילת 1949 לאחר שנרצח שליט תימן, הומלך בנו, האימאם יחיא, והוא הסכים ליהודים לצאת מהמדינה ולעלות לארץ ישראל. בעקבות זאת, ומחשש פן ישנו שלטונות תימן את דעתם, החליטה ממשלת ישראל על מבצע מזורז להבאת העולים לארץ. אנשי הסוכנות שנשלחו למשימה היו מעטים מדי והם נדרשו לפעול בחשאי, מחשש כי האוכלוסייה המוסלמית תתנכל לעולים. במבצע זה עלו כ-50,000 יהודי תימן ברכבת אווירית מהעיר עדן, (מאחר שאין קשר יבשתי בין ישראל לעדן) המבצע כונה גם "על כנפי נשרים". שם זה לקוח מספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד' "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"תלמדו כי זה העתיד שלכם"“

הקשר הרב דורי